CATL negocjuje przejęcie kontrolnego pakietu w Nio Power – gigant baterii chce zdominować rynek wymiany akumulatorów

fot. CATL

Chiński gigant bateryjny CATL prowadzi zaawansowane rozmowy w sprawie zakupu kontrolnego pakietu udziałów w Nio Power, spółce zależnej producenta samochodów elektrycznych Nio – informuje Reuters, powołując się na cztery osoby zaznajomione ze sprawą. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, może znacząco zmienić układ sił na rynku wymiany baterii w Chinach i globalnie.

Strategiczna propozycja po marcowej inwestycji

CATL przedstawił tę propozycję po tym, jak w marcu ogłosił inwestycję w wysokości do 2,5 miliarda juanów (około 342 milionów dolarów) w Nio Power. Źródła nie ujawniły dokładnej kwoty, jaką CATL oferuje w ramach proponowanej transakcji, jednak według jednego z informatorów wartość Nio Power przekraczała 10 miliardów juanów w rundzie finansowania w 2024 roku.

REKLAMA

Partnerstwo z ambitnymi celami

18 marca Nio ogłosiło nowe partnerstwo z CATL, którego celem jest zbudowanie największej na świecie sieci stacji wymiany baterii. Firmy zgodziły się również na współpracę kapitałową, w ramach której CATL miał zainwestować do 2,5 miliarda juanów w Nio Power. Ta współpraca ma strategiczne znaczenie dla obu firm, szczególnie w kontekście rosnącej konkurencji na rynku pojazdów elektrycznych.

chery exeed exlantix nio swap

Historia i struktura własnościowa Nio Power

Nio Power zostało założone w maju 2017 roku w Wuhan, w prowincji Hubei w środkowych Chinach. Początkowo spółka była w całości własnością Nio i była prawnie reprezentowana przez wiceprezesa producenta pojazdów elektrycznych, Shen Fei. W ostatnim czasie doszło do zmian personalnych – Shen rozpoczął pracę jako prezes submarki Nio o nazwie Onvo w zeszłym tygodniu i nie jest już szefem Nio Power.

Stanley Qu, dyrektor finansowy Nio, pełni obecnie również funkcję szefa Nio Power i odpowiada za wszystkie aspekty działalności tej jednostki, raportując bezpośrednio do założyciela, prezesa i dyrektora generalnego Nio, Williama Li.

REKLAMA

Zewnętrzni inwestorzy i wycena

W maju 2024 roku Nio ogłosiło, że fundusz rządu prowincji Hubei dokonał strategicznej inwestycji w wysokości 1,5 miliarda juanów w Nio Power, co stanowiło pierwszą zewnętrzną inwestycję w tę spółkę.

6 czerwca 2024 roku kierownictwo Nio poinformowało podczas telekonferencji wynikowej, że firma posiadała około 90-procentowy udział w kapitale własnym po otrzymaniu przez Nio Power pierwszego zewnętrznego finansowania. Oznaczało to, że wartość Nio Power wynosiła wówczas około 15 miliardów juanów.

W najnowszej inwestycji CATL wycena Nio Power została obniżona do około 10 miliardów juanów, według raportu lokalnego portalu informacyjnego 36kr z 20 marca. To oznacza, że jeśli CATL zainwestuje 2,5 miliarda juanów w Nio Power, może otrzymać 25-procentowy udział w spółce.

Wzrastające zaangażowanie CATL w sektor wymiany baterii

CATL, będący największym na świecie dostawcą baterii do pojazdów elektrycznych, wszedł na rynek wymiany baterii w styczniu 2022 roku, a 18 grudnia 2024 roku ogłosił ambitne plany mające na celu standaryzację wymiennych baterii.

CATL wprowadził na rynek dwa standardowe pakiety baterii Choco-SEB w grudniu, oznaczając je jako #20 i #25, podobnie jak benzyna dostępna w Chinach kontynentalnych jako #92, #95 i #98. Producent baterii zapowiedział wówczas, że długoterminowym celem jest osiągnięcie 30 000 stacji wymiany baterii.

2 kwietnia CATL ogłosił, że zbuduje ponad 500 stacji wymiany z gigantem naftowym Sinopec Group jeszcze w tym roku, z długoterminowym celem 10 000 stacji.

Dotychczasowa współpraca Nio i CATL

CATL jest dostawcą dla Nio i jednym z głównych zwolenników modelu wymiany baterii tego producenta pojazdów elektrycznych. W sierpniu 2020 roku Nio uruchomiło swój biznes wynajmu baterii BaaS (battery as a service), a Mirattery, spółka joint venture między CATL, Nio, Guotai Junan i Hubei Science Technology Investment, zarządza tymi aktywami bateryjnymi przeznaczonymi na wynajem.

Gdy Mirattery zostało założone, każdy z czterech początkowych inwestorów posiadał 25-procentowy udział. Po zmianach w strukturze akcjonariatu w ciągu ostatnich kilku lat, Nio jest obecnie największym udziałowcem z 19,4-procentowym udziałem, podczas gdy CATL i Hubei Science Technology Investment zajmują ex aequo trzecie miejsce z udziałami po 10,68% każdy.

Potencjalne konsekwencje przejęcia

Jeśli CATL rzeczywiście przejmie kontrolny pakiet w Nio Power, może to oznaczać znaczące zmiany w chińskim sektorze elektromobilności. Z jednej strony, połączenie zasobów finansowych i technologicznych CATL z infrastrukturą Nio mogłoby przyspieszyć rozwój sieci wymiany baterii w Chinach i na arenie międzynarodowej. Z drugiej strony, taka konsolidacja może budzić obawy o monopolizację rynku i potencjalne bariery dla mniejszych konkurentów.

Przyszłość modelu wymiany baterii

CATL, posiadający 3 245 stacji wymiany baterii w Chinach i 60 stacji za granicą, wraz z ambitnymi planami CATL, mogą znacząco przyspieszyć adopcję modelu wymiany baterii jako alternatywy dla tradycyjnego ładowania pojazdów elektrycznych. Standaryzacja wymiennych baterii promowana przez CATL może również rozwiązać jeden z głównych problemów – brak kompatybilności między systemami różnych producentów.

Co sądzicie o planach CATL przejęcia kontroli nad Nio Power? Czy model wymiany baterii ma szansę stać się dominującym rozwiązaniem na rynku pojazdów elektrycznych? A może to tylko nisza dla specyficznych zastosowań? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach!

Exit mobile version