Największy na świecie producent baterii do pojazdów elektrycznych chce wyeliminować stacje benzynowe. Firma CATL ogłosiła plany rozbudowy sieci stacji wymiany baterii, które mają umożliwić kierowcom wymianę akumulatora w zaledwie 100 sekund. To szybciej niż tradycyjne tankowanie paliwa.
Rewolucja w elektromobilności
CATL, lider globalnego rynku baterii EV, zamierza przyspieszyć adopcję pojazdów elektrycznych. W przyszłym roku firma chce uruchomić 1,000 stacji wymiany baterii w Chinach. – „Jako lider rynku, wraz z partnerami stworzymy ekosystem, który przyniesie innowacyjne przełomy” – powiedział Robin Zeng, założyciel i prezes CATL.
Wprowadzone w 2022 roku baterie wymienne EVOGO zostały udoskonalone. Teraz CATL stawia na standaryzację z nowymi bateriami „Chocolate” SEB. Te moduły są przeznaczone do samochodów osobowych, a ich wymiana jest prosta i szybka.
Nowe modele baterii „Chocolate” SEB
CATL oferuje dwa typy nowych baterii:
- #20: dla małych i kompaktowych samochodów (klasa A0), z pojemnością do 52 kWh i zasięgiem do 500 km.
- #25: dla większych pojazdów (klasa A/B), z pojemnością do 70 kWh i zasięgiem do 600 km.
Ceny wynajmu baterii zaczynają się od 369 juanów (ok. 210 zł) miesięcznie za limit 3,000 km, z opcją nielimitowanego przebiegu za 469 juanów (ok. 270 zł).
Pierwsze modele EV z wymiennymi bateriami
CATL zaprezentował dziesięć nowych modeli EV opracowanych we współpracy z partnerami. Wśród nich znalazły się:
- GAC AION S,
- Wuling Bingo i Starlight,
- SAIC Rising F7,
- Maxus Mifa 9 i Dana.
Ambitne plany na przyszłość
CATL chce zbudować 30,000 stacji wymiany baterii na całym świecie, w tym 10,000 we współpracy z partnerami. Obecnie firma koncentruje się na rynku chińskim, gdzie konkurencja, m.in. NIO, również dynamicznie rozwija swoje sieci wymiany akumulatorów.
Czy CATL zdecyduje się na ekspansję poza Chiny? Na razie firma nie ujawnia takich planów, ale tempo rozwoju tej technologii może wkrótce wpłynąć na rynki globalne.