Organizacja Euro NCAP, oceniająca bezpieczeństwo samochodów na europejskim rynku, opublikowała listę najlepszych modeli pod względem bezpieczeństwa przetestowanych w 2024 roku. Na liście znalazły się auta z Chin, Niemiec i Japonii, co podkreśla globalny charakter rywalizacji w branży motoryzacyjnej.
Mercedes-Benz E-Class na szczycie
Najwyższe wyróżnienie zdobył Mercedes-Benz E-Class, który osiągnął najlepszy wynik ogólny spośród wszystkich testowanych pojazdów. Ten model klasy premium zdobył świetne wyniki we wszystkich kategoriach ocenianych przez Euro NCAP: ochronie dorosłych pasażerów, dzieci, użytkowników dróg oraz systemów wspomagania bezpieczeństwa.
Rezultaty Mercedesa pokazują, że producenci luksusowych samochodów wciąż są liderami w innowacjach dotyczących bezpieczeństwa. E-Class uzyskał 92% w ochronie dorosłych, 90% w ochronie dzieci, 84% w ochronie pieszych i 87% za technologie Safety Assist.
Małe SUV-y podbijają rynek
Rok 2024 należał do małych SUV-ów. 20 z 44 modeli przetestowanych przez Euro NCAP pochodziło właśnie z tego segmentu, co odzwierciedla niesłabnące zainteresowanie klientów tym typem pojazdów.
Najlepszym w swojej klasie okazał się ZEEKR X, elektryczny SUV z Chin, który pokonał rywali z Europy. Model ten zdobył również tytuł najbezpieczniejszego samochodu elektrycznego 2024 roku, co stanowi ogromny sukces dla chińskiego producenta. ZEEKR X uzyskał 91% w ochronie dorosłych, 90% w ochronie dzieci, 84% w ochronie pieszych i 83% za technologie Safety Assist.
Kolejne miejsca w tej klasie zajęły m.in. Porsche Macan, Toyota C-HR oraz Volvo EX30, co pokazuje, jak silna była konkurencja.
Duże SUV-y – triumf Mazdy
W kategorii dużych SUV-ów zwycięzcą został Mazda CX-80, pokonując między innymi Audi Q6 e-tron. Mazda CX-80 osiągnęła wynik 92% w ochronie dorosłych, 88% w ochronie dzieci, 84% w ochronie pieszych i 79% za systemy wspomagania bezpieczeństwa.
Duże SUV-y, często wybierane jako auta rodzinne, stają się kluczowym segmentem w rywalizacji o najlepsze oceny bezpieczeństwa, co dobrze wróży na przyszłość dla rozwoju technologii chroniących pasażerów.
Volkswagen Passat i Škoda Superb – wspólny sukces
W kategorii dużych samochodów rodzinnych najlepsze wyniki uzyskały Volkswagen Passat oraz Škoda Superb, które bazują na tej samej platformie. Obydwa modele uzyskały takie same wyniki w testach, co dowodzi jakości rozwiązań stosowanych przez koncern Volkswagen Group.
Wyniki tych samochodów to 93% w ochronie dorosłych, 87% w ochronie dzieci, 82% w ochronie pieszych i 80% za systemy wspomagania bezpieczeństwa.
Chińska ofensywa w Europie
Jednym z ciekawszych momentów w testach 2024 roku było przetestowanie pierwszego elektrycznego pick-upa w Europie. Maxus eTERRON 9, pięcioosobowy pick-up z Chin, uzyskał wysokie oceny we wszystkich kategoriach, co pokazuje, że chińscy producenci coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na europejskim rynku.
Co dalej z ocenami Euro NCAP?
Organizacja Euro NCAP zapowiedziała, że od 2026 roku zmieni sposób oceny bezpieczeństwa samochodów, choć pięciogwiazdkowa skala pozostanie standardem. Nowe kryteria mają jeszcze lepiej oddawać postęp technologiczny i nowe wyzwania, przed którymi stoi branża motoryzacyjna.
Jakie wnioski na przyszłość?
Rok 2024 pokazał, że bezpieczeństwo samochodów pozostaje priorytetem dla producentów, mimo trudnych warunków gospodarczych i rosnących kosztów produkcji. Najwyższe wyniki osiągnęły modele premium, co nie jest zaskoczeniem, ale chińskie marki, takie jak ZEEKR i Maxus, udowodniły, że potrafią skutecznie rywalizować z europejskimi i japońskimi producentami.
Pytanie do czytelników: Czy w przyszłości chińskie samochody staną się liderami na rynku europejskim? Jakie modele Waszym zdaniem mogą zdobyć uznanie w kolejnych latach? Zachęcamy do dyskusji!