Jak zima wpływa na samochody? Elektryki kontra spalinówki w mroźnych warunkach

Zima to czas wyzwań nie tylko dla kierowców, ale również dla ich samochodów. Niskie temperatury wpływają na zużycie paliwa, wydajność baterii oraz komfort jazdy. Czy różnice między samochodami spalinowymi, hybrydowymi a elektrycznymi są aż tak duże? Przyjrzyjmy się faktom i dowiedzmy się, co można zrobić, aby ograniczyć skutki zimowej pogody.

Jak niskie temperatury wpływają na pojazdy

Zimą wydajność samochodów znacząco spada, bez względu na rodzaj napędu. W spalinówkach zużycie paliwa w mieście wzrasta o 10–20%, a na krótkich trasach nawet o 33%. Hybrydy są bardziej wrażliwe – ich efektywność spada nawet o 45% na krótkich dystansach. Samochody elektryczne tracą średnio 39% swojej wydajności, a zasięg może zmniejszyć się aż o 41%.

Dlaczego zima zmniejsza wydajność

  1. Zimne płyny i zwiększone tarcie
    W niskich temperaturach olej i inne płyny stają się bardziej gęste, co zwiększa tarcie w silniku i układzie napędowym.
  2. Wolniejsze rozgrzewanie silnika
    Silniki spalinowe potrzebują więcej czasu na osiągnięcie optymalnej temperatury pracy, co znacząco wpływa na krótkie trasy.
  3. Dodatkowe zużycie energii
    Podgrzewane fotele, odszranianie szyb i ogrzewanie kabiny pochłaniają dużo energii, szczególnie w samochodach elektrycznych.
  4. Aerodynamika i opory toczenia
    Gęstsze zimowe powietrze zwiększa opory aerodynamiczne, a niższe ciśnienie w oponach podnosi opory toczenia.
  5. Efektywność akumulatorów
    W pojazdach elektrycznych zimno spowalnia reakcje chemiczne w bateriach, co obniża ich wydajność. Ładowanie również trwa dłużej.

Samochody elektryczne w zimowych warunkach

Zimą EV-y tracą średnio 39% zasięgu. Główna przyczyna to energia zużywana na ogrzewanie kabiny, która odpowiada za dwie trzecie dodatkowego zużycia. Bez włączonego ogrzewania straty wynoszą tylko 8–12%.

recurrent zużycie energii zimą
Zasięg samochodu elektrycznego zimą, fot. Recurrent

Mimo tych ograniczeń, EV-y radzą sobie coraz lepiej dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak pompy ciepła, które poprawiają efektywność ogrzewania. Modele wyposażone w pompę ciepła tracą średnio o 15% mniej zasięgu niż te, które jej nie mają.

Spadek energii w elektrykach zimą? Jak to wygląda dla poszczególnych modeli

ModelSpadek zasięguSposób ogrzewania
Tesla Model X11%Pompa ciepła
Tesla Model S12%Pompa ciepła
Tesla Model 313%Pompa ciepła
Audi e-tron13%Pompa ciepła
Tesla Model Y15%Pompa ciepła
Hyundai Kona16%Pompa ciepła
Tesla Model 321%Kable oporowe
Nissan LEAF22%Kable oporowe
Tesla Model S23%Kable oporowe
Ford F-150 Lightning26%Kable oporowe
Chevrolet Bolt31%Kable oporowe
Ford Mustang Mach-E34%Kable oporowe
Volkswagen ID.437%Kable oporowe

Jak radzić sobie z wyzwaniami zimy

Wskazówki dla kierowców spalinówek

  1. Parkuj w garażu lub osłoniętym miejscu, aby silnik był cieplejszy przed startem.
  2. Minimalizuj czas pracy na biegu jałowym – silnik nagrzewa się szybciej w trakcie jazdy.
  3. Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach.
  4. Używaj oleju zalecanego przez producenta na zimowe warunki.

Wskazówki dla kierowców EV

  1. Prekondycjonowanie baterii
    Podgrzewaj baterię przed ładowaniem, aby skrócić czas ładowania i zwiększyć efektywność.
  2. Używaj ogrzewania miejscowego
    Podgrzewane fotele i kierownica zużywają mniej energii niż ogrzewanie całej kabiny.
  3. Planuj ładowanie
    Używaj nawigacji w samochodzie, która może przygotować baterię do optymalnej temperatury przed ładowaniem.
  4. Przechowuj pojazd podłączony do ładowania
    Utrzymanie pojazdu podłączonego do sieci pozwala na wykorzystanie energii z zewnętrznego źródła do ogrzewania, zamiast zużywać energię z baterii.

Zima a opinie kierowców EV

Przypadki długich kolejek do ładowarek, jak w Chicago podczas ostatniej zimy, są rzadkie, ale budzą obawy. Andrew Garberson z Recurrent twierdzi jednak, że obawy te są przesadzone. Według niego większość kierowców EV nie zauważa istotnych problemów zimą, o ile są odpowiednio przygotowani.

Zużycie energii na ogrzewanie w Tesli Model 3 z pompą ciepła i bez, fot. Recurrent

Badania Recurrent pokazują, że modele EV z pompą ciepła, takie jak Tesla Model Y czy Hyundai Ioniq 5, radzą sobie znacznie lepiej w zimowych warunkach. Modele bez tej technologii tracą nawet 37% zasięgu, jak w przypadku Volkswagena ID.4.

Dlaczego EV-y tracą zasięg zimą

Główne przyczyny to:

  1. Chemiczne reakcje w baterii są wolniejsze w niskich temperaturach.
  2. Ogrzewanie kabiny pochłania znaczną część energii. W spalinówkach ciepło z silnika jest wykorzystywane do ogrzewania, co nie wymaga dodatkowej energii.

Na szczęście te straty są tymczasowe – gdy temperatury wzrosną, zasięg wraca do normy.

Czy EV-y to dobry wybór na zimę?

Zdecydowanie tak, ale wymagają pewnej adaptacji. Nowoczesne technologie, takie jak pompy ciepła, prekondycjonowanie baterii i lepsze systemy nawigacyjne, sprawiają, że EV-y stają się coraz bardziej funkcjonalne w chłodnym klimacie. Dla kierowców kluczowe jest zrozumienie ograniczeń swojego pojazdu i odpowiednie przygotowanie.

Podsumowanie

Zima to trudny okres dla wszystkich pojazdów, niezależnie od rodzaju napędu. EV-y radzą sobie coraz lepiej dzięki nowym technologiom, ale ich użytkownicy muszą być świadomi, jak radzić sobie z ograniczeniami zasięgu. Odpowiednie przygotowanie i planowanie to klucz do komfortowej jazdy w każdych warunkach. Czy EV-y to przyszłość zimowej motoryzacji? Zachęcamy do dyskusji!

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Exit mobile version