Karma Amaris oficjalnie zaprezentowana. Karma Automotive zapowiada zmiany w planach produkcyjnych

Karma Automotive oficjalnie zaprezentowała nowy model podczas swojej pierwszej prezentacji „Create Karma” w Irvine w Kalifornii. Amaris – luksusowe coupe hybrydowe typu plug-in – ma wejść do produkcji w czwartym kwartale 2026 roku. Jednocześnie firma potwierdziła postępy w pracach nad następcą sedana Revero.

Karma Amaris wypełnia lukę w ofercie

Nowy model pojawia się w ofercie producenta w związku z opóźnieniem premiery elektrycznego supersamochodu Kaveya. Ten 1000-konny pojazd pierwotnie miał zadebiutować w 2026 roku, jednak jego premiera została przesunięta na rok 2027. Karma tłumaczy tę decyzję „zmianami w krótkoterminowym popycie na pojazdy elektryczne” na rynku.

REKLAMA

Amaris wykorzystuje zmodyfikowaną aluminiową architekturę spaceframe, znaną z sedana Karma Revero – obecnie jedynego modelu produkcyjnego firmy. Zastosowanie sprawdzonej platformy ma przyspieszyć proces rozwoju nowego pojazdu. Warto przypomnieć, że zarówno Revero, jak i jego platforma wywodzą się z oryginalnego Fiskera Karma – samochodu, którego projekt powstał jeszcze przed Teslą Model S i był jednym z pierwszych luksusowych pojazdów elektrycznych nowej generacji.

karma amaris
Karma Amaris

Historia marki Karma

Karma Automotive powstała z pozostałości po oryginalnej firmie Fisker Automotive, która zbankrutowała w 2013 roku. Nowa firma została utworzona dzięki funduszom od chińskiego dostawcy części Wanxiang. Sam Henrik Fisker opuścił firmę jeszcze przed bankructwem i później założył inny startup motoryzacyjny – Fisker Inc., który produkował elektrycznego SUV-a Ocean, zanim również ogłosił upadłość w 2024 roku.

Hybrydowy napęd nowego modelu

Podobnie jak Revero, nowy Amaris będzie wykorzystywał silnik benzynowy jako generator prądu dla układu elektrycznego. Jednak zamiast trzycylindrowej jednostki turbo stosowanej w Revero, Amaris otrzyma większy czterocylindrowy silnik turbodoładowany. Producent prognozuje przyspieszenie od 0 do 96 km/h (60 mph) w czasie poniżej 3,5 sekundy, co byłoby o około 0,4 sekundy szybciej niż osiąga limitowana edycja Invictus modelu Revero. Prędkość maksymalna ma wynosić 265 km/h (165 mph).

REKLAMA
Karma Revero Invictus

Zmiany w planach produkcyjnych

Podczas czwartkowej prezentacji Karma ogłosiła również zmiany dotyczące modelu Gyesera – sedana z nadwoziem z kompozytów, który został zaprezentowany w ubiegłym roku w wersji w pełni elektrycznej. Teraz firma poinformowała, że Gyesera zadebiutuje z hybrydowym układem napędowym plug-in i będzie wykorzystywać tę samą wersję platformy Revero co nowy Amaris.

Gyesera wraz z opóźnionym elektrycznym supersamochodem Kaveya stanowiły część zapowiadanej w 2023 roku restrukturyzacji marki, po tym jak kilka innych planowanych wcześniej produktów nigdy nie weszło do produkcji. Na początku bieżącego roku firma zasygnalizowała również, że wykorzystanie technologii napędowej z luksusowych samochodów do zasilania flot i pojazdów komercyjnych nie jest już priorytetem.

Karma Gyesera

Niepewna przyszłość marki

Karma Automotive przez lata zapowiadała liczne dodatkowe modele, jednak Revero pozostawał jej jedynym produktem w różnych wersjach od roku modelowego 2017. Firma wielokrotnie zmieniała swoje strategie i plany produkcyjne, co budzi pytania o jej długoterminowe perspektywy na rynku.

Prezentacja modelu Amaris oraz zapowiedź Gyesery z napędem hybrydowym mogą świadczyć o bardziej pragmatycznym podejściu do rynku motoryzacyjnego. Stopniowe odchodzenie od ambitnych planów w zakresie pełnej elektryfikacji wydaje się odpowiadać na aktualne trendy rynkowe i wyzwania związane z rozwojem infrastruktury ładowania.

Karma Automotive musi obecnie zmierzyć się z rosnącą konkurencją zarówno ze strony tradycyjnych producentów luksusowych, jak i nowych firm z branży EV. Jednocześnie spadek entuzjazmu inwestorów wobec startupów elektrycznych po fali bankructw, w tym Fisker Inc., stawia przed firmą dodatkowe wyzwania finansowe.

Czy ta nowa strategia pozwoli Karmie przetrwać i znaleźć swoją niszę na rynku luksusowych samochodów z napędem alternatywnym? Przekonamy się w nadchodzących latach, obserwując realizację zapowiedzi dotyczących modeli Amaris i Gyesera.

Exit mobile version