Lucid Motors przejmuje fabrykę Nikola Motors za 30 milionów dolarów i ratuje 300 miejsc pracy

Lucid Air (po lewej) i Lucid Gravity (po prawej)

Amerykański producent luksusowych samochodów elektrycznych Lucid Motors ogłosił przejęcie aktywów zbankrutowanej firmy Nikola Motors, w tym fabryki w Coolidge w Arizonie oraz budynków dawnej siedziby głównej. Transakcja opiewa na 30 milionów dolarów i czeka na zatwierdzenie przez sąd upadłościowy.

Koniec jednej historii, początek nowej

Nikola Motors, niegdyś obiecujący producent elektrycznych i wodorowych ciężarówek, ogłosiła bankructwo na początku 2025 roku po kilku burzliwych latach działalności. Firma, która miała ambicję stać się „Teslą ciężkiego transportu”, nie zdołała przezwyciężyć problemów finansowych i technicznych.

Lucid Motors wykorzystał tę sytuację, nabywając w drodze licytacji upadłościowej wybrane aktywa Nikoli. Warto podkreślić, że transakcja nie obejmuje przejęcia działalności biznesowej, bazy klientów ani technologii wodorowych ogniw paliwowych Nikoli.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!

Strategiczne przejęcie

Lokalizacja przejmowanych obiektów ma kluczowe znaczenie dla Lucid Motors. Fabryka w Casa Grande, gdzie Lucid produkuje swoje modele Air i Gravity, znajduje się zaledwie 25 minut drogi od zakładu Nikoli w Coolidge.

Przejmowane obiekty obejmują:

REKLAMA

Co istotne, przejęte obiekty są wyposażone w nowoczesną infrastrukturę, w tym komory do testowania baterii, pełnowymiarowy dynamometr podwozia i sprzęt do obróbki mechanicznej, co doskonale wpisuje się w plany ekspansji Lucida w Arizonie.

Ratunek dla pracowników Nikoli

Jednym z najważniejszych aspektów transakcji jest plan zatrudnienia ponad 300 byłych pracowników Nikoli. Lucid chce zaoferować im stanowiska w swoich obiektach w Arizonie, obejmujące różne role techniczne – od inżynierii produkcji, przez oprogramowanie, montaż, testy pojazdów, po wsparcie magazynowe.

Ta decyzja znacząco redukuje negatywny wpływ bankructwa Nikoli na lokalny rynek pracy i pozwala Lucidowi pozyskać doświadczonych specjalistów z branży pojazdów elektrycznych.

Plany na przyszłość

Marc Winterhoff, tymczasowy CEO Lucid Motors, zasugerował, że nowe obiekty i pracownicy pomogą firmie w przygotowaniach do wprowadzenia nowej platformy pojazdów:

Kontynuując zwiększanie produkcji Lucid Gravity i przygotowując się do wprowadzenia naszych nadchodzących pojazdów średniej wielkości, przejęcie tych aktywów stanowi okazję do strategicznego rozszerzenia naszych możliwości produkcyjnych, magazynowych, testowych i rozwojowych, jednocześnie wspierając lokalną społeczność w Arizonie.

Lucid jest obecnie znany głównie z modelu Air – superwydajnego, luksusowego sedana o dużym zasięgu, oraz niedawno wprowadzonego na rynek SUV-a Gravity, opartego na tej samej platformie. Firma planuje teraz opracować nową platformę dla mniejszych i tańszych pojazdów, co może znacząco poszerzyć jej ofertę rynkową.

Analiza sytuacji

Przejęcie aktywów Nikoli to przemyślany ruch ze strony Lucid Motors. Firmy były sąsiadami w Arizonie jeśli chodzi o operacje produkcyjne, co ułatwi integrację przejętych obiektów. Lucid może szybko wykorzystać niektóre urządzenia produkcyjne Nikoli i zatrudnić byłych pracowników, minimalizując przestoje.

Choć Lucid zmaga się z własnymi wyzwaniami finansowymi i jeszcze nie osiągnął rentowności, jest w znacznie lepszej sytuacji finansowej niż Nikola w ostatnich latach. Cena 30 milionów dolarów w gotówce i świadczeniach niepieniężnych wydaje się bardzo atrakcyjna za tak znaczące aktywa.

Przejęcie to może być kluczowym krokiem w rozwoju Lucida, szczególnie w kontekście planów wprowadzenia nowej platformy dla tańszych pojazdów. Dotychczas firma koncentrowała się na segmencie premium, ale aby osiągnąć długoterminowy sukces, musi poszerzyć ofertę o bardziej przystępne modele.

Co przyniesie przyszłość?

Czy Lucid Motors wykorzysta ten moment na wzmocnienie swojej pozycji na rynku pojazdów elektrycznych? Czy przejęte aktywa pomogą firmie w osiągnięciu rentowności i przyspieszeniu rozwoju nowych modeli? Jak wpłynie to na konkurencję w segmencie średnich i tańszych samochodów elektrycznych?

A może najbardziej interesujące jest to, czy inżynierowie Lucida wykorzystają jakieś doświadczenia z projektów Nikoli w swoich przyszłych pojazdach? Jakie są Wasze przewidywania odnośnie przyszłości Lucid Motors? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach!

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Exit mobile version