Mamy już ponad 9 000 ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych w Polsce osiągnęła ważny kamień milowy. Według najnowszych danych z Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez PZPM i PSPA, na koniec lutego 2025 roku w kraju funkcjonowało już 9 125 ogólnodostępnych punktów ładowania. To znaczący wzrost w porównaniu do lutego ubiegłego roku, kiedy ich liczba wynosiła około 6 tysięcy.

Dynamiczny rozwój infrastruktury

Od początku roku w Polsce przybyło prawie 500 nowych punktów ładowania, z czego blisko połowę stanowiły szybkie punkty DC. Aktualnie 31% wszystkich punktów to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69% to wolne punkty ładowania prądem przemiennym (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Warto zauważyć, że udział szybkich ładowarek DC w polskiej sieci systematycznie wzrasta, co odpowiada na potrzeby użytkowników.

REKLAMA

Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, wskazuje na potencjał dalszego przyspieszenia rozwoju infrastruktury: Impuls do znacznie szybszej rozbudowy punktów DC mogą stanowić dwa nowe programy wsparcia, których regulaminy poznaliśmy w ubiegłym tygodniu. Nabory do tych programów mają zostać uruchomione pod koniec marca.

Flota pojazdów elektrycznych w Polsce

Równolegle do rozbudowy infrastruktury ładowania rośnie liczba pojazdów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec lutego 2025 roku w Polsce zarejestrowanych było:

Łącznie daje to 84 802 osobowe i użytkowe samochody w pełni elektryczne (BEV).

REKLAMA

Dodatkowo, warto odnotować, że liczba osobowych i dostawczych samochodów hybrydowych przekroczyła milion sztuk i wynosi obecnie 1 014 635 pojazdów.

licznik elektromobilnosci luty 2025 00

Wpływ programów wsparcia

Jakub Faryś, Prezes PZPM, zwraca uwagę na znaczący wpływ programów wsparcia na rynek: Luty okazał się być bardzo dobrym miesiącem rejestracji zarówno nowych jak i używanych pojazdów. Efektem wzrostu jest zapewne wprowadzenie nowego programu wsparcia – NaszEauto. W ciągu kilku pierwszych tygodni funkcjonowania programu wpłynęło ponad 1300 wniosków.

Wzrosła również liczba rejestracji hybryd plug-in, co jest związane z zaostrzeniem celów emisyjnych, które muszą zostać spełnione w 2025 roku. W odpowiedzi na te wymogi producenci przygotowali atrakcyjną ofertę na pojazdy PHEV.

Wyzwania i perspektywy

Mimo ogólnie pozytywnych trendów, pojawiają się pewne wyzwania. Jednym z nich jest spadek liczby rejestracji elektrycznych samochodów dostawczych w pierwszych dwóch miesiącach roku w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Przyczyną może być zakończenie programu wsparcia „Mój Elektryk” dla tego segmentu pojazdów.

Eksperci podkreślają, że dla skuteczności nowych programów wsparcia infrastruktury kluczowa będzie odpowiednia koordynacja naborów. W wielu lokalizacjach, zwłaszcza tranzytowych wzdłuż sieci TEN-T, dopłaty do punktów ładowania powinny zostać skorelowane z dofinasowaniem przyłącza wysokiej mocy – zaznacza Jan Wiśniewski.

Dopłaty naszEauto

Co myślisz?

Przekroczenie progu 9 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce to znaczący krok w rozwoju elektromobilności w kraju. Wraz z rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych i hybrydowych, a także nowymi programami wsparcia, możemy spodziewać się dalszego dynamicznego rozwoju infrastruktury ładowania w najbliższych latach. To z kolei powinno przełożyć się na jeszcze większe zainteresowanie Polaków pojazdami zeroemisyjnymi.

Przekroczenie progu 9 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania to ważny kamień milowy dla polskiej elektromobilności, ale wciąż pozostajemy daleko za liderami w Europie.

Exit mobile version