Mercedes eVito z baterią 90 kWh – zasięg 480 km zasila biznesową elektromobilność

Dostawcze Mercedesy eVito wchodzą na wyższy poziom elektromobilności. Niemiecka marka właśnie zaprezentowała nową wersję swojego elektrycznego vana, wyposażoną w znacznie pojemniejszą baterię i mocniejsze silniki, co przenosi pojazd w zupełnie nowy segment użytkowy.

Większa bateria, większe możliwości

Do tej pory elektryczny Mercedes eVito panel van był dostępny wyłącznie z akumulatorem o pojemności 60 kWh połączonym z silnikiem elektrycznym o mocy 85 kW. Ta konfiguracja ograniczała zastosowanie pojazdu głównie do krótkich tras miejskich.

REKLAMA

Nowy wariant eVito wyposażony jest w akumulator o użytecznej pojemności 90 kWh, co przekłada się na znacznie większy zasięg – do 480 kilometrów według cyklu WLTP. To ogromny skok w porównaniu z poprzednią wersją, która oferowała maksymalnie 307 km zasięgu.

Dwie opcje silników

Mercedes rozszerzył również wybór jednostek napędowych dla nowego eVito. Klienci mogą teraz wybrać:

Praktyczny w każdym wymiarze

Klaus Rehkugler, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Vans, podkreśla: „Z nowymi wariantami eVito panel van rozszerzamy obszary zastosowań komercyjnej elektromobilności i zapewniamy, że lokalna mobilność bez emisji CO₂ jest jeszcze bardziej odpowiednia do codziennego użytku.

REKLAMA

Wymiary dostępnych dwóch wersji długości nadwozia pozostają niezmienione: 5 140 mm w wariancie długim (A2) i 5 390 mm w wariancie wydłużonym (A3). Dzięki umieszczeniu akumulatora w podwoziu, wnętrze pozostaje w pełni dostępne i oferuje do 6,6 m³ przestrzeni ładunkowej – co stanowi kluczowy parametr dla wielu branż.

Ładowanie szybkie i wygodne

Nowy eVito wyposażony jest w chłodzoną wodą ładowarkę pokładową AC o mocy do 11 kW. Umożliwia to ładowanie prądem przemiennym na przykład w siedzibie firmy, na podwórkach firmowych lub w publicznych stacjach ładowania.

Szybkie ładowanie odbywa się przez gniazdo CCS umieszczone w lewym przednim zderzaku. eVito z nowym, większym akumulatorem może być teraz opcjonalnie ładowany od 10 do 80% pojemności w stacji szybkiego ładowania DC z mocą do 110 kW w około 40 minut. To parametry, które czynią pojazd realnie użytecznym w profesjonalnych zastosowaniach, gdzie czas to pieniądz.

Bogato wyposażony standard

Podobnie jak eVito Tourer, podstawowa wersja eVito panel van zawiera wiele atrakcyjnych funkcji, na przykład system multimedialny MBUX z 10,25-calowym centralnym wyświetlaczem i 5,5-calowym kolorowym wyświetlaczem w zestawie wskaźników, system bezkluczykowy KEYLESS Start i elektryczny hamulec postojowy.

Liczne systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy, takie jak ATTENTION ASSIST, asystent świateł z czujnikiem deszczu, aktywny asystent hamowania z funkcją ruchu poprzecznego, asystent martwego punktu, aktywny asystent pasa ruchu, inteligentny asystent prędkości i kamera cofania, są również standardowym wyposażeniem.

Cena i pakiety usług

Ceny eVito panel van z pojemnością baterii 90 kWh rozpoczynają się od 46 007,93 EUR (z 19% VAT) w Niemczech, co przekłada się na około 38 662 EUR netto (161 900 zł). W porównaniu z podstawową wersją 60 kWh, której cena zaczyna się od 36 181 EUR (151 400 eur), dopłata do większej baterii wynosi około 2 500 EUR.

W cenę wliczony jest pakiet serwisowy na cztery lata – który pokrywa koszty prac konserwacyjnych zgodnie z książką serwisową i specyfikacjami producenta w tym okresie – a także certyfikat baterii Mercedes-Benz na okres do 160 000 kilometrów lub osiem lat.

Zmieniający się rynek elektrycznych pojazdów użytkowych

W połowie 2023 roku Mercedes-Benz przeprowadził facelifting swoich vanów średniej wielkości, odświeżając wygląd zewnętrzny i wnętrze, a także poprawiając komfort, bezpieczeństwo i funkcjonalność. Jednakże nie wprowadzono wtedy zmian w systemach napędowych.

Dodanie opcji vana eVito z akumulatorem 90 kWh stanowi pierwszy poważny krok w kierunku rozwoju układu napędowego tego modelu. Wcześniejsza wersja eVito, z jej raczej krótkim zasięgiem, standardową mocą ładowania DC 50 kW (opcjonalnie 80 kW) i napędem 85 kW, była przeznaczona głównie do użytku w obszarach miejskich.

Perspektywy rynkowe

Wprowadzenie eVito z pojemniejszą baterią i opcją mocniejszego silnika znacząco poszerza potencjalne zastosowania tego elektrycznego vana. Zasięg 480 km według WLTP czyni go odpowiednim nie tylko do dostaw miejskich, ale także do dłuższych tras między miastami, co otwiera zupełnie nowe możliwości dla firm logistycznych, serwisowych czy innych przedsiębiorstw wykorzystujących floty dostawcze.

Mercedes-Benz konsekwentnie rozszerza swoją ofertę elektrycznych vanów. Z nowym eVito, firma skutecznie odpowiada na potrzeby coraz szerszego grona użytkowników komercyjnych, którzy chcą przejść na pojazdy elektryczne, ale dotychczas byli ograniczeni zasięgiem i funkcjonalnością dostępnych na rynku rozwiązań.

Czy nowy eVito z baterią 90 kWh i zasięgiem 480 km może być przełomem w adopcji samochodów elektrycznych w sektorze dostawczym? Czy ta propozycja Mercedesa przekona ostatnich sceptyków, dla których kluczowym argumentem przeciwko elektrykom był ograniczony zasięg? Dajcie znać w komentarzach!

Exit mobile version