Avatr 06 to wspólny projekt firm Changan, CATL oraz Huawei. Ten elektryczny sedan ma wprowadzić na rynek nie tylko wyjątkowe osiągi, lecz także zupełnie nowe podejście do wnętrza. Producent oficjalnie przedstawił kabinę pojazdu, w której znajdziemy aż pięć ekranów i ciekawe rozwiązania pozwalające na większy komfort jazdy. Nowy model ma trafić do sprzedaży w Chinach w drugim kwartale 2025 roku. Będzie dostępny zarówno w wersji stricte elektrycznej, jak i w odmianie EREV z silnikiem spalinowym wspierającym akumulator.
Marka Avatr ma reprezentować luksusowy segment, a przy tym stawiać na innowacyjne rozwiązania i zaawansowane technologie we współpracy z CATL. Rolą Huawei jest dostarczanie systemu operacyjnego, układów scalonych i elektroniki napędowej. Choć chiński gigant IT nie ma udziałów w tym wspólnym przedsięwzięciu, to jego wkład w rozwój pojazdów Avatr jest znaczący.
Futurystyczne wnętrze z pięcioma ekranami
Oficjalne zdjęcia wnętrza Avatr 06 potwierdzają, że mamy do czynienia z rozbudowanym i nowoczesnym kokpitem. Najbardziej rzuca się w oczy 35,4-calowy ekran za kierownicą, pełniący funkcję rozbudowanego zestawu wskaźników. Poniżej niego umieszczono główny ekran dotykowy o przekątnej 15,6 cala, odpowiadający za sterowanie większością funkcji multimedialnych i samochodowych.
Zamiast tradycyjnych lusterek bocznych Avatr 06 wykorzystuje kamery przekazujące obraz na dodatkowe wyświetlacze, ulokowane tuż obok gigantycznego instrumentu centralnego. To rozwiązanie ma pomóc kierowcy śledzić sytuację na drodze bez konieczności odwracania głowy. Co więcej, w samochodzie znajduje się jeszcze piąty ekran, tym razem służący jako cyfrowe lusterko wsteczne. Taka liczba wyświetlaczy w jednym pojeździe wskazuje na zdecydowane nastawienie firmy na zaawansowany elektroniczny ekosystem.
Kierownica jest owalna i wyposażona w dźwignię zmiany biegów na kolumnie, podobnie jak w innych modelach Avatr. Drzwi otwieramy za pomocą przycisków, co zastępuje klasyczne klamki. Na tunelu środkowym znajdziemy dwa bezprzewodowe miejsca do ładowania smartfonów, uchwyty na kubki oraz ukryty schowek. Nie zabrakło także wyróżnika pod postacią podświetlanego napisu Avatr, stanowiącego element dekoracyjny.
Wydajny napęd i imponujące liczby
Wersja EREV Avatr 06, według informacji z ekranu pokładowego, może zużywać około 13,6 kWh energii elektrycznej na 100 km. Przy 59% naładowanej baterii auto pokazuje możliwość przejechania aż 1086 km w trybie hybrydowym. To znaczący wynik, zwłaszcza w kontekście nadchodzącej konkurencji na rynku.Sama konstrukcja Avatr 06 oparta jest o nadwozie sedana w rozmiarze 4855/1960/1450 mm i rozstaw osi wynoszący 2940 mm. Producent deklaruje dwie główne odmiany napędowe: EV oraz EREV.
- Wersja elektryczna z napędem na tył ma 252 kW mocy (338 KM), a wariant 4WD dysponuje dwoma silnikami o łącznej mocy 440 kW (590 KM). Obie wspiera 72,9 kWh bateria LFP od CATL, zapewniająca zasięg w granicach 600–650 km (dane w cyklu CLTC).
- EREV opiera się na pojedynczym silniku elektrycznym o mocy 231 kW (310 KM), wspomaganym przez 1,5-litrowy silnik spalinowy o mocy 115 kW (154 KM). W tej odmianie można wybierać między bateriami LFP o pojemności od 31,7 kWh do 45,06 kWh, co przekłada się na zasięg elektryczny w okolicach 170–240 km.
Takie wartości sugerują, że Avatr 06 może konkurować z najpopularniejszymi modelami zarówno w segmencie stricte elektrycznym, jak i hybrydowym. Model ten może okazać się interesującą alternatywą dla osób, które chcą pokonywać dalsze dystanse bez obaw o brak dostępu do infrastruktury ładowania.
Wygląd zewnętrzny i detale
Avatr 06 utrzymany jest w tzw. „Avatr 2.0 design language”, co oznacza podwójnie warstwowe światła do jazdy dziennej, zespół reflektorów wbudowanych w zderzak, chowane klamki drzwiowe oraz czarny dach poprawiający walory estetyczne. Z tyłu widać podniesioną krawędź bagażnika, stanowiącą rodzaj spojlera. Całość dopełniają masywne nadkola, w których mogą znaleźć się efektowne felgi, nadające sportowego sznytu.
Model Avatr 06 zaprezentowany na oficjalnych zdjęciach posiada kamerki zastępujące lusterka boczne, co jest coraz częściej spotykanym rozwiązaniem w segmencie high-end EV. Dzięki temu poprawia się nie tylko aerodynamika pojazdu, ale też widoczność, bo wirtualne lustra dają szersze pole obserwacji.
Możliwe scenariusze rozwoju
Premiera Avatr 06 w Chinach ma odbyć się w drugim kwartale 2025 roku, z ceną startową prawdopodobnie w okolicach 250 tysięcy juanów (około 34 tysiące dolarów). Jeśli model spotka się z pozytywnym przyjęciem, istnieje możliwość, że trafi również na rynki zagraniczne. Katarzyna, jedna z klientek w Szanghaju, wyraziła podczas testów przedpremierowych zachwyt nad aranżacją wnętrza i imponującym systemem kamer. Być może właśnie takie opinie zadecydują o tym, czy Avatr 06 przekroczy granice Chin i zagości na kolejnych kontynentach.
Firmy Changan i CATL już zapowiedziały, że ten model jest kluczowy dla rozwoju marki Avatr, a także ma przyczynić się do wzrostu udziałów rynkowych w segmencie premium EV. Z kolei Huawei, jako producent oprogramowania i elektroniki, zyskuje kolejny obszar, w którym może szerzej zaistnieć w branży motoryzacyjnej.
W perspektywie najbliższych lat możliwe jest dalsze poszerzenie gamy Avatr. Obecnie w ofercie są trzy modele: Avatr 11, Avatr 12 i Avatr 07 SUV. Dołączenie sedana Avatr 06 może otworzyć drogę do segmentu „sportowej elegancji” i przyciągnąć zupełnie nowych nabywców. Konkurencja w Chinach nie śpi, dlatego zaawansowane technologie wnętrza i duży zasięg mogą okazać się kartą przetargową, szczególnie w starciu z bardziej konserwatywnymi markami klasy premium.
Czy Avatr 06 ma szansę zrewolucjonizować rynek?
Obserwatorzy rynku EV z pewnością zwrócą uwagę na synergię producentów: Changan to firma z bogatym doświadczeniem motoryzacyjnym, CATL to gigant w produkcji baterii, a Huawei zapewnia innowacyjne rozwiązania IT. Taka kombinacja może zaowocować stworzeniem pojazdu, który faktycznie wyznaczy nowe standardy w dziedzinie komfortu, technologii i oszczędności energii.
Kluczowe będzie jednak nie tylko to, jak Avatr 06 wypadnie w testach czy ograniczonej sprzedaży w Chinach, ale czy uda mu się zaleźć lojalnych klientów także za granicą. W narodowych granicach Avatr może czuć się bezpiecznie, debiutując wraz z mocnym zapleczem technologicznym i wsparciem rządowym dla elektromobilności. Poza krajem wyzwań będzie więcej, a konkurencja – ostrzejsza.
Czy Avatr 06 przekona kierowców szukających luksusowego sedana, który łączy nowoczesny design, świetne osiągi i długi zasięg? Wiele będzie zależeć od recenzji pierwszych użytkowników i dalszego rozwoju infrastruktury ładowania. Być może z czasem Avatr stanie się marką rozpoznawalną na całym świecie, a 06 – sztandarowym reprezentantem nowej fali chińskich EV w segmencie klasy premium.
A co Ty o tym myślisz? Czy Avatr 06 przyciąga Twoją uwagę dzięki unikatowej stylistyce i bogactwu technologii? Jak oceniasz szanse takiego modelu na rynku globalnym, gdzie tradycyjne marki motoryzacyjne także rozwijają swoje samochody elektryczne w zawrotnym tempie? Podziel się swoimi przemyśleniami i weź udział w dyskusji na temat tego, czy Avatr 06 może wpłynąć na przyszłość motoryzacji i jak daleko sięga potencjał chińskich producentów w walce o lidera w segmencie EV.