Nowy Tesla Model Y Juniper wkracza na rynek chiński. Czy odświeżony SUV utrzyma pozycję lidera?

fot. Tesla

Tesla oficjalnie wprowadziła na rynek chiński odświeżoną wersję swojego popularnego SUV-a, Modelu Y, pod kryptonimem „Juniper”. Jest to odpowiedź na rosnącą konkurencję w segmencie elektrycznych crossoverów oraz spadek globalnych dostaw Tesli w 2024 roku. Czy nowy design i ulepszenia techniczne wystarczą, aby Model Y ponownie zdobył tytuł najlepiej sprzedającego się auta w Chinach?

tesla model y juniper facelift
fot. Tesla

Zewnętrzna metamorfoza i poprawiona aerodynamika

Nowy Model Y zyskał bardziej futurystyczny wygląd, inspirowany Cybertruckiem. Na przodzie pojawiła się wąska, pozioma listwa świetlna, a główne reflektory zostały umieszczone w zderzaku. Dzięki tym zmianom udało się poprawić współczynnik oporu powietrza do 0,22 Cd, co jest jednym z najlepszych wyników w segmencie. To ulepszenie nie tylko zwiększa zasięg, ale również redukuje hałas podczas jazdy.

Linia boczna pozostała wierna „łezkowatemu” kształtowi, który wyróżnia Model Y. Z tyłu dodano jednolitą listwę świetlną oraz bardziej sportowy zderzak. Uwagę przyciąga nowy design kół (dostępne w rozmiarach 19 i 20 cali) oraz wprowadzenie nowego niebieskiego lakieru. Samochód wydłużył się o 47 mm i mierzy teraz 4797 mm długości.

Nowoczesne wnętrze z myślą o komforcie

W kabinie Model Y Juniper podąża za minimalistycznym trendem Tesli. Dominuje 15-calowy ekran dotykowy, który pełni funkcję centrum sterowania. Brakuje klasycznego zestawu wskaźników, a wszystkie informacje są wyświetlane na centralnym ekranie. Nowością są ulepszone fotele – tylna kanapa została wydłużona o 15 mm, a zagłówki poszerzono o 17 mm. Drugi rząd foteli wyposażono w elektryczną regulację za pomocą jednego przycisku, co podnosi komfort pasażerów.

Kolejną nowinką jest panoramiczny dach z powłoką odbijającą promienie słoneczne oraz system audio z 16 głośnikami. W przeciwieństwie do wcześniejszych modeli, w nowym Modelu Y zniknęła dźwignia kierunkowskazów na kolumnie kierownicy, co może nie cieszyć kierowców przyzwyczajonych do klasycznych rozwiązań. Ale nie powinno to nikogo dziwić – tak samo było w Modelu 3. Jednakże w wersji przeznaczonej do sprzedaży w Hong Kongu, dźwignia do kierunkowskazów została na swoim miejscu, więc ostatecznie ciężko wyrokować na których rynkach ona zostanie.

Aktualizacja 12.20 – Manetka kierunkowskazu w Tesla Model Y Facelift

Wszystko wskazuje na to, że manetka kierunkowskazu pojawi się jednak w nowej Tesli, a grafiki na stronie zostały tak zrobione, żeby nie było tego jednak widać. Na zdjęciach z jazd testowych widać, że jednak taka manetka w chińskiej wersji występuje (dzięki Adam Borusiewicz). Sugeruje to, że jednak kierunkowskazy w kierownicy, jak ma to miejsce w Cybertrucku oraz Tesli Model 3 Highland jednak nie są tak świetnym pomysłem…

Ulepszony napęd i wydajniejsze baterie

Tesla Model Y Juniper oferuje dwie wersje napędu: RWD (tylko na tylne koła) oraz AWD (napęd na cztery koła). Obie opierają się na architekturze 400V, a za dostarczanie energii odpowiadają baterie od CATL i LG. Wariant RWD jest wyposażony w silnik o mocy 220 kW i akumulator o pojemności 62,5 kWh, co pozwala na przejechanie do 593 km według normy CLTC. Jest to wynik lepszy o 39 km w porównaniu do poprzedniego modelu.

Wersja AWD korzysta z dwóch silników o łącznej mocy 331 kW i baterii o pojemności 78,4 kWh, co zapewnia zasięg do 719 km CLTC. Poprawa wydajności wynika m.in. z niższego zużycia energii – zaledwie 13,4 kWh na 100 km. Oba warianty wspierają szybkie ładowanie – maksymalna moc wynosi 170 kW dla RWD i 250 kW dla AWD. W ciągu 15 minut można uzupełnić energię na przejechanie 250 km.

Wyższe ceny, ale większa wartość?

Ceny Modelu Y Juniper w Chinach zaczynają się od 263 500 juanów (ok. 35 950 USD) za wersję RWD i 303 500 juanów (ok. 41 400 USD) za AWD. Oznacza to wzrost odpowiednio o 5,44% i 4,33% w porównaniu do poprzednich modeli. Wyższe ceny mogą budzić kontrowersje, szczególnie w kontekście rosnącej konkurencji ze strony lokalnych producentów, takich jak BYD czy Geely.

Tesla wprowadziła również specjalną edycję Launch Series, dostępną do końca lutego 2025 roku. Kupujący mogą liczyć na dodatkową gwarancję – dwa lata lub 40 000 km więcej niż standardowe warunki.

fot. Tesla

Tesla pod presją konkurencji w Chinach

Chiny są kluczowym rynkiem dla Tesli, odpowiadającym za ponad 30% globalnej sprzedaży marki. Jednak w 2024 roku Model Y stracił pozycję lidera na rzecz BYD Qin Plus. Wprowadzenie odświeżonego Modelu Y ma na celu odzyskanie przewagi w tym segmencie. Ulepszenia w zasięgu, wydajności i komforcie mogą przyciągnąć nowych klientów, ale wyższa cena może okazać się barierą.

Czy Model Y Juniper odniesie sukces?

Nowy Model Y jest odpowiedzią Tesli na zmieniające się potrzeby rynku i rosnącą konkurencję. Ulepszona aerodynamika, nowoczesne wnętrze i wydajniejsze baterie to kroki w dobrą stronę. Jednak pytanie pozostaje – czy te zmiany wystarczą, aby utrzymać Model Y na szczycie?

Dyskusja na temat przyszłości Tesli jest otwarta. Czy odświeżenie Modelu Y pomoże odzyskać dominację w Chinach? Czy wyższe ceny będą uzasadnione dla klientów? Zachęcamy do dzielenia się opiniami w komentarzach lub też na naszym forum dyskusyjnym!

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Exit mobile version