Seres i Huawei oficjalnie wprowadzili na chiński rynek odświeżoną wersję swojego flagowego SUV-a. Aito M9 rocznik 2025 debiutuje z zaawansowanym systemem czterech czujników LiDAR i ceną startową wynoszącą 469 800 juanów (około 251 000 zł). Ten pełnowymiarowy luksusowy pojazd oferowany jest w dwóch wariantach napędowych: EREV z range extenderem oraz w pełni elektrycznym BEV.
Sukces rynkowy poprzedniej generacji
Aito M9 rozpoczął swoją rynkową przygodę w lutym 2024 roku i błyskawicznie stał się bestsellerem marki. Zgodnie z danymi China EV DataTracker, łączna liczba dostarczonych pojazdów osiągnęła już imponującą liczbę 171 269 egzemplarzy. Aby utrzymać wysoką popularność modelu, Seres i Huawei przygotowali odświeżoną wersję z szeregiem ulepszeń, która zadebiutowała w chińskich salonach 20 marca.

Richard Yu, dyrektor zarządzający Huawei i przewodniczący działu rozwiązań dla inteligentnych pojazdów, potwierdził podczas wydarzenia premierowego, że do tej pory dostarczono ponad 170 000 egzemplarzy modelu M9. Ten wynik podkreśla, jak dużym sukcesem jest flagowy SUV współtworzony przez giganta technologicznego.
Stylistyka z subtelnymi zmianami
Odświeżony Aito M9 rocznik 2025 zachowuje charakterystyczny wygląd poprzednika. Z przodu wyróżniają go charakterystyczne reflektory połączone listwą LED, minimalistyczny zderzak i spory wlot powietrza. Tył pojazdu zdobi charakterystyczna lampa w kształcie rękawicy. Bryłę dopełniają przyciemnione słupki B i C, ukryte klamki drzwi oraz wieloramienne felgi.
Nowością w odświeżonym modelu jest czerwony kolor nadwozia z beżowymi słupkami A i D oraz nowe, opcjonalne 21-calowe obręcze kół. Jednak najważniejszą zmianą w wyglądzie zewnętrznym jest system czterech czujników LiDAR – po jednym na dachu, z tyłu i po obu bokach pojazdu – zamiast pojedynczego sensora montowanego dotychczas na dachu.
Huawei wyjaśnia, że dodatkowe czujniki LiDAR pomagają pojazdowi rozpoznawać niskie przeszkody i obiekty, których dachowy LiDAR nie jest w stanie wykryć. To znaczące ulepszenie w zakresie systemów wspomagania kierowcy i autonomicznej jazdy.
Aito M9 zachowuje imponujące wymiary poprzednika – 5230 mm długości, 1999 mm szerokości i 1800 mm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 3110 mm. Dla porównania, jest nieco większy od Mercedesa-Benza GLS, co podkreśla jego flagowy, luksusowy charakter.
Wnętrze pełne nowoczesnych rozwiązań
Wnętrze Aito M9 2025 również pozostaje wierne filozofii poprzednika, oferując konfigurację pięcio- lub sześciomiejscową. Początkowo M9 był dostępny wyłącznie w wersji sześciomiejscowej, ale we wrześniu 2024 roku Aito wprowadził warianty pięciomiejscowe, aby poszerzyć potencjalną bazę klientów.
Centralnym elementem kokpitu jest imponujący potrójny ekran obejmujący 12,3-calowy wyświetlacz wskaźników, 15,6-calowy ekran główny i 16-calowy monitor dla pasażera z przodu. Odświeżony model oferuje kilka istotnych ulepszeń, w tym elektryczne podparcie ud dla fotela kierowcy, ulepszony projektor oraz nowy schowek z funkcją chłodzenia i ogrzewania.
Jakość materiałów i wykonanie wnętrza plasują Aito M9 w segmencie premium, stanowiąc poważną konkurencję dla zachodnich producentów luksusowych SUV-ów. Przestronność kabiny, szczególnie w drugim rzędzie siedzeń, jest jednym z głównych atutów tego pojazdu.
Inteligentna jazda z systemem Qiankun
Główną innowacją w Aito M9 2025 jest nowy system wspomagania jazdy Huawei Qiankun ADS 3.3. Dzięki czterem czujnikom LiDAR system wspiera przejazd przez bramy parkingowe, ronda i złożone drogi. Obsługuje również funkcję parkowania między poziomami z automatycznym rozpoznawaniem pochylni, podjazdów, zjazdów i zakrętów.
Według zapowiedzi Huawei, system wspomagania kierowcy w serii M9 zostanie zaktualizowany do wersji Qiankun ADS 4 w trzecim kwartale 2025 roku, co dodatkowo zwiększy jego możliwości.
Dodatkową funkcją modelu 2025 jest system komunikacji satelitarnej Huawei Galaxy, który umożliwia prowadzenie rozmów w trakcie jazdy nawet w obszarach o słabym zasięgu sieci komórkowej. To szczególnie przydatne rozwiązanie dla osób podróżujących przez obszary o słabej infrastrukturze telekomunikacyjnej.
Ulepszone napędy hybrydowe i elektryczne
Wariant EREV (Extended Range Electric Vehicle) Aito M9 2025 otrzymał znaczące ulepszenie w postaci większego akumulatora. Wcześniej dostępna bateria 42 kWh została zastąpiona standardową baterią trójskładnikową NMC o pojemności 52 kWh, zapewniającą zasięg elektryczny 266-290 km w warunkach chińskiego cyklu testowego CLTC.
Ulepszono również benzynowy range extender 1.5T, którego moc wzrosła do 118 kW (158 KM). Łączna moc systemu w wersji EREV to 365 kW (489 KM), co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h w czasie od 4,9 do 5,1 sekundy w zależności od wersji. Zasięg mieszany sięga imponujących 1474 km.
Warianty EREV posiadają silnik przedni o mocy maksymalnej 165 kW i silnik tylny o mocy maksymalnej 200 kW, co zapewnia napęd na wszystkie koła i doskonałe osiągi w każdych warunkach drogowych.
Całkowicie elektryczny wariant Aito M9 pozostał bez zmian, z baterią litowo-jonową trójskładnikową NMC o pojemności 100 kWh zasilającą dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 390 kW (523 KM). Zasięg elektryczny tego pojazdu wynosi 605-630 km w warunkach CLTC.
Wersje BEV posiadają silnik przedni o mocy maksymalnej 160 kW i silnik tylny o mocy maksymalnej 230 kW, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 lub 5,7 sekundy, w zależności od wersji.
Siedem wariantów w przystępnych cenach
Aito M9 2025 jest dostępny w siedmiu wariantach, z cenami wahającymi się od 469 800 juanów (64 970 USD) za bazowy model pięciomiejscowy EREV Max do 569 800 juanów (78 800 USD) za topową wersję sześciomiejscową BEV Ultra.
Co ciekawe, ceny te są identyczne jak w przypadku poprzedniego modelu, choć niższe od ceny 478 000 juanów ogłoszonej podczas przedsprzedaży 6 marca. Taka strategia cenowa ma na celu utrzymanie konkurencyjności wobec takich modeli jak Li Auto L9 (od 409 800 juanów) czy Aito M9 (od 469 800 juanów).
Oferta obejmuje różne konfiguracje siedzeń, napędów i poziomów wyposażenia, dzięki czemu klienci mogą dobrać pojazd dokładnie do swoich potrzeb. Warianty EREV są tańsze od w pełni elektrycznych, co czyni je atrakcyjną opcją dla osób obawiających się ograniczeń zasięgu pojazdów elektrycznych.
Huawei w sektorze motoryzacyjnym
Aito M9 to trzeci model po M5 i M7 marki Aito, stworzonej wspólnie przez Huawei i Seres Group. Huawei, znany głównie jako gigant telekomunikacyjny, intensywnie rozwija swoją obecność w sektorze motoryzacyjnym, oferując zaawansowane rozwiązania technologiczne dla producentów samochodów.
Unikalnym elementem strategii Huawei jest sprzedaż pojazdów poprzez rozbudowaną sieć flagowych sklepów w całych Chinach, co zapewnia wyjątkowe doświadczenia zakupowe dla klientów. Ten model biznesowy, inspirowany strategią Apple, pozwala na bezpośredni kontakt z klientem i lepsze przedstawienie zaawansowanych funkcji technologicznych pojazdów.
Odświeżony Aito M9 2025 stanowi kolejny krok w rozwoju premium segmentu chińskiej motoryzacji, pokazując, że krajowe marki mogą z powodzeniem konkurować z zachodnimi producentami w segmencie pojazdów luksusowych. Kombinacja zaawansowanej technologii, przestronnego wnętrza i konkurencyjnej ceny sprawia, że Aito M9 ma szansę na sukces nie tylko w Chinach, ale potencjalnie również na rynkach międzynarodowych w przyszłości.
Czy Chiny stają się nowym liderem w segmencie luksusowych SUV-ów elektrycznych? O tym przekonamy się obserwując globalną ekspansję takich marek jak Aito w najbliższych latach.