Producent samochodów MG, koncern SAIC, oficjalnie podpisał strategiczną umowę z największym na świecie producentem baterii, firmą CATL, dotyczącą technologii wymiennych baterii. To kluczowy krok, który może zmienić przyszłość elektromobilności. Współpraca zakłada, że SAIC będzie produkować modele elektryczne kompatybilne z systemem wymiany baterii Choco-SEB od CATL.
Rezygnacja z własnej sieci na rzecz CATL
Jeszcze niedawno SAIC stawiał na własną sieć stacji wymiany baterii, dedykowaną głównie marce Rising Auto. Jednak wyniki sprzedaży tej marki były rozczarowujące. Od 2021 roku do listopada 2024 sprzedano zaledwie 67 146 aut. Firma zdołała uruchomić tylko 26 stacji wymiany baterii w 2024 roku, daleko od pierwotnych planów – 300 stacji w 2023 roku i 3000 do 2025 roku. Wobec tych problemów SAIC postanowił porzucić własne ambicje na rzecz partnerstwa z CATL.
Choco-SEB – nowy standard wymiennych baterii
CATL rozwija swoją technologię wymiennych baterii od 2022 roku, kiedy to zadebiutowała pierwsza generacja systemu Choco-SEB (Swapping Electric Blocks). W 2024 roku firma wprowadziła drugą generację tych baterii, dostępnych w dwóch wariantach: #20 i #25, z pojemnością od 42 do 70 kWh. Baterie te mogą zapewnić zasięg do 600 km i zostały zaprojektowane tak, aby były kompatybilne z różnymi modelami samochodów elektrycznych.
Stacje wymiany baterii CATL są równie imponujące. Każda z nich może przechowywać do 30 modułów baterii i obsłużyć do 822 wymian dziennie. Proces wymiany trwa jedynie 100 sekund, co stanowi znaczną poprawę w stosunku do konkurencyjnych rozwiązań, takich jak stacje wymiany baterii od Nio, które obsługują 480 wymian dziennie. Koszt korzystania z subskrypcji wymiennych baterii CATL wynosi około 0,1 juana za kilometr (0,014 USD).
Nowi partnerzy w sojuszu wymiennych baterii
SAIC to nie jedyna firma, która dołączyła do sojuszu CATL. Wcześniej podobne partnerstwa zawarły m.in. Changan, GAC, BAIC, FAW, a także chińsko-amerykański joint venture GM-SAIC. Dzięki tym współpracom CATL planuje wprowadzić na rynek 10 modeli samochodów kompatybilnych z technologią Choco-SEB. Wśród nich znajdą się cztery modele SAIC: Roewe D7, Rising F7, Maxus Mifa 9 i Maxus Dana.
Nowe możliwości dla SAIC i CATL
Współpraca z CATL otwiera dla SAIC nowe możliwości. Firma będzie odpowiedzialna za projektowanie i sprzedaż samochodów z wymiennymi bateriami, podczas gdy CATL zajmie się rozwijaniem i standaryzacją modułów baterii. Obie strony planują również współpracę w zakresie marketingu i ekspansji na rynki zagraniczne.
Wspólne działania mają na celu stworzenie ekosystemu wymiennych baterii, który przyniesie korzyści zarówno konsumentom, jak i producentom. Główną zaletą tej technologii jest wygoda – użytkownicy mogą wymieniać baterie zamiast czekać na ich naładowanie, co znacząco skraca czas przestoju pojazdu.
Czy wymienne baterie to przyszłość elektromobilności?
Technologia wymiennych baterii wzbudza coraz większe zainteresowanie w branży motoryzacyjnej, ale nie jest pozbawiona wyzwań. Kluczowym problemem jest standaryzacja – jeśli każdy producent opracuje własne rozwiązanie, koszty mogą wzrosnąć, a wygoda dla użytkowników zmaleje. Partnerstwo SAIC i CATL jest krokiem w kierunku unifikacji standardów, co może przyspieszyć adopcję tej technologii.
Jednak konkurencja w tym segmencie jest zacięta. Nio, lider w dziedzinie wymiennych baterii, ma już dobrze rozwiniętą sieć stacji i doświadczenie w tej technologii. W 2024 roku Nio uruchomiło swoją czwartą generację stacji wymiany baterii, co stawia firmę na czele rynku.
Czy to wystarczy, by zmienić rynek?
CATL planuje zbudować 1000 stacji wymiany baterii do 2025 roku i aż 30 000 w dłuższej perspektywie. Jeśli te cele zostaną zrealizowane, technologia wymiennych baterii może stać się bardziej dostępna i atrakcyjna dla konsumentów. Jednocześnie, współpraca z wieloma producentami samochodów, takimi jak SAIC, zwiększa potencjał rynku.
Czy użytkownicy EV są gotowi na rewolucję wymiennych baterii? Jakie korzyści i wyzwania widzicie w tej technologii? Zachęcamy do dyskusji – przyszłość elektromobilności zależy również od waszych opinii.