Trzy znaczące firmy – Scania, SKF i LOTS Group – połączyły siły, aby zrewolucjonizować europejską logistykę. Współpraca ta zaowocowała uruchomieniem jednej z najdłuższych tras dla elektrycznych ciężarówek na kontynencie, która nie tylko obniża emisję CO₂, ale także stawia na efektywność transportu. Czy to początek przełomu w ciężarowym transporcie elektrycznym?
Trasa o imponujących osiągach
Nowo uruchomiona trasa ma długość 221 000 kilometrów rocznie i pozwoli na redukcję emisji CO₂ aż o 97%. To oszczędność równa emisji generowanej przez 210 samochodów osobowych w Szwecji każdego roku. Co więcej, aż 85% dystansu ciężarówki pokonają z pełnym obciążeniem, co maksymalizuje efektywność transportu.
Jak działa współpraca?
Projekt realizowany jest we współpracy z Ahréns Åkeri, operatorem logistycznym, który będzie odpowiedzialny za obsługę trasy. LOTS Group, będąca spółką zależną Scanii, zajmie się optymalizacją tras i zarządzaniem procesem ładowania, wykorzystując do tego nowoczesne narzędzia cyfrowe. Wszystko to odbywa się pod okiem „wieży kontrolnej” Scanii, która koordynuje przepływy transportowe.
SKF, jako kluczowy partner projektu, podkreśla znaczenie efektywnego i ekologicznego transportu w całym łańcuchu dostaw. Firma zamierza osiągnąć neutralność klimatyczną, a ten projekt jest ważnym krokiem w realizacji tego celu.
Elektryfikacja długodystansowego transportu
Dotychczas elektryczne ciężarówki były kojarzone głównie z krótkimi trasami miejskimi. Projekt Scanii, SKF i LOTS Group udowadnia jednak, że pojazdy elektryczne mogą z powodzeniem funkcjonować również na długich trasach. W Europie aż 60% ładunków pokonuje ponad 300 km dziennie. Nowa inicjatywa pokazuje, że elektryfikacja nawet najbardziej wymagających odcinków logistycznych jest możliwa.
Ekonomia i środowisko w równowadze
Projekt opiera się na długoterminowych kontraktach i stabilnych wolumenach przewozów, co pozwala na ograniczenie ryzyka finansowego związanego z inwestowaniem w zielone technologie. Zoptymalizowane ładowanie i pełne wykorzystanie pojemności pojazdów przyczyniają się nie tylko do redukcji emisji, ale także do zwiększenia efektywności operacyjnej.
„Dzięki pełnemu wykorzystaniu pojemności w obu kierunkach i zoptymalizowanemu ładowaniu widzimy nie tylko korzyści środowiskowe, ale także znaczną poprawę efektywności operacyjnej. Stabilne wolumeny pozwalają nam inwestować w zielone technologie” – mówi Hampus Ahrén, dyrektor operacyjny Ahréns Åkeri.
Plan na przyszłość
Realizacja projektu przebiega etapowo. Pierwsza faza weryfikacji procesów operacyjnych, w tym optymalizacji zużycia energii i modeli cen prądu, potrwa do początku 2025 roku. Pełne wdrożenie projektu, w tym praca w trybie dwuzmianowym, planowane jest na drugą połowę roku.
Gustaf Sundell, szef Scania Ventures i New Business, podkreśla, że projekt ten redefiniuje systemy logistyczne: „Współpraca pomiędzy SKF, LOTS i Scania pokazuje, że transport ciężarowy z użyciem elektrycznych pojazdów akumulatorowych jest możliwy nie tylko na krótkich miejskich trasach, ale także na długich dystansach. To dowód na to, że przejście na zrównoważony system transportowy jest w zasięgu ręki.”
Czy to przyszłość europejskiej logistyki?
Wspólny projekt Scanii, SKF i LOTS Group może stać się punktem odniesienia dla innych firm logistycznych w Europie. Pokazuje, że zrównoważone podejście do transportu nie musi oznaczać rezygnacji z efektywności czy opłacalności. Wręcz przeciwnie, odpowiednia strategia i współpraca między różnymi podmiotami mogą przynieść korzyści zarówno dla środowiska, jak i dla biznesu.
Czy transport elektryczny to rewolucja, na którą czekaliśmy?
Inicjatywa Scanii, SKF i LOTS Group to nie tylko odpowiedź na potrzeby środowiska, ale także przykład, jak efektywnie wykorzystać nowoczesne technologie w transporcie. Czy inne firmy pójdą w ich ślady? Jakie wyzwania jeszcze stoją przed elektryfikacją długodystansowych tras w Europie? Zapraszamy do podzielenia się swoimi opiniami i wizją przyszłości transportu.