Nowe badanie Consumer Reports ujawniło ogromne różnice w niezawodności sieci ładowarek dla pojazdów elektrycznych. Stacje Supercharger Tesli i stacje ładowania Riviana okazały się znacząco lepsze od konkurencji, wykazując imponująco niski wskaźnik awarii.
Tesla i Rivian dominują w niezawodności
Wyniki badania przeprowadzonego przez Consumer Reports są miażdżące dla wielu operatorów stacji ładowania. Według respondentów, problemy z ładowaniem występowały zaledwie w 4% sesji ładowania na stacjach Tesla Supercharger, co czyni je najbardziej niezawodnymi na rynku. Tuż za Teslą uplasowała się sieć Adventure Network (RAN) firmy Rivian z wynikiem 5% problematycznych sesji.
Te wyniki są szczególnie imponujące, gdy zestawimy je z danymi dotyczącymi innych sieci. Użytkownicy Shell Recharge zgłaszali problemy w aż 48% przypadków ładowania, co czyni tę sieć najmniej niezawodną wśród badanych. Niewiele lepiej wypadły EVgo i Blink, z odpowiednio 43% i 41% problematycznych sesji.
Problemy techniczne główną bolączką
Badanie wykazało, że właściciele pojazdów elektrycznych mieli problem średnio podczas jednej na pięć sesji ładowania poza domem. Co istotne, szybkie ładowarki DC okazały się bardziej problematyczne (34% sesji z problemami) niż wolniejsze ładowarki poziomu 2 (25% sesji z problemami).
Najczęściej występujące problemy miały charakter techniczny. Aż 76% użytkowników, którzy napotkali trudności, zgłaszało niesprawne lub nieresponsywne ekrany oraz komunikaty o błędach. Inne często zgłaszane problemy dotyczyły płatności, mocy ładowania i innych czynników.
Drew Toher, Kierownik Kampanii na rzecz Zrównoważonego Transportu w Consumer Reports, podkreślił: „Doświadczenia z publicznym ładowaniem mogą się znacznie różnić w zależności od pojazdu i sieci ładowania działających w danej społeczności i na często uczęszczanych trasach. Jest to ważna kwestia do rozważenia dla osób bez dostępu do ładowania domowego.”
Metodologia badania
Badanie opiera się na odpowiedziach 1230 właścicieli pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) i hybryd plug-in (PHEV), którzy opisali doświadczenia z około 5700 indywidualnych sesji ładowania. Ta stosunkowo duża próba pozwala wyciągnąć wiarygodne wnioski na temat stanu infrastruktury ładowania w USA.
Jak radzić sobie z problemami ładowania?
Consumer Reports podaje kilka przydatnych wskazówek dla właścicieli pojazdów elektrycznych, którzy planują korzystać z publicznych stacji ładowania:
- Tworzenie kont w kilku różnych sieciach ładowania
- Korzystanie z aplikacji takich jak A Better Route Planner, Plugshare i Chargeway
- Wstępne kondycjonowanie baterii przed ładowaniem
- Sprawdzanie dostępności i sprawności ładowarek przed wyruszeniem w drogę
Dlaczego Tesla i Rivian osiągają lepsze wyniki?
Tesla od lat buduje swoją sieć Supercharger z myślą o zapewnieniu bezproblemowego doświadczenia ładowania. Właściciel Tesli może po prostu podjechać do stacji, podłączyć pojazd i rozpocząć ładowanie – bez konieczności logowania się do aplikacji czy korzystania z karty kredytowej. Cała procedura jest zautomatyzowana i zintegrowana z systemem pojazdu.
Rivian przyjął podobne podejście, kładąc duży nacisk na niezawodność i prostotę użytkowania. W kwietniu ubiegłego roku firma wdrożyła nawet system „ocen ładowania” dla swojej sieci RAN, aby kierować klientów do sprawnych stacji i poprawić ich doświadczenia.
Warto zauważyć, że Tesla obecnie otwiera swoją sieć Supercharger dla pojazdów innych marek, co może potencjalnie wpłynąć na niezawodność sieci w przyszłości, ale też stanowi szansę dla właścicieli pojazdów konkurencji na dostęp do bardziej niezawodnej infrastruktury.
Znaczenie dla rozwoju elektromobilności
Wyniki badania podkreślają, jak ważna jest niezawodna infrastruktura ładowania dla szerszej adopcji pojazdów elektrycznych. Problemy z ładowaniem to jeden z głównych czynników zniechęcających potencjalnych nabywców do przejścia na pojazdy elektryczne.
„Wskazując na zepsute ekrany, problemy z płatnościami i niską moc ładowania, członkowie społeczności zbierają dane, które pociągną sieci ładowania do odpowiedzialności i poprawią doświadczenia kierowców z publicznym ładowaniem” – dodaje Toher. „Pomoże to rozwiązać największą przeszkodę dla konsumentów rozważających zakup bardziej efektywnego pojazdu.”
Czy sieci ładowania innych niż Tesla i Rivian podejmą wyzwanie i poprawią niezawodność swoich stacji? To pytanie pozostaje otwarte, ale jedno jest pewne – rynek coraz bardziej docenia jakość infrastruktury ładowania, a przewaga Tesli w tym zakresie może być jednym z kluczowych czynników jej sukcesu na rynku pojazdów elektrycznych.