Spis treści
Tesla ustanowiła nowy światowy rekord w Grünheide koło Berlina. Fabryka Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg może pochwalić się największym na świecie parkiem stacji ładowania pojazdów elektrycznych, który jest w większości dostępny za darmo.
Imponująca skala przedsięwzięcia
Niemiecka fabryka Tesli dysponuje obecnie aż 546 punktami ładowania dostępnymi publicznie. Według Niemieckiego Automobilklubu (ADAC), ten imponujący kompleks pokonał poprzedniego rekordzistę – stację w Merklingen w Niemczech, która oferowała 259 stanowisk ładowania.
Rozmieszczenie punktów ładowania jest strategiczne – 527 znajduje się na południowym parkingu, a 19 na północnym. Co więcej, 226 stanowisk ładowania zostało zainstalowanych pod zadaszeniem wyposażonym w panele słoneczne, co pokazuje zaangażowanie firmy w zrównoważone rozwiązania energetyczne.
Moc i technologia
Większość punktów ładowania to ładowarki Tesla Wall Connector o mocy 11 kW, które teoretycznie mogą zapewnić do 71 kilometrów zasięgu na godzinę ładowania. Łączna potencjalna moc tych punktów ładowania wynosi około 5,8 MW, jednak system zarządzania obciążeniem ogranicza ją do 1 MW, co zapobiega nadmiernemu obciążeniu lokalnej sieci elektroenergetycznej.
Zadaszone punkty ładowania są zasilane przez setki paneli słonecznych zamontowanych na dachach parkingu. System fotowoltaiczny pozwala na zrównoważone dostarczanie energii elektrycznej bez nadmiernego obciążania lokalnej infrastruktury energetycznej, szczególnie w godzinach szczytowego zapotrzebowania.
Dostępność i koszty
To, co wyróżnia park ładowania w Giga Berlin, to jego darmowy charakter dla większości użytkowników. Ładowarki AC są dostępne bezpłatnie nie tylko dla pracowników fabryki i odwiedzających, ale teoretycznie także dla wszystkich kierowców pojazdów elektrycznych przejeżdżających w pobliżu.
Jedyne punkty ładowania podlegające opłatom to 19 Superchargerów V4, które oferują moc ładowania do 250 kW. Te szybkie ładowarki są dostępne dla wszystkich marek pojazdów elektrycznych, ale nie są bezpłatne. Kierowcy samochodów Tesli płacą standardową stawkę 0,40 euro za kilowatogodzinę, podczas gdy kierowcy innych marek bez subskrypcji płacą 0,53 euro za kWh.
Rozwój infrastruktury ładowania Tesli
W pierwszym kwartale 2025 roku Tesla uruchomiła na całym świecie około 2200 nowych stanowisk Superchargerów, co oznacza wzrost o 17% w porównaniu do roku poprzedniego. Firma planuje rozpocząć wdrażanie Superchargerów V4 o zwiększonej mocy do 500 kW w trzecim kwartale tego roku.
Max de Zegher, dyrektor ds. ładowania na Amerykę Północną, Europę, Bliski Wschód, Afrykę i region Azji-Pacyfiku w Tesli, zapowiedział w lutym: „Pomimo zwiększonej mocy do 500 kW na stanowisko, powinniśmy być w stanie wdrożyć je za mniej niż 40 000 dolarów za stanowisko„.
Osiągnięcia produkcyjne Giga Berlin
W marcu 2025 roku fabryka Giga Berlin świętowała wyprodukowanie 500-tysięcznego egzemplarza Modelu Y, co nastąpiło po ponad 1100 dniach od otwarcia zakładu 22 marca 2022 roku. Choć tempo produkcji jest niższe niż w chińskiej fabryce Giga Shanghai, niemiecki zakład znacząco przyczynia się do realizacji globalnych celów Tesli.
Fabryka zatrudnia obecnie około 11 000 osób i według zapewnień kierownika zakładu André Thieriga, nie są planowane żadne przestoje produkcyjne, redukcje zatrudnienia ani praca w skróconym wymiarze godzin. „Produkcja obecnie znów się zwiększa po zmianie modelu” – zaznaczył Thierig w marcu.
Zrównoważony rozwój w centrum uwagi
Warto podkreślić, że Giga Berlin, pomimo protestów związanych z jej lokalizacją i domniemanym wpływem na środowisko, postawiła na ekologiczne rozwiązania. Tesla poinformowała w ubiegłym roku, że zakład przetwarzał „do 100% ścieków procesowych” i zużywał zaledwie 1,8 m³ wody na jeden Model Y, co jest wynikiem znacznie poniżej średniej branżowej wynoszącej 3,7 m³.
Co przyniesie przyszłość?
Rozwój infrastruktury ładowania Tesli w Giga Berlin może być zwiastunem podobnych inwestycji w innych lokalizacjach firmy. Łącząc produkcję pojazdów elektrycznych z rozbudowaną, częściowo darmową infrastrukturą ładowania, Tesla tworzy kompleksowy ekosystem elektromobilności.
A Ty, co sądzisz o strategii Tesli dotyczącej darmowych stacji ładowania? Czy to podejście powinno być standardem dla wszystkich producentów samochodów elektrycznych? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzach!