Tesla oficjalnie rozpoczęła masową produkcję odświeżonego Modelu Y, znanego pod kryptonimem „Juniper”, w swojej fabryce Gigafactory w Szanghaju. Pierwsze egzemplarze tego elektrycznego SUV-a trafią do klientów w Chinach pod koniec lutego, co oznacza przyspieszenie dostaw, które pierwotnie planowano na marzec.
Specyfikacja techniczna Modelu Y Juniper
Odświeżony Model Y jest dostępny w dwóch wariantach napędu:
- AWD (napęd na cztery koła):
- Bateria: 78,4 kWh (NMC).
- Moc: 331 kW (444 KM).
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,3 sekundy.
- Zasięg: 719 km (CLTC).
- RWD (napęd na tylne koła):
- Bateria: 62,5 kWh (LFP, produkcji CATL).
- Moc: 220 kW (295 KM).
- Zasięg: 593 km (CLTC).
Pierwsze egzemplarze Tesli Model Y Juniper wyprodukowane w Szanghaju są wykończone w nowym kolorze Glacier Blue i posiadają oznaczenia AWD na tylnej części pojazdu, co potwierdza ich specyfikację.

Ceny i dostępność
Model Y Juniper w wersji Launch Edition kosztuje od 253 500 do 303 500 juanów (139 000 zł do 167 000 zł). Ten limitowany wariant będzie dostępny w sprzedaży tylko do 28 lutego.
Produkcja i znaczenie fabryki w Szanghaju
Gigafactory w Szanghaju to największy zakład produkcyjny Tesli, który w 2024 roku odpowiadał za 52% globalnej sprzedaży Tesli, dostarczając 916 660 pojazdów, w tym na eksport. W samych Chinach Model Y był najlepiej sprzedającym się samochodem w 2024 roku, osiągając sprzedaż na poziomie 480 309 sztuk, co stanowiło 73,1% lokalnej sprzedaży Tesli.
Przyspieszenie dostaw
Tesla China ogłosiła, że dostawy odświeżonego Modelu Y rozpoczną się wcześniej niż planowano – pod koniec lutego. To możliwe dzięki uzyskaniu pełnej zgody regulacyjnej, w tym wpisu do katalogu modeli objętych ulgami podatkowymi w Chinach.
Co myślisz?
Odświeżony Tesla Model Y „Juniper” to kolejny krok w umacnianiu pozycji Tesli na chińskim rynku EV. Dzięki ulepszeniom technologicznym, nowym opcjom kolorystycznym i konkurencyjnym cenom, model ten ma szansę kontynuować sukces swojego poprzednika jako najlepiej sprzedającego się samochodu w Chinach.
Czy odświeżony Model Y utrzyma swoją dominację na rynku chińskim? Jak oceniacie jego szanse w starciu z lokalną konkurencją, taką jak BYD czy NIO? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!