Obawy związane z zasięgiem i ładowaniem to dwa największe wyzwania, z jakimi mierzą się właściciele pojazdów elektrycznych, szczególnie ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z elektromobilnością. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że zimą zasięg EV spada w porównaniu do cieplejszych miesięcy. Jednak, jak pokazuje najnowszy test długodystansowy przeprowadzony w Finlandii, pojazdy elektryczne coraz lepiej radzą sobie z długimi trasami (1000 km), nawet w trudnych warunkach zimowych.
Spis treści
Test na dystansie 1000 km – EV vs. spalinowe
W niezależnym teście Finlandwide Light Vehicles Testing Procedure wzięło udział 41 różnych modeli pojazdów elektrycznych. Wszystkie przejechały tę samą trasę o długości 1000 km (621 mil) w temperaturach od 1°C do -4°C. Celem było sprawdzenie, ile czasu zajmie pokonanie takiej odległości i czy EV mogą konkurować z samochodami spalinowymi.
Wynik? Większość EV spisała się lepiej niż pojazdy spalinowe.
Według sondażu Gallupa, większość kierowców samochodów spalinowych w Finlandii oceniła, że pokonanie 1000 km zajmuje od 14 do 15 godzin. Tymczasem wszystkie EV poza czterema modelami ukończyły trasę w czasie poniżej 15 godzin, a 15 modeli zmieściło się w 13 godzinach. Średni czas przejazdu wyniósł 13 godzin i 33 minuty.
W Polsce podobny test prowadzi Daniel Grzyb na swoim kanale YouTube, a wyniki jego testu dostępne są w przygotowanej przez niego tabelce.
Zwycięzcy testu 1000 km
Na szczycie listy znalazł się Tesla Model S Long Range z 2021 roku, który pokonał trasę w czasie 12 godzin i 15 minut. Na ładowanie poświęcono jedynie 1 godzinę i 6 minut, a średnia efektywność energetyczna wyniosła 2,91 mili/kWh (21,3 kWh/100 km).
Drugie miejsce zajął Polestar 2 Long Range Single Motor z 2025 roku, który potrzebował 12 godzin i 19 minut, w tym 1 godzinę na ładowanie. Jego efektywność wyniosła 3,06 mili/kWh.
Na drugim końcu zestawienia znalazł się Mercedes-Benz eSprinter z 2024 roku, który potrzebował aż 15 godzin i 35 minut na pokonanie trasy.
Model | Całkowity czas | Czas jazdy | Czas ładowania | Liczba postojów | Efektywność energetyczna mi/kWh (kWh/100 km) |
---|---|---|---|---|---|
Tesla Model S Long Range (2021) | 12:15:00 | 11:09:00 | 01:06:00 | 3 | 2.91 (21.3) |
Polestar 2 Long Range Single Motor (2025) | 12:19:00 | 11:19:00 | 01:00:00 | 3 | 3.06 (20.3) |
Nio ET7 Long Range (2022) | 12:20:00 | 11:06:00 | 01:14:00 | 4 | 2.39 (25.9) |
Hyundai Ioniq 6 AWD (2023) | 12:22:00 | 11:17:00 | 01:05:00 | 3 | 3.13 (19.8) |
Kia EV3 81 kWh (2024) | 12:22:00 | 11:04:00 | 01:18:00 | 3 | 2.94 (21.1) |
Audi e-tron GT Quattro (2021) | 12:31:00 | 11:39:00 | 00:52:00 | 3 | 2.59 (23.9) |
Hyundai Ioniq 6 AWD (2023) | 12:31:00 | 11:29:00 | 01:02:00 | 3 | 3.15 (19.7) |
Kia EV6 RWD 77 kWh (2021) | 12:37:00 | 11:09:00 | 01:28:00 | 4 | 2.62 (23.7) |
Xpeng G6 AWD Performance (2024) | 12:40:00 | 11:48:00 | 00:52:00 | 3 | 3.01 (20.6) |
Kia EV6 GT-Line (2025) | 12:40:00 | 11:31:00 | 01:09:00 | 3 | 2.97 (20.9) |
Kia EV6 GT (2022) | 12:44:00 | 11:61:00 | 01:28:00 | 5 | 2.42 (25.6) |
Tesla Model 3 Standard Range+ Highland (2023) | 12:44:00 | 11:14:00 | 01:30:00 | 4 | 3.23 (19.2) |
Tesla Model 3 Performance (2021) | 12:46:00 | 11:24:00 | 01:22:00 | 6 | 2.74 (22.6) |
Kia EV9 GT-Line AWD (2023) | 12:47:00 | 11:37:00 | 01:10:00 | 3 | 2.38 (26) |
Volkswagen ID.7 Tourer (2024) | 12:55:00 | 11:30:00 | 01:25:00 | 3 | 2.77 (22.4) |
Volkswagen ID.7 Tourer GTX (2024) | 13:10:00 | 10:59:00 | 02:11:00 | 4 | 2.49 (24.9) |
Volkswagen ID.7 GTX (2024) | 13:11:00 | 11:53:00 | 01:18:00 | 4 | 2.82 (22) |
Ford Explorer RWD Extended Range (2024) | 13:15:00 | 11:42:00 | 01:33:00 | 4 | 2.85 (21.8) |
Polestar 3 Long Range Dual Motor (2024) | 13:16:00 | 11:30:00 | 01:46:00 | 3 | 2.3 (26.9) |
Tesla Model Y Long Range (2022) | 13:17:00 | 11:38:00 | 01:39:00 | 4 | 3.25 (19.1) |
Audi e-tron 50 Quattro (2019) | 13:20:00 | 11:07:00 | 02:13:00 | 6 | 2.28 (27.2) |
Porsche Taycan 4S Cross Turismo (2021) | 13:24:00 | 11:33:00 | 01:51:00 | 5 | 2.1 (29.5) |
MG4 Luxury 64 kWh (2022) | 13:28:00 | 11:45:00 | 01:43:00 | 4 | 3.1 (20) |
Volkswagen ID.7 GTX (2024) | 13:29:00 | 11:53:00 | 01:36:00 | 3 | 2.57 (24.1) |
Tesla Model Y Performance (2022) | 13:30:00 | 11:30:00 | 02:00:00 | 4 | 2.53 (24.5) |
BMW i4 M50 (2021) | 13:35:00 | 11:56:00 | 01:39:00 | 4 | 2.83 (21.9) |
Hyundai Ioniq 5 AWD 77 kWh (2021) | 13:42:00 | 11:54:00 | 01:48:00 | 5 | 2.68 (23.1) |
Tesla Model 3 Long Range (2019) | 13:43:00 | 12:01:00 | 01:42:00 | 4 | 2.7 (23) |
Tesla Model 3 Performance (2019) | 13:43:00 | 11:48:00 | 01:55:00 | 5 | 2.34 (26.5) |
Tesla Model Y Long Range (2022) | 13:46:00 | 12:10:00 | 01:36:00 | 4 | 3.13 (19.8) |
Polestar 2 Long Range Dual Motor (2021) | 13:53:00 | 11:29:00 | 02:24:00 | 5 | 2.79 (22.2) |
Tesla Model Y Performance (2022) z bagażnikiem dachowym | 13:58:00 | 12:11:00 | 01:47:00 | 5 | 2.66 (23.3) |
Volvo EX30 Single Motor Extended Range (2023) | 13:59:00 | 12:01:00 | 01:58:00 | 4 | 2.97 (20.9) |
Tesla Model Y Long Range (2022) | 14:00:00 | 11:40:00 | 02:20:00 | 4 | 2.82 (22) |
Tesla Model Y Long Range (2022) | 14:01:00 | 11:59:00 | 02:20:00 | 4 | 2.68 (23.1) |
Volvo EX30 Twin Motor (2023) | 14:01:00 | 11:41:00 | 02:20:00 | 6 | 2.74 (22.6) |
Tesla Model Y Long Range | 14:09:00 | 12:04:00 | 02:05:00 | 4 | 3.01 (20.6) |
Mercedes-Benz EQE 300 (2024) | 14:19:00 | 12:30:00 | 01:49:00 | 4 | 2.71 (22.9) |
Kia e-Niro 64 kWh (2020) | 14:32:00 | 11:42:00 | 02:50:00 | 4 | 3.21 (19.3) |
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD (2021) | 14:46:00 | 11:40:00 | 03:06:00 | 4 | 2.31 (26.8) |
Volkswagen ID.3 Pure Performance (2021) | 14:47:00 | 11:53:00 | 02:54:00 | 6 | 3.13 (19.8) |
Volkswagen ID.5 Pro (2022) | 14:55:00 | 12:00:00 | 02:55:00 | 4 | 2.78 (22.3) |
Volkswagen ID.3 Pro 58 kW (2020) | 15:15:00 | 11:47:00 | 03:28:00 | 7 | 2.9 (21.4) |
Tesla Model S 85 (2013) | 15:16:00 | 11:47:00 | 03:29:00 | 7 | 2.52 (24.6) |
Volkswagen ID.Buzz (2022) | 15:18:00 | 12:22:00 | 02:56:00 | 5 | 2.24 (27.7) |
Mercedes-Benz eSprinter (2024) | 15:35:00 | 12:56:00 | 02:39:00 | 3 | 1.77 (35.1) |
Uwagi:
- Całkowity czas: Całkowity czas podróży.
- Czas jazdy: Czas spędzony na jeździe.
- Czas ładowania: Czas spędzony na ładowaniu.
- Liczba postojów: Liczba postojów na ładowanie.
- Efektywność energetyczna: Podana w milach na kWh (mi/kWh) oraz w kWh na 100 km (kWh/100 km).
Czas ładowania – kluczowy element
Najdłuższym czasem ładowania odznaczył się Tesla Model S 85 z 2013 roku, który spędził na ładowarkach 3,5 godziny. Z kolei najszybciej ładowały się Audi e-tron GT z 2021 roku i Xpeng G6 AWD z 2025 roku, które potrzebowały tylko 52 minut na uzupełnienie energii na całą trasę.
Choć niektóre modele wymagały ponad dwóch godzin ładowania, warto pamiętać, że na tak długiej trasie przerwy są niezbędne – zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Nawet Google Maps szacuje, że przejazd z Helsinek do Laponii zajmuje około 12,5 godziny, co oznacza, że przerwy na odpoczynek są konieczne, niezależnie od rodzaju pojazdu.
Wygoda podróży EV
Najlepsze modele w tym teście wymagały zaledwie trzech postojów na ładowanie, trwających od 20 do 40 minut każdy. To idealny czas na odpoczynek, kawę czy przekąskę, co czyni EV bardzo konkurencyjnymi w porównaniu do samochodów spalinowych.
Z drugiej strony, różnica między podróżą trwającą 12 a 16 godzin może oznaczać konieczność noclegu, co nie tylko wydłuża czas podróży, ale też zwiększa koszty.
Co myślisz?
Dzięki poprawie infrastruktury szybkiego ładowania oraz rosnącej efektywności pojazdów elektrycznych, podróże długodystansowe EV stają się coraz łatwiejsze i bardziej przystępne. Wyniki testu z Finlandii pokazują, że większość modeli elektrycznych może z powodzeniem zastąpić samochody spalinowe nawet w trudnych zimowych warunkach.
Czy EV są gotowe na długie zimowe trasy? Jakie są Wasze doświadczenia z podróżami elektrykami? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!