Unia Europejska przeznacza 422 mln euro na rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych

Unia Europejska ogłosiła przyznanie 422 milionów euro na realizację 39 projektów, które mają na celu rozwój infrastruktury paliw alternatywnych wzdłuż sieci transportowej TEN-T. Inicjatywa ta wspiera dekarbonizację transportu i przyspiesza przejście na zeroemisyjną mobilność w Europie.

Co obejmuje finansowanie?

Środki z funduszu Alternative Fuels Infrastructure Facility (AFIF), będącego częścią programu Connecting Europe Facility (CEF), zostaną przeznaczone na:

Cel projektu

Inicjatywa ma na celu realizację założeń Regulacji AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), które dotyczą rozwoju publicznie dostępnych punktów ładowania i stacji tankowania wodoru w głównych korytarzach transportowych UE. Dodatkowo wspiera cele określone w regulacjach ReFuelEU Aviation i FuelEU Maritime, które promują dekarbonizację transportu lotniczego i morskiego.

Proces realizacji

Wybrane projekty zostały zatwierdzone przez państwa członkowskie UE 4 lutego 2025 roku. W najbliższych miesiącach Komisja Europejska podejmie ostateczną decyzję o przyznaniu środków, a CINEA (Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) rozpocznie przygotowanie umów grantowych z beneficjentami. Z tego też powodu najprawdopodobniej rozpoczął się przetarg na budowę stacji ładowania na MOP-ach w Polsce.

Budżet i kolejne kroki

Druga faza programu AFIF (2024-2025) została uruchomiona 29 lutego 2024 roku z całkowitym budżetem wynoszącym 1 miliard euro:

Obecne finansowanie to pierwsza część tego budżetu, a kolejny termin składania wniosków upływa 11 czerwca 2025 roku.

ekoen hub

Znaczenie dla dekarbonizacji transportu

Projekty wspierane przez AFIF mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów klimatycznych UE. Rozwój infrastruktury ładowania i tankowania paliw alternatywnych przyczyni się do:

Co myślicie o takim wsparciu?

Unia Europejska kontynuuje inwestycje w rozwój infrastruktury paliw alternatywnych, przeznaczając 422 miliony euro na realizację 39 projektów w ramach sieci TEN-T. Dzięki temu powstanie tysiące nowych punktów ładowania i stacji tankowania wodoru, co przyspieszy transformację transportu w kierunku zeroemisyjności.

Czy rozwój infrastruktury paliw alternatywnych wystarczy, aby przyspieszyć dekarbonizację transportu w Europie? Jakie są Wasze opinie na temat tych inwestycji? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach!

Exit mobile version