Unia Europejska ogłosiła przyznanie 422 milionów euro na realizację 39 projektów, które mają na celu rozwój infrastruktury paliw alternatywnych wzdłuż sieci transportowej TEN-T. Inicjatywa ta wspiera dekarbonizację transportu i przyspiesza przejście na zeroemisyjną mobilność w Europie.
Co obejmuje finansowanie?
Środki z funduszu Alternative Fuels Infrastructure Facility (AFIF), będącego częścią programu Connecting Europe Facility (CEF), zostaną przeznaczone na:
- 2 500 punktów ładowania dla pojazdów lekkich,
- 2 400 punktów ładowania dla pojazdów ciężarowych,
- 35 stacji tankowania wodoru dla samochodów, ciężarówek i autobusów,
- Elektryfikację obsługi naziemnej na 8 lotniskach,
- Zieloną infrastrukturę w 9 portach,
- 2 instalacje bunkrowania amoniaku i metanolu.
Cel projektu
Inicjatywa ma na celu realizację założeń Regulacji AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), które dotyczą rozwoju publicznie dostępnych punktów ładowania i stacji tankowania wodoru w głównych korytarzach transportowych UE. Dodatkowo wspiera cele określone w regulacjach ReFuelEU Aviation i FuelEU Maritime, które promują dekarbonizację transportu lotniczego i morskiego.
Proces realizacji
Wybrane projekty zostały zatwierdzone przez państwa członkowskie UE 4 lutego 2025 roku. W najbliższych miesiącach Komisja Europejska podejmie ostateczną decyzję o przyznaniu środków, a CINEA (Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) rozpocznie przygotowanie umów grantowych z beneficjentami. Z tego też powodu najprawdopodobniej rozpoczął się przetarg na budowę stacji ładowania na MOP-ach w Polsce.
Budżet i kolejne kroki
Druga faza programu AFIF (2024-2025) została uruchomiona 29 lutego 2024 roku z całkowitym budżetem wynoszącym 1 miliard euro:
- 780 milionów euro w ramach ogólnego budżetu,
- 220 milionów euro w ramach budżetu spójności.
Obecne finansowanie to pierwsza część tego budżetu, a kolejny termin składania wniosków upływa 11 czerwca 2025 roku.
Znaczenie dla dekarbonizacji transportu
Projekty wspierane przez AFIF mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów klimatycznych UE. Rozwój infrastruktury ładowania i tankowania paliw alternatywnych przyczyni się do:
- Zwiększenia dostępności punktów ładowania i tankowania w całej Europie,
- Przyspieszenia adopcji pojazdów elektrycznych i wodorowych,
- Redukcji emisji CO₂ w sektorze transportu, zgodnie z regulacjami CAFE (Corporate Average Fuel Emissions).
Co myślicie o takim wsparciu?
Unia Europejska kontynuuje inwestycje w rozwój infrastruktury paliw alternatywnych, przeznaczając 422 miliony euro na realizację 39 projektów w ramach sieci TEN-T. Dzięki temu powstanie tysiące nowych punktów ładowania i stacji tankowania wodoru, co przyspieszy transformację transportu w kierunku zeroemisyjności.
Czy rozwój infrastruktury paliw alternatywnych wystarczy, aby przyspieszyć dekarbonizację transportu w Europie? Jakie są Wasze opinie na temat tych inwestycji? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach!