Chiński producent samochodów elektrycznych, Xpeng, oficjalnie potwierdził wejście na polski rynek. Dystrybucją zajmie się sieć Inchcape, znana w Polsce z obsługi marki BMW. W ofercie znajdą się trzy modele: Xpeng P7, sedan segmentu D, Xpeng G9, duży SUV, oraz Xpeng G6, crossover coupe segmentu D-SUV. Polska, jako szósta co do wielkości gospodarka Unii Europejskiej, została określona przez Xpenga jako „kluczowy” rynek w Europie.
Spis treści
Nowa strategia Xpenga
Xpeng zmienił podejście do ekspansji na rynki europejskie. Po niezbyt udanym debiucie z modelem G3 w Norwegii w 2020 roku, firma postawiła na bardziej zaawansowane technologicznie i nowoczesne modele. Wszystkie pojazdy oferowane w Polsce posiadają architekturę 800 V oraz baterie strukturalne cell-to-body, które pełnią rolę szkieletu pojazdu, zwiększając jego sztywność i efektywność.
Xpeng P7 – konkurencja dla Tesli Model 3
Xpeng P7 to elegancka limuzyna o długości 4,88 m i rozstawie osi wynoszącym 3 m. Model ten oferuje zasięg do 576 km WLTP, co w realnych warunkach przekłada się na około 492 km w trybie mieszanym. Wersja RWD Long Range z baterią o pojemności 86,2 kWh kosztuje w Holandii od 49 990 euro, co w Polsce odpowiada około 212 300 zł.
Dla bardziej wymagających klientów dostępna jest wersja AWD Performance z dwoma silnikami o łącznej mocy 473 KM, która przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 4,1 sekundy. Oba warianty wyposażone są w system autopilota Xpilot oraz oferują darmowe aktualizacje OTA.

Xpeng G6 – rywal Tesli Model Y i Audi Q6 e-tron
Xpeng G6 to crossover coupe o długości 4,75 m, który na pierwszy rzut oka może przypominać Teslę Model Y. Model ten dostępny jest w trzech wersjach napędowych: RWD Standard Range, RWD Long Range oraz AWD Performance. Wersja RWD Long Range z baterią 87,5 kWh oferuje zasięg do 570 km WLTP i kosztuje od 49 990 euro, czyli około 212 300 zł w Polsce.
Jednym z największych atutów G6 jest szybkie ładowanie – wersja Long Range obsługuje moc do 280 kW, co pozwala na naładowanie baterii od 10% do 80% w mniej niż 20 minut.
Xpeng G9 – luksusowy SUV dla wymagających
Xpeng G9 to największy z oferowanych modeli, mierzący 4,89 m długości. SUV ten został zaprojektowany z myślą o konkurowaniu z takimi modelami jak Mercedes EQE SUV czy BMW X5. G9 dostępny jest z bateriami o pojemności 78,2 kWh (LFP) lub 98 kWh (Li-NCM), co zapewnia zasięg do 570 km WLTP.
Ceny G9 zaczynają się od 61 990 euro, co w Polsce odpowiada około 263 300 zł. Model ten, podobnie jak G6, obsługuje szybkie ładowanie w 20 minut i oferuje funkcję oddawania energii (V2L).
Polska jako strategiczny rynek
Xpeng podkreśla, że Polska jest dla firmy jednym z kluczowych rynków w Europie. Wprowadzenie modeli P7, G6 i G9 ma na celu przyciągnięcie klientów szukających zaawansowanych technologicznie pojazdów elektrycznych w konkurencyjnych cenach. Wszystkie modele posiadają europejską homologację i są już dostępne na kilku rynkach europejskich, takich jak Holandia czy Norwegia.
Co uważasz?
Wejście Xpenga na polski rynek to ważny krok w ekspansji chińskich producentów samochodów elektrycznych w Europie. Dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak architektura 800 V, szybkie ładowanie i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, Xpeng ma szansę konkurować z Teslą, Audi czy Mercedesem.
Czy Xpeng zdoła przekonać polskich klientów do swoich modeli? Jak oceniacie ich szanse w starciu z europejskimi i amerykańskimi markami? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!