Spis treści
Xpeng Motors oficjalnie wprowadził na rynek zaktualizowaną wersję swojego flagowego elektrycznego vana Xpeng X9 na 2025 rok. Premiera modelu odbyła się w Hongkongu, co ma symboliczne znaczenie – to pierwszy raz, gdy chiński producent zdecydował się na prezentację nowego produktu poza kontynentalną częścią Chin. Ten ruch wyraźnie sygnalizuje globalne ambicje marki, które mają obejmować nie tylko Azję, ale również Europę.
Ekspansja globalna i plany na Europę
Podczas premiery Xiaopeng He, prezes i dyrektor generalny Xpeng, ogłosił, że X9 trafi do Europy w drugiej połowie 2025 roku. To kolejny krok w międzynarodowej ekspansji marki, która już zaczęła swoją podróż poza Chiny – debiut Xpeng X9 w Hongkongu miał miejsce w maju ubiegłego roku, a pierwszy egzemplarz z kierownicą po prawej stronie został wysłany do Tajlandii w lutym. Firma rozpoczęła także przyjmowanie zamówień na X9 w Indonezji w marcu i planuje wprowadzić model w Bahrajnie w drugiej połowie bieżącego roku.

Cena i warianty
Bazowa cena Xpeng X9 2025 w Chinach wynosi 359 800 juanów (około 202 000 złotych), co stanowi utrzymanie ceny poprzednika, mimo że początkowo podczas przedsprzedaży ogłoszonej 8 kwietnia firma zapowiadała cenę wyjściową 399 800 juanów.
Model Xpeng X9 2025 występuje w czterech wariantach o następujących cenach:
- 359 800 juanów (ok. 202 000 zł)
- 379 800 juanów (ok. 213 000 zł)
- 399 800 juanów (ok. 224 000 zł)
- 419 800 juanów (ok. 235 000 zł)
Imponujące parametry techniczne
Nowy X9 utrzymuje wymiary swojego poprzednika: 5293 mm długości, 1988 mm szerokości i 1785 mm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 3160 mm. Zaktualizowany model zbudowano na platformie wysokonapięciowej 800V, co czyni go jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie vanów na rynku.
Podstawowy wariant napędzany jest baterią o pojemności 94,8 kWh, zapewniającą zasięg CLTC wynoszący 650 kilometrów. Ta wersja obsługuje mnożnik ładowania 5C i może naładować się z 10% do 80% w zaledwie 11,7 minuty – to rekordowy wynik w segmencie.
Pozostałe trzy warianty wyposażone są w akumulator o pojemności 105 kWh, oferujący zasięg CLTC od 702 do 740 kilometrów. Baterie te obsługują mnożnik ładowania 3C i mogą naładować się z 10% do 80% w 20 minut.
Warianty napędowe
Dwa najtańsze warianty Xpeng X9 2025 to modele z pojedynczym silnikiem i napędem na przednią oś, o szczytowej mocy 235 kW i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm. Przyspieszają one od 0 do 100 km/h w 7,7 sekundy.
Dwa droższe warianty dodatkowo posiadają silnik tylny o maksymalnej mocy 135 kW i szczytowym momencie obrotowym 190 Nm. Te modele przyspieszają od 0 do 100 km/h w imponujące 5,7 sekundy – to wartość na poziomie sportowych samochodów, niespotykanym w segmencie vanów.
Znaczące zmiany w porównaniu z poprzednikiem
Model 2025 rezygnuje z LiDAR-u, który był dostępny w poprzedniku, na rzecz rozwiązania do inteligentnej jazdy opartego wyłącznie na kamerach, podobnie jak kilka innych modeli Xpeng, które trafiły do sprzedaży w ciągu ostatnich kilku miesięcy.
Xpeng X9 oferuje standardowo bezpłatny system ADAS (Advanced Driver Assistance System) Turing AI, co stanowi znaczącą przewagę konkurencyjną. Model wyposażono również w skrętną tylną oś, która umożliwia minimalny promień skrętu wynoszący zaledwie 5,4 metra, zwiększając tym samym zwrotność pojazdu.
Komfort i ekskluzywne wykończenie
Xpeng określa swój model jako „w 100% zaprojektowany dla ostatecznego komfortu domowego”. W nowym Xpeng X9 dodano dodatkowe 3,2 metra kwadratowe miękkich materiałów wykończeniowych, co daje łącznie 26,6 metra kwadratowego takich powierzchni. Szczegóły takie jak przyciski i elementy wykończeniowe mają bardziej premium powłokę PVD.
Wyróżniającą się modernizacją jest zastosowanie technologii inspirowanej NASA w fotelach Zero-Gravity, które są teraz standardem dla pierwszego i drugiego rzędu. Xpeng twierdzi, że fotele te zmniejszają nacisk na biodra o 22%, siłę stawów biodrowych o 36%, siłę lędźwiową o 60% i nacisk na kręgosłup o 13% po aktywacji. 10-punktowa funkcja masażu jest standardem, z opcjonalnym systemem 16-punktowym.
Sprzedaż i pozycja na rynku
Xpeng X9, pierwotnie wprowadzony 1 stycznia 2024 roku, jest flagowym modelem w ramach architektury SEPA 2.0 (Smart Electric Platform Architecture) Xpeng, a także najdroższym w jego ofercie.
W 2024 roku dostarczono 21 653 egzemplarzy X9, co stanowiło 11,39% rocznych dostaw Xpeng wynoszących 190 068 pojazdów. W marcu Xpeng dostarczył 33 205 pojazdów, co było piątym z rzędu miesiącem z dostawami przekraczającymi 30 000 sztuk. W tym samym miesiącu dostarczono 1314 egzemplarzy X9, co daje łącznie 3518 sztuk w pierwszym kwartale.
Przyszłość Xpeng i segment elektrycznych vanów
Wprowadzenie ulepszonego X9 podkreśla strategię Xpeng polegającą na budowaniu silnej pozycji w kluczowych segmentach rynku. Po silnym pierwszym kwartale 2025 roku (94 008 dostaw, co czyni firmę liderem wśród chińskich startupów EV), X9 ma na celu umocnienie obecności Xpeng na rozwijającym się rynku vanów.
Chiński rynek vanów ewoluuje w kierunku modeli premium, rodzinnych i zelektryfikowanych. Podczas gdy tradycyjne modele spalinowe, takie jak Buick GL8 i Toyota Sienna/Granvia, pozostają popularne, a konkurenci, tacy jak Denza D9, ZEEKR 009 i BYD Xia, zyskują trakcję w przestrzeni NEV, segment czysto elektrycznych vanów pozostaje stosunkowo mniej zatłoczony.
Czy preferujecie tradycyjne SUV-y, czy może właśnie takie przestronne vany elektryczne to przyszłość rodzinnych podróży? Jak oceniacie szanse Xpeng X9 na europejskim rynku, gdzie wciąż brakuje elektrycznych vanów premium? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!