William Li, założyciel, przewodniczący i dyrektor generalny Nio, wezwał do większego skupienia na trwałych bateriach oraz do współpracy całej branży w celu osiągnięcia tego celu na forum przemysłu pojazdów elektrycznych (EV).
Trwałość baterii w samochodach elektrycznych jest kluczowa
Na podstawie standardu technicznego wprowadzonego w Chinach w kwietniu 2015 roku, producenci EV zazwyczaj oferują osiem lat lub 120 000 kilometrów gwarancji na baterie – powiedział Li 16 marca podczas prezentacji na Forum China EV 100 w Pekinie. Standard gwarancji ma istotny wpływ na promowanie zakupu nowych pojazdów z napędem elektrycznym (NEV) przez prywatnych konsumentów, którzy stopniowo zaczęli wzrastać od 2016 roku, zmniejszając udział pojazdów operacyjnych do bardzo małej frakcji. Skumulowane rejestracje ubezpieczeniowe NEV z ośmioletnią gwarancją wyniosły 19,41 miliona sztuk w ciągu ostatnich ośmiu lat, ale począwszy od tego roku ich gwarancje zaczną się właśnie kończyć – powiedział Li.
W przypadku braku gwarancji konsumenci będą musieli ponosić wysokie koszty związane z wymianą pakietów baterii – dodał, podając przykłady:
- Dla hybrydowego pojazdu elektrycznego z baterią o pojemności 30 kWh, koszty obsługi posprzedażowej wynoszą 58 000 juanów (32 000 zł).
- Dla pakietu o pojemności 40 kWh używanego w pojazdach elektrycznych o zwiększonym zasięgu, jest to 86 000 juanów (47 000 zł).
- Dla pojazdu czysto elektrycznego z baterią (BEV) koszty będą jeszcze wyższe.
Zgodnie z obowiązującymi standardami gwarancji większość firm motoryzacyjnych wymaga, aby użyteczna pojemność baterii spadła poniżej 70 procent w okresie gwarancji. Jeśli użyteczna pojemność pakietu baterii spadnie poniżej 70 procent, wystąpią problemy z bezpieczeństwem i doświadczenie użytkowania samochodu będzie znacznie ograniczone – podkreślił.
W ostatnich kilku latach chińscy gracze w branży EV zajmowali się kwestiami bezpieczeństwa baterii, zasięgu, efektywności ładowania i kosztów, ale standardy tego kraju nie poprawiły się dalej w zakresie trwałości baterii. Dla niemal 20 milionów NEV, które stracą swoje gwarancje w ciągu następnych ośmiu lat, jeśli każdy pojazd będzie wymagał od konsumentów poniesienia 60 000 juanów na rozwiązanie kolejnych problemów, suma przekroczy ponad 1 bilion juanów. Jednocześnie te baterie nie nadają się jako baterie magazynujące energię i mogą być tylko recyklowane – powiedział.
„Chiny odpowiadają za 60 procent światowej sprzedaży NEV, więc stajemy przed tym problemem jako pierwsi. Z mojego punktu widzenia pilnie należy rozwiązać problem trwałości baterii” – powiedział Li.
Apel Li współbrzmiał z tym, co podzielił się dwa dni wcześniej, gdy Nio zaprezentowało swoją strategię trwałych baterii w Pekinie 14 marca i podpisało umowę z CATL w celu wspólnego opracowania trwałych baterii. Podczas komunikacji dotyczącej strategii trwałych baterii Nio już określiło cel firmy polegający na zapewnieniu, aby baterie miały żywotność na poziomie 15 lat i nie mniej niż 85 procent użytecznej pojemności na koniec życia – powiedział Li podczas prezentacji na Forum China EV 100, dodając, że 15 lat to rozsądna żywotność dla pojazdu.
„To jest technicznie możliwe, po prostu musimy ustawić ten cel, musimy zdefiniować tę rzecz” – podkreślił Li.