ADAC testuje elektryki w zimowych warunkach: Jak radzą sobie na długich trasach?

Zimowe warunki i jazda autostradą – to prawdziwy sprawdzian dla samochodów elektrycznych. ADAC postanowił przeprowadzić test 25 modeli EV, aby sprawdzić, które z nich najlepiej radzą sobie na trasie z Monachium do Berlina na autostradzie A9, przy temperaturze 0°C i średniej prędkości 111 km/h. Wyniki pokazują, że choć elektryki coraz lepiej radzą sobie na długich dystansach, wiele modeli wciąż wymaga kompromisów.

Mercedes EQS – jedyny, który dojechał bez ładowania

Spośród 25 testowanych modeli, tylko Mercedes EQS pokonał 582 km bez konieczności zatrzymywania się na ładowanie. Posiadając największą baterię o pojemności 118 kWh i najniższy zużycie energii w teście, Mercedes osiągnął zasięg 600 km, pozostawiając 18 km rezerwy w akumulatorze. Sukces ten wynika z doskonałej aerodynamiki, niskiego oporu toczenia i efektywnego zarządzania temperaturą.

Jednak w rzeczywistych warunkach, większość kierowców prawdopodobnie zdecydowałaby się na dodatkowy postój, aby uniknąć ryzyka całkowitego rozładowania akumulatora.

Jak wypadły inne modele?

W teście ADAC:

ModelZasięg testowy (km)Zasięg WLTP (km)Zużycie testowe (kWh/100 km)Zużycie WLTP (kWh/100 km)Zasięg uzupełniony w 20 min (km)
Mercedes-Benz EQS 450+582 / 18*81720,416,4304
Lucid Air Grand Touring AWD51883923,014,9255
Porsche Taycan Perf. Plus50466721,417,4370
VW ID.7 PRO S43670020,913,6261
Tesla Model 3 MR RWD42370221,012,5207
NIO ET 5 LR42153222,720,7239
BMW iX xDrive5041363327,419,5198
Audi S e-tron GT39860527,118,2294
KIA EV3 81.435058624,215,5169
Polestar 2 LR SM34963225,015,4193
Hyundai IONIQ 6 77.4 RWD34461423,814,3222
Lotus Emeya33554029,120,1289
Ford Capri ER RWD33262724,013,3178
Cupra Born VZ32559425,314,9201
XPeng G6 LR32557027,717,5231
Skoda Enyaq Coupé 8531656625,715,7188
Renault Scenic E-Tech 22031459429,817,7122
Nissan Ariya 87 FWD31451628,018,7131
GWM ORA 07 AWD30452026,817,5104
BYD Seal RWD29457028,416,6140
Volvo EC40 SM ER28556930,316,6154
Genesis GV60 RWD27851729,517,0195
Peugeot e-3008 21026351828,517,1123
MG 4 ER25452029,816,5130
Toyota BZ4X FWD23350425,614,7126

Test w laboratorium, nie na drodze

Aby wyeliminować wpływ stylu jazdy, ruchu drogowego czy warunków atmosferycznych, test odbył się w laboratorium ADAC. Symulowano trasę Monachium-Berlin, uwzględniając rzeczywiste nachylenia, ograniczenia prędkości i średnie tempo jazdy. Taka metodologia pozwoliła na obiektywne porównanie wszystkich modeli.

Rzeczywistość kontra dane z katalogu

Wyniki testu pokazują, że rzeczywista efektywność EV znacznie odbiega od wartości podanych przez producentów w cyklu WLTP.

Przykład: Cupra Born, która według WLTP powinna przejechać 594 km, w zimowym teście ADAC osiągnęła zasięg zaledwie 325 km – to spadek o ponad 40%.

Ładowanie – kluczowy element na długich trasach

Dla większości użytkowników EV, czas ładowania jest równie ważny jak zasięg. ADAC ocenił także efektywność ładowania, mierząc średnią moc ładowania między 10% a 80% naładowania baterii:

Najlepsze modele w teście

Test pokazał, że technologia EV rozwija się najszybciej w segmencie premium. Trzy najlepsze modele – Mercedes EQSLucid Air i Porsche Taycan – oferują baterie o pojemności ponad 100 kWh, ale ich ceny zaczynają się od sześciocyfrowych kwot.

Na szczęście, dostępne są również bardziej przystępne cenowo samochody z dobrymi wynikami:

Oba modele udowodniły, że długodystansowe EV mogą być dostępne w niższych przedziałach cenowych, oferując dobrą wydajność i zasięg nawet w zimowych warunkach.

Wnioski ADAC

ADAC zwraca uwagę, że producenci powinni uzupełniać dane WLTP o wyniki testów w trudniejszych warunkach, takich jak niskie temperatury i jazda autostradą. Klienci powinni być lepiej informowani o rzeczywistej efektywności pojazdów.

Ponadto producenci muszą poprawić efektywność napędów, ponieważ wiele modeli wciąż zużywa zbyt dużo energii w zimowych warunkach. Nawet największe baterie nie wystarczą, jeśli pojazdy nie będą bardziej oszczędne.

WLTP to ściema

Zimowy test ADAC pokazał, że samochody elektryczne mogą radzić sobie na długich trasach, ale rzeczywista efektywność i zasięg w trudnych warunkach często odbiega od obietnic producentów. Mercedes EQS potwierdził swoją dominację dzięki najlepszej aerodynamice, niskim zużyciu energii i dużej baterii. Jednak dla większości modeli kluczowe pozostaje szybkie ładowanie i optymalizacja napędu. A tak w ogóle, to WLTP powinno być zmienione, bo zużycie energii (a nawet paliwa) w tym teście nijak ma się najczęściej do rzeczywistości…

Czy EV są gotowe na długie trasy w zimowych warunkach? Jakie są Wasze doświadczenia z elektrykami w zimie? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Exit mobile version