Komatsu, japoński gigant branży maszynowej, rozpoczął pilotażowy program testów baterii litowo-sodowych w swoich koparkach. To ważny krok dla tej technologii, która może okazać się tańszą i bardziej zrównoważoną alternatywą dla tradycyjnych baterii litowo-jonowych.
Baterie litowo-sodowe w maszynach Komatsu
Baterie litowo-sodowe wykorzystują sód zamiast kobaltu, który jest droższy i rzadszy. To sprawia, że baterie litowo-sodowe są potencjalnie tańsze w produkcji. Dodatkowo sód jest bardziej rozpowszechniony na Ziemi, co czyni baterie litowo-sodowe bardziej ekologicznymi.
Komatsu testuje baterie litowo-sodowe w swoich koparkach elektrycznych PC200E-10. Baterie te mają pojemność 200 kWh i są w stanie zasilać koparkę przez 8 godzin na jednym ładowaniu.Pierwsze wyniki testów są obiecujące. Baterie litowo-sodowe dobrze radzą sobie w trudnych warunkach pracy koparki. Komatsu planuje kontynuować testy przez rok, aby ocenić długoterminową wydajność baterii.
Jeśli baterie litowo-sodowe sprawdzą się w testach Komatsu, mogą stać się ważną alternatywą dla baterii litowo-jonowych w wielu innych zastosowaniach, w tym w elektromobilach. To może przyspieszyć rozwój elektromobilności i uczynić ją bardziej dostępną dla szerokiego grona odbiorców.