Firefly EV, kompaktowy elektryczny hatchback stworzony przez markę wspieraną przez Nio, zakończył zimowe testy w jednym z najzimniejszych miejsc w Chinach. Producent podzielił się krótkim wideo z testów, ujawniając przy okazji nowe szczegóły techniczne tego modelu.
Testy w ekstremalnym mrozie
Zimowe testy odbyły się w Heihe, prowincja Heilongjiang, gdzie temperatura spadła do minus 30 stopni Celsjusza. Heihe, położone na granicy z rosyjskim miastem Błagowieszczeńsk, znane jest z surowych warunków pogodowych i często wybierane przez producentów samochodów do testów w ekstremalnych warunkach.
W udostępnionym 30-sekundowym klipie można zobaczyć Firefly EV podczas prób ładowania i oceny wydajności układu elektrycznego. Samochód, napędzany na tylną oś, prezentuje swoje możliwości na zaśnieżonych drogach. Przy wyłączonym systemie ESC model z łatwością driftuje po śniegu, co może świadczyć o jego precyzyjnym prowadzeniu.
Nowe szczegóły techniczne
Firefly EV został zaprojektowany zgodnie z pięciogwiazdkowymi standardami bezpieczeństwa zarówno dla Chin, jak i Europy. Posiada 15 aktywnych funkcji bezpieczeństwa, co ma na celu zapewnienie ochrony pasażerom w każdych warunkach. Samochód charakteryzuje się równomiernym rozkładem masy 50:50 pomiędzy osiami oraz pięciowahaczowym niezależnym zawieszeniem tylnej osi, opracowanym we współpracy z renomowaną firmą Multimatic, znaną z pracy dla takich marek jak Mercedes-Benz czy Aston Martin.
Dodatkowo model korzysta z rozwiązania hamulcowego IPB one-box od Boscha, co może przełożyć się na bardziej precyzyjne i skuteczne hamowanie.
Osiągi i parametry
Firefly EV oferuje około 330 km zasięgu na pełnym ładowaniu, według standardu WLTP, co czyni go praktycznym wyborem na miejskie trasy i krótkie podróże. Testowany europejski model osiągnął 225 km na 75% naładowanej baterii, co potwierdza jego wydajność nawet w trudnych warunkach zimowych.
Dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości (83,4% konstrukcji) nadwozie charakteryzuje się wyjątkową sztywnością skrętną na poziomie 35 700 Nm/stopień, co wyróżnia Firefly EV w jego klasie. Pojemność bagażnika wynosi 92 litry, ale po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ta wzrasta do imponujących 1250 litrów, co czyni ten mały hatchback zaskakująco praktycznym.
Wygoda i bezpieczeństwo
Samochód został wyposażony w dziewięć poduszek powietrznych, co stanowi rzadkość w tej klasie pojazdów. Dzięki promieniowi skrętu wynoszącemu zaledwie 4,7 metra Firefly EV sprawdzi się w ciasnych przestrzeniach miejskich. System wspomagania parkowania obsługuje różne scenariusze, co ułatwia codzienne użytkowanie pojazdu.
Firefly EV na rynku
Model Firefly EV został zaprezentowany podczas Nio Day 2024, a jego cena startowa w Chinach wynosi 148 800 juanów (około 20 300 USD). Producent już przyjmuje zamówienia, co sugeruje, że zainteresowanie modelem jest duże, szczególnie w segmencie kompaktowych samochodów elektrycznych.
Analiza rynku i perspektywy rozwoju
Firefly EV ma szansę odegrać istotną rolę na rynku kompaktowych pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w Europie i Chinach, gdzie rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi napędza sprzedaż. Dzięki przystępnej cenie, solidnym osiągom oraz nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym model może stać się atrakcyjną alternatywą dla konkurencji.
Jednym z kluczowych wyzwań będzie jednak budowa infrastruktury ładowania w regionach, gdzie zimowe warunki mogą utrudniać korzystanie z pojazdu. Firefly EV wyróżnia się na tle konkurencji zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa i solidnym wykonaniem, co może przyciągnąć klientów poszukujących niezawodnych i wszechstronnych rozwiązań.
Czy Firefly EV spełni oczekiwania rynku?
Firefly EV to obiecująca propozycja, która łączy nowoczesny design, wydajność i praktyczność. Jednak pytanie brzmi, czy marka zdoła przekonać użytkowników w Europie i poza Chinami, gdzie konkurencja w segmencie kompaktowych elektryków staje się coraz bardziej zacięta.
Jakie są Wasze opinie na temat tego modelu? Czy Firefly EV ma szansę stać się hitem? Zapraszamy do dyskusji.