Poznań rozszerza flotę bezemisyjnych autobusów. Nowe elektryczne autobusy Solaris na ulicach miasta

Poznań stawia kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu publicznego. MPK Poznań podpisało umowę z Solaris Bus & Coach na dostawę 17 przegubowych autobusów elektrycznych, które dołączą do istniejącej floty w drugim kwartale 2026 roku.

Nowoczesne pojazdy dla ekologicznego miasta

MPK Poznań, posiadające już 58 autobusów elektrycznych oraz 25 z napędem wodorowym, planuje dalszy rozwój floty bezemisyjnej. Nowe autobusy Solaris Urbino electric w wersji przegubowej pomieszczą ponad 110 pasażerów i będą napędzane nowoczesnymi silnikami asynchronicznymi chłodzonymi powietrzem.

Główną zaletą pojazdów jest zastosowanie najnowszych baterii Solaris High Energy. Charakteryzują się one wysoką gęstością energii, co pozwala na dłuższe zasięgi między ładowaniami. Ładowanie będzie odbywać się w zajezdni przy użyciu ładowarek plug-in, co znacząco obniża emisje związane z użytkowaniem pojazdów.

solaris urbino 18 electric poznań
fot. Solaris

Ekspansja floty elektrycznej

Pierwsze elektryczne Solarisy pojawiły się w Poznaniu w 2019 roku. Od tego czasu miasto sukcesywnie rozwija flotę przyjaznych środowisku pojazdów. MPK Poznań, jako jeden z liderów elektromobilności w Polsce, nie tylko ogranicza emisję spalin, ale także inwestuje w nowoczesny i cichy transport dla mieszkańców.

Solaris, jako producent, dostarczył do tej pory ponad 2 800 autobusów elektrycznych na całym świecie. Wśród największych flot znajdują się Mediolan z 275 pojazdami, Oslo z 183, Warszawa z 152 oraz Berlin z 133 autobusami.

Komfort pasażerów na pierwszym miejscu

Nowe autobusy Solaris Urbino electric to nie tylko zeroemisyjne pojazdy, ale także komfortowe środki transportu. Wnętrza będą klimatyzowane, zapewniając pasażerom wygodną podróż, nawet w upalne dni. Dzięki cichym napędom pojazdy te będą idealnym rozwiązaniem dla zatłoczonych centrów miast, gdzie hałas stanowi jedno z głównych wyzwań.

fot. Solaris

Realizacja dostaw i dalsze plany

Zgodnie z umową, dostawy 17 autobusów zostaną zrealizowane w drugim kwartale 2026 roku. Projekt zakłada możliwość rozszerzenia zamówienia o dodatkowe pojazdy, co oznacza, że Poznań może w przyszłości dysponować jeszcze większą flotą elektrycznych autobusów.

MPK Poznań konsekwentnie realizuje strategię zmniejszania emisji spalin, wpisując się w globalne cele klimatyczne. Decyzja o rozbudowie floty autobusów elektrycznych to także inwestycja w zdrowie mieszkańców i poprawę jakości życia w mieście.

Przyszłość zrównoważonego transportu

Poznań to jedno z wielu miast, które aktywnie inwestują w elektromobilność. Czy inne polskie miasta pójdą tym śladem? Rozwój zrównoważonego transportu publicznego staje się coraz bardziej palącym wyzwaniem w obliczu zmian klimatycznych i potrzeby ograniczenia emisji CO₂.

Pozostaje pytanie, jakie rozwiązania transportowe będą najskuteczniejsze w polskich realiach. Czy bardziej opłacalny okaże się rozwój floty wodorowej, czy jednak inwestowanie w baterie o większej pojemności?

Podzielcie się swoimi opiniami – jak widzicie przyszłość transportu publicznego w Polsce?

Exit mobile version