Rekordowy udział samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii!

Rok 2024 przyniósł Wielkiej Brytanii rekordowy udział samochodów elektrycznych (EV) w rynku motoryzacyjnym. Jednak słaby popyt ze strony prywatnych klientów grozi zahamowaniem dalszego wzrostu, co może utrudnić osiągnięcie ambitnych celów klimatycznych. Rządzący i producenci muszą pomyśleć, jak utrzymać trend wzrostowy.

Wzrost sprzedaży aut elektrycznych, ale tylko dzięki flotom

W 2024 roku na brytyjskich drogach zarejestrowano 1,95 miliona nowych samochodów – wzrost o 2,6% w porównaniu z rokiem poprzednim. Kluczowym motorem napędowym były zakupy flotowe, które wzrosły o 11,8%, osiągając rekordowy udział w rynku na poziomie 59,6%.

liczba nowych samochodów w zależności od użytkowania uk 2024
Liczba nowych samochodów w UK w zależności od typu użytkownika

Z kolei rejestracje prywatne spadły o 8,7%, co oznacza, że poziom popytu w tym segmencie wrócił do czasów pandemii. Tylko 10% prywatnych nabywców zdecydowało się na zakup auta elektrycznego w 2024 roku.

Samochody elektryczne zyskują, ale nie wystarczająco szybko

Auta elektryczne osiągnęły rekordowy udział w rynku wynoszący 19,6% w skali roku, co oznacza ponad 381 tysięcy zarejestrowanych pojazdów. Jednak mimo imponującego wzrostu, nie udało się osiągnąć poziomu 22%, wymaganego przez mandat rządowy.

Floty były głównym segmentem odpowiedzialnym za wzrost, rejestrując o 64 tysiące więcej aut elektrycznych niż rok wcześniej. W segmencie flotowym EV stanowią już 25,4% sprzedaży, co pokazuje skuteczność ulg podatkowych dla firm.

Liczba nowych samochodów w UK w zależności od rodzaju napędu

W przypadku prywatnych nabywców sytuacja wygląda inaczej. Benzyna wciąż dominuje (61% udziału), a hybrydy zajmują drugie miejsce (16%). Samochody elektryczne stanowiły zaledwie 10% rejestracji prywatnych, co jest dużym wyzwaniem dla branży.

Potrzeba wsparcia rządu

Producenci inwestowali miliardy funtów w rozwój nowych technologii i modeli EV, ale koszty te są nie do utrzymania w dłuższej perspektywie. W 2024 roku na promocję sprzedaży EV wydano aż 4,5 miliarda funtów w formie rabatów.

Mike Hawes, dyrektor generalny SMMT, ostrzega, że brak wsparcia ze strony rządu może zagrozić dalszym inwestycjom w branżę. „Rekordowy rok dla aut elektrycznych pokazuje zaangażowanie producentów w dekarbonizację rynku. Ale te sukcesy są okupione ogromnymi kosztami, które nie są długoterminowo możliwe do utrzymania” – podkreśla Hawes.

Roczna rejestracja nowych samochodów w UK

Infrastruktura ładowania jako kluczowy problem

Jednym z głównych hamulców rozwoju rynku EV jest wciąż niedostateczna infrastruktura ładowania. Brak pewności co do dostępności i niezawodności stacji ładowania skutecznie zniechęca prywatnych nabywców do przesiadki na pojazdy elektryczne.

Rząd musi podjąć działania, aby przyspieszyć rozwój sieci ładowania, zarówno pod względem liczby stacji, jak i ich funkcjonalności. Bez tego, osiągnięcie celu 28% udziału EV w 2025 roku – co oznacza wzrost o niemal 50% – będzie niezwykle trudne.

Co dalej?

Wielka Brytania stoi przed wyzwaniem pogodzenia ambitnych celów klimatycznych z realiami rynku. Kluczowe będą:

Twoje zdanie ma znaczenie

Czy Wielka Brytania jest na dobrej drodze do osiągnięcia swoich celów klimatycznych? Co jeszcze można zrobić, aby przyspieszyć adopcję aut elektrycznych? Podziel się swoją opinią w komentarzach i dołącz do dyskusji o przyszłości elektromobilności!

Exit mobile version