Rewolucja na europejskim rynku EV – co czwarty nowy samochód z wtyczką!

fot. Tesla, Inc.

Listopad 2024 przyniósł na europejskim rynku elektryków kolejne interesujące zmiany. Co czwarty sprzedany samochód w Europie miał napęd elektryczny lub hybrydowy typu plug-in. Zarejestrowano aż 268 000 pojazdów z wtyczką, co oznacza spadek o 2% rok do roku (YoY). Warto jednak zwrócić uwagę na różnicę w wynikach między BEV (pełne elektryki) a PHEV (hybrydy plug-in).

BEV rosną, PHEV tracą

Pełne elektryki zwiększyły swoją sprzedaż o 1%, osiągając 185 000 sztuk. W tym samym czasie hybrydy plug-in odnotowały spadek aż o 9%, zamykając miesiąc wynikiem 83 000 egzemplarzy. W listopadzie auta elektryczne BEV stanowiły 18% europejskiego rynku nowych samochodów, a razem z PHEV osiągnęły udział na poziomie 25%.

Od początku roku udział samochodów z wtyczką wynosi 22%, z czego 15% przypada na BEV. Nowe modele i zaostrzone limity emisji CO2 mogą w przyszłym roku wzmocnić pozycję BEV, podczas gdy hybrydy będą musiały walczyć o utrzymanie swojej obecności na rynku.

sprzedaz ev europa list 2024
Sprzedaż EV listopad 2024, fot. CleanTechnica

Tesla Model Y liderem, ale z mniejszym marginesem

Na czele listopadowego rankingu znów znalazła się Tesla Model Y, która odzyskała prowadzenie po spadku w październiku. Zarejestrowano 16 618 sztuk tego modelu, co oznacza spadek o 8% YoY. Eksperci wskazują, że Model Y osiągnął swoje naturalne granice na europejskim rynku, a nadchodzące odświeżenie modelu w 2025 roku może jedynie chwilowo podnieść wyniki sprzedaży.

Drugie miejsce zajęła Škoda Enyaq z 9 936 rejestracjami i imponującym wzrostem o 17% YoY. Czeski crossover udowadnia, że jest jednym z liderów w kategorii „wartość za pieniądze”, a jego popularność może jeszcze wzrosnąć po premierze tańszego i mniejszego modelu Elroq.

Na trzecim miejscu uplasowała się Tesla Model 3 z wynikiem 8 663 sztuk, co oznacza spadek o 50% YoY. Choć różnica wygląda dramatycznie, należy pamiętać, że rok temu w tym czasie debiutowała odświeżona wersja tego modelu, co sztucznie podniosło wyniki.

Volkswagen i Volvo w natarciu

Volkswagen ID.4 zajął czwarte miejsce z wynikiem 6 465 rejestracji (wzrost o 10%), a Volvo EX30 uplasowało się na piątej pozycji z 6 268 sztuk. Chińsko-szwedzki crossover ma potencjał, by utrzymać się w czołówce, szczególnie gdy produkcja w Belgii rozpocznie się w 2025 roku, zmniejszając wpływ ceł na auta z Chin.

Sprzedaż EV styczeń – listopad 2024, fot. CleanTechnica

Nowości w pierwszej dwudziestce

Listopadowe dane pokazują, że pięć nowych modeli dołączyło do listy top 20. Są to m.in.: Volkswagen ID.7, Renault Scenic, Renault 5 oraz Porsche Macan. Szczególnie interesujące jest pojawienie się Macana, który, mimo ceny zaczynającej się od 84 000 euro, zdobył 3 214 rejestracji.

Co przyniesie przyszłość?

Tesla Model Y pozostanie liderem europejskiego rynku EV na koniec roku, z wynikiem ponad 80 000 sztuk przewagi nad konkurencją. Jednak w 2025 roku konkurencja się zaostrzy. Modele takie jak odświeżona Tesla Model 3 czy nowy Mercedes CLA mogą zagrozić pozycji amerykańskiego giganta, szczególnie w segmencie średniej wielkości sedanów.

Wzrost sprzedaży BEV będzie również napędzany przez bardziej przystępne cenowo modele oraz zaostrzone regulacje dotyczące emisji CO2. Jednocześnie hybrydy plug-in będą musiały walczyć o utrzymanie miejsca na rynku, szczególnie w obliczu coraz większej konkurencji ze strony BEV o większym zasięgu.

Co myślicie o rozwoju EV w Europie?

Jak sądzicie, czy BEV całkowicie zdominują rynek w najbliższych latach, wypierając PHEV? Czy Tesla utrzyma swoją dominację w Europie, czy też konkurencja zacznie odbierać jej udział w rynku? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Exit mobile version