Spadki i wzrosty: Rynek aut elektrycznych w Europie rozczarowuje w listopadzie

Rynek aut elektrycznych w Europie to prawdziwy chaos. Jedni widzą w nim oznaki rozwoju, inni spadki. Wszystko zależy od kraju i statystyk, na które spojrzymy.

Mieszane wyniki w listopadzie

W listopadzie w krajach Unii Europejskiej rejestracje aut elektrycznych spadły o 9,5% w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku – tak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Ale kiedy do liczb dodamy kraje EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria) i Wielką Brytanię, sytuacja wygląda lepiej – wzrost o 0,9%.

Niektóre kraje, jak Grecja, Cypr, Irlandia czy Czechy, odnotowały potężne wzrosty rejestracji – nawet o kilkaset procent. Z kolei Niemcy, Francja, Rumunia czy Chorwacja miały znaczące spadki.

Rok 2024 w liczbach

W ciągu pierwszych 11 miesięcy roku sytuacja również nie zachwyca. W UE liczba rejestracji aut elektrycznych spadła o 5,4%, a w całej Europie (UE, EFTA, UK) o 1,4%. Do tej pory zarejestrowano łącznie 1,787 miliona aut elektrycznych, czyli mniej niż rok temu (1,812 miliona).

Dlaczego? Jednym z powodów jest ograniczenie lub usunięcie dotacji na zakup aut elektrycznych w takich krajach jak Niemcy, Francja czy Rumunia.

Hybrydy na fali wznoszącej

Podczas gdy auta elektryczne zwalniają, hybrydy pną się w górę. W listopadzie liczba rejestracji hybryd wzrosła o 16,4%. Od początku roku zarejestrowano ich 3,7 miliona, co oznacza wzrost o 18,7%.

Plug-in hybrydy (PHEV) radzą sobie gorzej – spadek o 8,6% w listopadzie i 4,6% od początku roku. Auta spalinowe również tracą na popularności. W listopadzie rejestracje aut benzynowych spadły o 12,4%, a diesli o 15,4%.

Udziały rynkowe zmieniają się dynamicznie

Najważniejszy wniosek z tych danych to kurczący się udział aut spalinowych. Po 11 miesiącach 2024 roku:

Co dalej?

Rynek aut w Europie rośnie o skromne 0,6% rok do roku. Ale to właśnie hybrydy ciągną go w górę. Samochody elektryczne potrzebują nowych strategii i wsparcia, by ponownie przyspieszyć. Czy Europa odnajdzie balans między zieloną transformacją a realiami rynkowymi? Czas pokaże.

Exit mobile version