Sprzedaż elektrycznych Volvo wzrosła o 54% w 2024 roku. Co dalej z transformacją marki?

volvo ex40

Volvo EX40, fot. Volvo

Volvo Cars opublikowało wyniki sprzedaży za 2024 rok, które pokazują znaczący wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych. Globalnie sprzedaż w pełni elektrycznych samochodów marki wzrosła o 54%, co wyraźnie wskazuje na rosnące zainteresowanie elektromobilnością. Równocześnie wzrosła sprzedaż hybryd plug-in o 16%, co podkreśla, że przejście na elektromobilność jest już trwałym trendem w strategii Volvo.

Globalne wyniki Volvo

W 2024 roku Volvo sprzedało 175 194 samochody w pełni elektryczne (BEV) w porównaniu do 113 419 w 2023 roku. Hybrydy plug-in (PHEV) osiągnęły wynik 177 593 sprzedanych egzemplarzy, co również było wzrostem w porównaniu do 152 561 rok wcześniej. Łącznie pojazdy elektryczne stanowiły 46% sprzedaży marki na całym świecie.

W grudniu 2024 roku udział BEV w sprzedaży globalnej wyniósł 19%, a hybryd plug-in 27%. W skali całego roku oba segmenty osiągnęły równy udział – po 23% każdy. To dowód na dynamiczne przesuwanie się rynku w stronę elektryfikacji.

Rynek amerykański – zaskakujące wyniki

W Stanach Zjednoczonych sytuacja wyglądała inaczej niż globalnie. Sprzedaż pojazdów w pełni elektrycznych spadła aż o 59%, osiągając jedynie 5608 egzemplarzy w 2024 roku w porównaniu do 13 609 w 2023 roku. Z kolei hybrydy plug-in zanotowały wzrost o 69%, z 22 048 do 37 294 sztuk. W efekcie BEV stanowiły tylko 4,5% sprzedaży Volvo w USA, a PHEV 29,8%.

Powód takiego spadku w sprzedaży BEV w USA może leżeć w preferencjach konsumentów, którzy wciąż wybierają pojazdy zasilane paliwem lub hybrydy jako bardziej uniwersalne. Niezwykle ważne będzie, jak Volvo dostosuje swoją strategię na tym rynku, by zachęcić Amerykanów do wyboru pełnej elektryki.

Chiny – największy rynek, mieszane wyniki

W Chinach, które są globalnym liderem elektromobilności, sprzedaż BEV wzrosła o 33%, ale sprzedaż PHEV spadła o 5%. Łącznie sprzedaż Volvo w tym kraju zmniejszyła się o 8%. W liczbach bezwzględnych BEV osiągnęły 4349 sprzedanych egzemplarzy, a PHEV 11 417.

BEV stanowiły zaledwie 2,8% sprzedaży Volvo w Chinach, a hybrydy plug-in 7,3%. Te wyniki sugerują, że mimo potencjału chińskiego rynku, Volvo musi jeszcze bardziej dostosować ofertę do lokalnych oczekiwań, szczególnie wobec silnej konkurencji ze strony rodzimych producentów pojazdów elektrycznych.

Europa – lider transformacji elektrycznej

Europa pozostaje najważniejszym rynkiem Volvo pod względem sprzedaży pojazdów elektrycznych. Sprzedaż BEV wzrosła tu aż o 76%, osiągając 133 070 egzemplarzy w 2024 roku, podczas gdy sprzedaż PHEV wzrosła o 11% do 107 355 sztuk. Ogólna sprzedaż Volvo w Europie wzrosła o 25%.

Samochody w pełni elektryczne stanowiły 36% sprzedaży Volvo w Europie, a hybrydy plug-in 29%. Łącznie aż 65% pojazdów sprzedanych przez Volvo w Europie miało napęd elektryczny lub hybrydowy. To wynik znacznie wyższy niż na innych rynkach i dowód na to, że europejscy konsumenci są gotowi na transformację elektromobilną.

Inne rynki – stabilny wzrost

Poza głównymi regionami, Volvo zanotowało 53% wzrost sprzedaży BEV i zaledwie 1% wzrost sprzedaży PHEV. Łączna sprzedaż marki na tych rynkach spadła jednak o 3%. BEV osiągnęły tu wynik 32 167 egzemplarzy, a PHEV 21 527.

Na tych rynkach BEV stanowiły 29% sprzedaży, a PHEV 19%. Wyniki te pokazują, że nawet poza Europą Volvo skutecznie wprowadza swoje pojazdy elektryczne.

Co dalej z elektromobilnością Volvo?

Volvo Cars jest jednym z liderów wśród tradycyjnych producentów samochodów w procesie elektryfikacji swojej floty. Wyniki za 2024 rok pokazują, że firma konsekwentnie realizuje swoją strategię transformacji. Jednakże różnice między rynkami, szczególnie słabsze wyniki w USA i Chinach, pokazują, że Volvo musi jeszcze bardziej zróżnicować swoje podejście regionalne.

Kluczowym wyzwaniem będzie dalsze zwiększanie sprzedaży BEV, szczególnie w kontekście rosnącej konkurencji i oczekiwań konsumentów. Europa jest na dobrej drodze, ale inne regiony wymagają większych inwestycji w infrastrukturę ładowania, kampanie edukacyjne i rozwój modeli dostosowanych do lokalnych potrzeb.

Co myślicie o wzrostach Volvo?

Czy Volvo uda się utrzymać dynamiczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych? Jakie kroki powinno podjąć, by zwiększyć swoje udziały w USA i Chinach? Czy Europa pozostanie liderem w transformacji elektromobilnej? Zapraszamy do podzielenia się swoimi opiniami i przewidywaniami. Volvo udowadnia, że przyszłość motoryzacji należy do elektryczności. Jak szybko inni producenci podążą tym śladem?

Exit mobile version