Młoda firma z Nowej Zelandii, Vessev, osiągnęła kolejny przełomowy kamień milowy, wprowadzając swoją pierwszą elektryczną łódź hydrofoilową Vessev VS–9 do komercyjnych operacji pasażerskich. Współpracując z największym operatorem promowym w kraju, Fullers360, Vessev rozpoczęło przewozy turystów i pasażerów w Auckland, oferując ciche, ekologiczne i innowacyjne doświadczenie podróży.
Nowa era transportu wodnego
Vessev, założona w Auckland kilka lat temu, specjalizuje się w budowie ekologicznych łodzi elektrycznych. Firma wyszła z trybu „stealth mode” w maju 2024 roku, prezentując swój flagowy model VS–9 – dziewięciometrową łódź hydrofoilową, która „unosi się” nad wodą dzięki zaawansowanej technologii hydrofoilowej. Po miesiącach testów morskich i certyfikacji, łódź rozpoczęła komercyjne operacje w styczniu 2025 roku.
VS–9: Technologia i innowacja
VS–9 to pierwsza na świecie certyfikowana elektryczna łódź hydrofoilowa, która weszła do komercyjnej floty transportowej. Łódź została zaprojektowana z myślą o maksymalnej efektywności energetycznej i komforcie pasażerów. Dzięki technologii hydrofoilowej kadłub unosi się nad wodą, co minimalizuje opór i zużycie energii. Oto kluczowe cechy VS–9:
- Prędkość maksymalna: 25 węzłów (~29 mph, ~46 km/h).
- Zasięg: Do 50 mil morskich (~92,6 km) na jednym ładowaniu.
- Ładowanie: Możliwość szybkiego ładowania w marinach.
- Pojemność pasażerska: Do 10 osób.
Łódź została zbudowana z lekkich materiałów, co pozwala na osiągnięcie wyjątkowej wydajności. Dzięki swojej konstrukcji VS–9 oferuje komfort podróży porównywalny z większymi jednostkami, ale na bardziej zwrotnej i elastycznej platformie.
Współpraca z Fullers360
Pierwszy egzemplarz VS–9, nazwany „Kermadec”, został włączony do floty Fullers360 – największego operatora promowego w Nowej Zelandii. Fullers360, który zobowiązał się do osiągnięcia neutralności węglowej do 2040 roku, widzi w technologii Vessev kluczowy element swojej strategii zrównoważonego rozwoju.
Eric Laakmann, CEO Vessev, podkreślił znaczenie tego wydarzenia:
„Jesteśmy niezwykle dumni, że VS–9 wszedł do służby z Fullers360. To ogromny krok na drodze do neutralności węglowej i cieszymy się, że publiczność może teraz doświadczyć tego, co my odczuwaliśmy od momentu premiery VS–9 w maju.”
Przyszłość: VS–18 i rozwój floty
Vessev nie zamierza poprzestać na VS–9. Firma planuje wprowadzenie większego modelu – VS–18, który będzie mógł przewozić do 100 pasażerów. Ten elektryczny prom hydrofoilowy ma być przeznaczony do codziennych przewozów pasażerskich, co otworzy nowe możliwości dla transportu miejskiego i regionalnego.
Rewolucja w transporcie morskim
Technologia hydrofoilowa, zastosowana w VS–9, nie tylko zmniejsza zużycie energii nawet o 90%, ale także pozwala na cichą i płynną podróż, eliminując tradycyjne problemy związane z falami i wibracjami. Dzięki możliwości ładowania w niemal każdej marinie, łodzie Vessev są elastyczne i łatwe w obsłudze.
Przyjmie się?
Wprowadzenie VS–9 do komercyjnych operacji to przełomowy moment dla Vessev i całego sektora transportu wodnego. Dzięki współpracy z Fullers360, firma pokazuje, że ekologiczne rozwiązania mogą być zarówno efektywne, jak i opłacalne. Z ambitnymi planami na przyszłość, Vessev ma szansę stać się liderem w dziedzinie zrównoważonego transportu morskiego.
Czy elektryczne łodzie hydrofoilowe zrewolucjonizują transport wodny? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!