• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Xpeng pokazał humanoidalnego robota i rzuca wyzwanie Tesli. Czy chiński gigant wyprzedzi Muska?

24.11.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Więcej niż producent samochodów
  • Physical AI, czyli jak nauczyć maszynę myśleć
  • Czip Turinga – mózg całej operacji
  • Samochody, które widzą więcej
  • Globalne ambicje i Volkswagen w tle
  • Czy rok 2026 to realny termin?

Na scenie w Kantonie pojawiła się postać. Miała około 160 cm wzrostu, kobiece kształty i poruszała się z gracją modelki na wybiegu. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że to nie człowiek, a najnowszy robot humanoidalny IRON od Xpenga. Jego chód był tak naturalny, że zgromadzeni dziennikarze i influencerzy zaczęli szeptać między sobą: „Czy to na pewno maszyna, czy może ktoś w kostiumie?”. To pytanie, które niegdyś zadawano przy premierze Optimusa od Tesli, dziś powraca ze zdwojoną siłą, ale w kontekście chińskiego „tech startupu”, który coraz mocniej rozpycha się łokciami na globalnym rynku.

Więcej niż producent samochodów

Choć Xpeng znany jest głównie z produkcji samochodów elektrycznych (i ostatnio hybryd), wydarzenie AI Day w Kantonie pokazało, że firma ma znacznie szersze ambicje. Chińczycy wyraźnie kopiują strategię Elona Muska, ale robią to z imponującą prędkością i skutecznością. Xpeng nie chce być tylko montownią aut – chce być gigantem technologicznym, który definiuje, jak sztuczna inteligencja (AI) porusza się w fizycznym świecie.

Podczas gdy inne marki walczą o przetrwanie w brutalnej wojnie cenowej w Chinach, Xpeng zdaje się patrzeć kilka kroków w przód. Projekt robota IRON, mimo że jego komercyjna przyszłość jest na razie mglista (firma obiecuje sprzedaż w 2026 roku, ale bez konkretów), jest demonstracją siły. To sygnał: „Mamy technologię, która pozwala maszynom funkcjonować wśród ludzi”.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Physical AI, czyli jak nauczyć maszynę myśleć

Kluczowym hasłem konferencji było „Physical AI” (Fizyczna Sztuczna Inteligencja). Brzmi to jak marketingowy bełkot, ale za tym terminem kryje się konkretna zmiana w podejściu do autonomii. Do tej pory systemy AI w samochodach często działały na zasadzie „zobacz -> przeanalizuj tekst/zasady -> wykonaj akcję”. To proces, który bywa wolny i skomplikowany.

Inne w podobnym temacie

xiaomi auto

Sztuczna inteligencja Xiaomi zaczyna „rozumieć” świat. Nowy system HAD to pokaz siły w Kantonie

22/11/2025
xpeng x9 erev

Xpeng szykuje luksusowego vana z zasięgiem 1600 km i własnym „Mózgiem AI”

18/11/2025
Volkswagen ID. UNYX 08

Volkswagen idzie na skróty w Chinach. Oto ID. UNYX 08, wielki SUV na platformie Xpenga. Zasięg 700 km i 800V

15/11/2025
xpeng robotaxi zapowiedz

Xpeng rzuca wyzwanie Tesli i Google. Wprowadzają fizyczną AI, a Volkswagen już to kupuje

15/11/2025
REKLAMA

Xpeng wprowadza system VLA 2.0 (Vision, Language, Action). Idea jest prosta: maszyna ma działać jak ludzki mózg. Kiedy prowadzisz auto, nie czytasz każdego znaku w głowie jako tekstu. Widzisz sytuację i reagujesz instynktownie. Tak samo ma działać system Xpenga. Zamiast przetwarzać ogromne ilości zbędnych danych, AI ma uczyć się z 100 milionów godzin nagrań wideo z prawdziwych jazd, by rozumieć kontekst i podejmować decyzje w ułamku sekundy. To odważny krok w stronę „uczłowieczenia” algorytmów.

xpeng p7

Czip Turinga – mózg całej operacji

Aby obsłużyć tak zaawansowane procesy, nie wystarczy zwykły procesor. Xpeng poszedł drogą Tesli i Apple, tworząc własny krzem – czip Turinga. To właśnie te układy mają napędzać nie tylko przyszłe samochody marki, ale także roboty IRON i zapowiadane robotaksówki.

To kluczowy element układanki. Własny czip oznacza niezależność i idealną optymalizację oprogramowania pod sprzęt. Xpeng twierdzi, że ich systemy autonomiczne będą dzięki temu działać płynniej i bezpieczniej, a co najważniejsze – będą łatwiejsze do skalowania na rynki zagraniczne.

Samochody, które widzą więcej

Oczywiście, cała ta technologia trafia przede wszystkim do samochodów. Systemy w Mona M03 Max (tani sedan za równowartość ok. 18 tys. dolarów) oraz sportowym P7 radzą sobie w gęstym ruchu miejskim Kantonu, parkują samodzielnie w skomplikowanych garażach podziemnych i reagują na nieprzewidziane sytuacje.

Warto jednak zachować chłodną głowę. Konkurencja w Chinach nie śpi. Systemy od Nio (oparte na LIDAR-ach) czy Zeekr (korzystające z czipów Nvidia) są równie imponujące. W sieci można zobaczyć filmiki z autami Zeekr parkujące bez kierowcy w środku i Nio same wymieniające sobie baterie. Xpeng jest świetny, ale w Chinach „świetny” to dziś standard.

To, co wyróżnia Xpenga, to odważne przejście na systemy oparte wyłącznie na kamerach (podobnie jak Tesla), rezygnując z drogich LIDAR-ów w przyszłych modelach. To ryzykowne, ale jeśli zadziała – drastycznie obniży koszty produkcji.

Globalne ambicje i Volkswagen w tle

Najciekawszym aspektem nowej strategii jest jej globalny potencjał. Tradycyjne systemy autonomiczne wymagają żmudnego dostosowywania do lokalnych przepisów i map. Nowe podejście Xpenga (VLA 2.0) ma być bardziej uniwersalne – system ma „rozumieć” drogę niezależnie od tego, czy jest w Szanghaju, czy w Warszawie.

Nie bez powodu Volkswagen wybrał właśnie Xpenga na swojego partnera technologicznego w Chinach. Niemiecki gigant będzie pierwszym zewnętrznym klientem korzystającym z architektury VLA 2.0. To ogromne wotum zaufania dla chińskiego startupu i dowód na to, że ich technologia to coś więcej niż tylko ładne slajdy na prezentacji.

REKLAMA
xpeng g7

Czy rok 2026 to realny termin?

Xpeng obiecuje złote góry: w pełni autonomiczne robotaksówki i masową produkcję robotów do 2026 roku. Czy to realne? Patrząc na historię obietnic w tej branży (pamiętacie zapowiedzi Muska o autonomii w 2020 roku?), zalecam dużą dozę sceptycyzmu. Sprzedaż autonomicznego samochodu, który sam załatwia sprawunki, to wciąż pieśń przyszłości.

Jednak Xpeng ma coś, czego brakuje wielu marzycielom: solidne produkty tu i teraz. Ich auta są świetnie wykonane, jeżdżą doskonale i oferują technologię, która działa. W przeciwieństwie do Tesli, która czasem boryka się z jakością montażu, Xpeng dowozi produkt kompletny. Jeśli uda im się połączyć tę jakość z rewolucją AI, mogą stać się jednym z najważniejszych graczy na motoryzacyjnej mapie świata.

A co Wy sądzicie o humanoidalnych robotach produkowanych przez firmy motoryzacyjne? Czy to naturalny kierunek rozwoju, czy tylko zasłona dymna dla inwestorów? Dajcie znać w komentarzach!

Tagi: airobotsztuczna inteligencjaXpengXpeng Iron
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

xiaomi auto
Aktualności

Sztuczna inteligencja Xiaomi zaczyna „rozumieć” świat. Nowy system HAD to pokaz siły w Kantonie

2025-11-22
xpeng x9 erev
Aktualności

Xpeng szykuje luksusowego vana z zasięgiem 1600 km i własnym „Mózgiem AI”

2025-11-18
Volkswagen ID. UNYX 08
Aktualności

Volkswagen idzie na skróty w Chinach. Oto ID. UNYX 08, wielki SUV na platformie Xpenga. Zasięg 700 km i 800V

2025-11-15

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

dongfeng bateria solid-state
Aktualności

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

2025-11-15
byd fang cheng bao tai 3
Aktualności

BYD Fang Cheng Bao Tai 3 debiutuje w Chinach – przystępna elektromobilność z zaawansowanymi technologiami

2025-04-17
xpeng x9 erev
Aktualności

Xpeng szykuje luksusowego vana z zasięgiem 1600 km i własnym „Mózgiem AI”

2025-11-18
buspas ev łódź
Aktualności

Weto prezydenta wcale nie kończy ery buspasów. Sprawdzamy, o co w tym chaosie chodzi

2025-11-15
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.