Marzec 2025 roku przyniósł kolejne zmiany cenników wśród operatorów stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce. Dominującym trendem są podwyżki cen, choć pojawiają się również pojedyncze przypadki obniżek w wybranych taryfach. Sytuacja ta odzwierciedla poważniejszy problem – zbyt niski popyt na samochody elektryczne w stosunku do dynamicznie rozwijającej się infrastruktury ładowania.
Koniec promocji i nowe cenniki
Wraz z zakończeniem ferii zimowych, czołowi operatorzy zakończyli swoje okresowe promocje. GreenWay Polska oraz ORLEN Charge wróciły do standardowych stawek, rezygnując odpowiednio z darmowych kilowatogodzin energii dla posiadaczy abonamentów oraz zniżek procentowych na ładowanie.
Polenergia eMobility przeprowadziła znaczące podwyżki. Ceny ładowania AC wzrosły aż o 11% – z 1,6 zł/kWh do 1,78 zł/kWh. Jeszcze bardziej podrożało ładowanie DC, gdzie wzrost sięgnął 13% – z 2,19 zł/kWh na 2,48 zł/kWh. Dodatkowo operator wprowadził specjalną, wyższą stawkę 2,68 zł/kWh na stacjach zlokalizowanych wzdłuż autostrady A2.
W przypadku Ekoen zmiany poszły w przeciwnym kierunku. Operator, który stosuje taryfy dynamiczne na wybranych stacjach, obniżył dolny próg swoich cen o 6%. W najtańszym oknie czasowym cena spadła z 1,59 zł/kWh do 1,49 zł/kWh, co obecnie stanowi jedną z najkorzystniejszych stawek na rynku.
Problem niskiej utylizacji stacji ładowania
Maciej Gis, Kierownik Kampanii elektromobilni.pl, zwraca uwagę na strukturalny problem branży: „Rynek infrastruktury ładowania zaczyna mieć problem ze zbyt niskim popytem na samochody elektryczne. Miniony rok, rekordowy pod kątem uruchomień nowych punktów ładowania, sprawił, że przy obecnej flocie, liczącej prawie 85 tysięcy pojazdów elektrycznych, wykorzystanie stacji ładowania wynosi kilka godzin w ciągu doby – i to też uzależnione od lokalizacji.„
Ta sytuacja skutkuje bardzo długim okresem zwrotu z inwestycji w stacje ładowania, co z kolei przekłada się na wyższe ceny dla końcowych użytkowników. Co gorsza, według eksperta, marcowe podwyżki „wcale nie muszą być ostatnie w tym roku”.
Nadzieja w taryfach dynamicznych
Łukasz Lewandowski, Prezes Fundacji EV Klub Polska, widzi potencjalne rozwiązanie problemu: „Nadzieją na zmiany są taryfy dynamiczne. Najlepszym tego przykładem jest Ekoen, który oferuje najlepszą stawkę za ładowanie na rynku.” Ekspert uważa, że wdrożenie podobnych rozwiązań przez innych operatorów mogłoby znacząco zwiększyć wykorzystanie stacji ładowania oraz zachęcić nowych użytkowników do przejścia na elektromobilność.
Perspektywy rynku
Sytuacja na rynku infrastruktury ładowania w Polsce odzwierciedla szerszy trend – rozwój infrastruktury wyprzedza tempo adopcji samochodów elektrycznych. Choć liczba pojazdów elektrycznych w Polsce systematycznie rośnie, to wciąż stanowią one niewielki odsetek całego parku samochodowego.
Operatorzy stacji ładowania stoją przed trudnym wyzwaniem – muszą znaleźć równowagę między zapewnieniem rentowności swoich inwestycji a utrzymaniem cen na poziomie zachęcającym do korzystania z samochodów elektrycznych. W tej sytuacji można spodziewać się dalszych wahań cenowych oraz poszukiwania przez operatorów nowych modeli biznesowych.
Obecna sytuacja na rynku ładowania pojazdów elektrycznych pokazuje, że sama rozbudowa infrastruktury nie wystarczy – konieczne są również inne działania wspierające popularyzację elektromobilności, takie jak dopłaty do zakupu pojazdów czy ulgi podatkowe dla ich użytkowników.
Dołącz do dyskusji