Spis treści
CATL nie zwalnia tempa. Po ubiegłorocznej premierze systemu Tener, teraz chiński gigant branży baterii wprowadza CATL Tener Stack – pierwszy na świecie produkcyjnie gotowy system magazynowania energii o pojemności aż 9 MWh. Zaprezentowano go 7 maja na targach ees Europe w Monachium. To nie tylko pokaz siły technologicznej, ale przede wszystkim sygnał, że wyścig o dominację w sektorze magazynowania energii wszedł w nową fazę.
Co to właściwie jest CATL Tener Stack?
CATL Tener Stack to nowoczesny, kontenerowy system magazynowania energii. Opiera się na wysokiej gęstości energetycznej ogniwach CATL i oferuje do 9 MWh pojemności – co pozwoli np. na naładowanie 150 typowych aut elektrycznych albo zasilenie przeciętnego gospodarstwa domowego w Niemczech przez 6 lat.
To nie jest tylko ulepszona wersja wcześniejszego Tenera (który oferował 6,25 MWh). To nowy krok – konstrukcja o większej pojemności, lepszej wydajności przestrzennej i zoptymalizowanym transporcie. Co więcej, CATL zapewnia, że ogniwa zachowują zerową degradację przez 5 lat – to wynik, który może zrewolucjonizować rynek magazynów energii.
Mniej kontenerów, mniejsze koszty
W porównaniu do klasycznego 20-stopowego kontenera z systemem 6 MWh, CATL Tener Stack oferuje:
- 45% lepsze wykorzystanie objętości
- 50% większą gęstość energetyczną
- 40% większą efektywność wykorzystania powierzchni
- do 20% oszczędności przy budowie elektrowni
To oznacza konkretne korzyści dla deweloperów farm PV, przemysłu i operatorów sieci. CATL wylicza, że przy wdrożeniu 800 MWh można zaoszczędzić jedną trzecią kontenerów i znacznie ograniczyć liczbę potrzebnych urządzeń PCS.
Genialne uproszczenie transportu
Jednym z największych wyzwań w globalnym wdrażaniu dużych systemów bateryjnych są ograniczenia transportowe – m.in. limity wagowe. Chiński producent zaprojektował więc CATL Tener Stack jako „2 w 1” – dwa moduły o połowie wysokości, z których każdy nie przekracza 36 ton, czyli górnego limitu dla transportu drogowego w większości krajów.
To oznacza:
- brak potrzeby specjalistycznych przewoźników
- standardowe dźwigi i kontenerowce
- do 35% mniejsze koszty i skrócenie czasu dostawy
Dzięki niższemu środkowi ciężkości i elastyczności wymiarowej, system można bezpiecznie przewozić przez mosty, wąskie drogi czy tereny wiejskie. A to właśnie tam rozwijane są dziś często lokalne źródła OZE.
Bezpieczeństwo, które robi wrażenie
CATL Tener Stack bazuje na bateriach o chemii LFP, czyli litowo-żelazowo-fosforanowej – znanej z wysokiej stabilności termicznej. Ale CATL poszedł dalej. Wprowadził:
- trójwarstwową izolację odporną na ogień przez 2 godziny
- czujniki gazu o 40% wyższej czułości
- system tłumienia pożaru aktywujący się 35% szybciej
- odporność na trzęsienia ziemi o sile 9 i huragany kategorii 5
Do tego głośność systemu wynosi zaledwie 65 dB(A) z metra – tyle co zwykła rozmowa. Można go więc instalować nawet w pobliżu zabudowań mieszkalnych.
CATL idzie po więcej
CATL to obecnie największy na świecie producent baterii do pojazdów elektrycznych. Ale rosnącym segmentem ich działalności są systemy magazynowania energii (ESS). W 2024 roku przychody z ESS wzrosły do ponad 57 mld juanów, co stanowi już blisko 16% przychodów firmy – i trend ten jest wyraźnie wzrostowy.
Do listopada 2024 roku systemy magazynowania CATL działały już w ponad 1 700 projektach na całym świecie, w różnych strefach klimatycznych i warunkach. CATL Tener Stack to kontynuacja serii: po Tenerze i Tener Flexie przyszedł czas na rozwiązanie jeszcze bardziej pojemne, mobilne i gotowe do globalnego wdrożenia.
Czy to nowy standard w magazynowaniu energii?
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na energię – od centrów danych opartych na AI po przemysł i infrastrukturę ładowania EV – magazynowanie staje się kluczowym ogniwem transformacji energetycznej. Im więcej energii z OZE, tym większe znaczenie mają systemy, które ją przechowają i udostępnią wtedy, gdy sieć tego potrzebuje.
Tener Stack daje odpowiedź na te potrzeby. Łączy dużą skalę, wysoką gęstość, bezpieczeństwo i elastyczność. Może być realnym narzędziem nie tylko dla gigantów branży, ale i dla mniejszych graczy, którzy chcą zoptymalizować koszty i przestrzeń.
Ale pojawia się pytanie – czy Europa i Polska są gotowe na takie rozwiązania? Czy znajdzie się odpowiednie otoczenie regulacyjne, finansowe i infrastrukturalne, by przyjąć systemy tej klasy?
Czas na głos branży
Czy Tener Stack zmieni reguły gry w sektorze ESS? Czy to rozwiązanie ma szansę trafić na polski rynek i wesprzeć lokalne projekty OZE? Czekamy na Wasze opinie. Czy systemy magazynowania o takiej skali to przyszłość, czy raczej pieśń odległych inwestycji?
Dołącz do dyskusji