• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

ADAC testuje elektryki w zimowych warunkach: Jak radzą sobie na długich trasach?

07.02.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 9 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Zimowe warunki i jazda autostradą – to prawdziwy sprawdzian dla samochodów elektrycznych. ADAC postanowił przeprowadzić test 25 modeli EV, aby sprawdzić, które z nich najlepiej radzą sobie na trasie z Monachium do Berlina na autostradzie A9, przy temperaturze 0°C i średniej prędkości 111 km/h. Wyniki pokazują, że choć elektryki coraz lepiej radzą sobie na długich dystansach, wiele modeli wciąż wymaga kompromisów.

Spis treści

  • Mercedes EQS – jedyny, który dojechał bez ładowania
  • Jak wypadły inne modele?
  • Test w laboratorium, nie na drodze
  • Rzeczywistość kontra dane z katalogu
  • Ładowanie – kluczowy element na długich trasach
  • Najlepsze modele w teście
  • Wnioski ADAC
  • WLTP to ściema

Mercedes EQS – jedyny, który dojechał bez ładowania

Spośród 25 testowanych modeli, tylko Mercedes EQS pokonał 582 km bez konieczności zatrzymywania się na ładowanie. Posiadając największą baterię o pojemności 118 kWh i najniższy zużycie energii w teście, Mercedes osiągnął zasięg 600 km, pozostawiając 18 km rezerwy w akumulatorze. Sukces ten wynika z doskonałej aerodynamiki, niskiego oporu toczenia i efektywnego zarządzania temperaturą.

mercedes benz eqs
mercedes benz eqs

Jednak w rzeczywistych warunkach, większość kierowców prawdopodobnie zdecydowałaby się na dodatkowy postój, aby uniknąć ryzyka całkowitego rozładowania akumulatora.

Jak wypadły inne modele?

W teście ADAC:

Inne w podobnym temacie

adac test wallboxów

Niemiecki ADAC obnażył prawdę o domowych ładowarkach. Jeden model to cyfrowe zagrożenie [TEST]

12/12/2025
mercedes eactros 400

Masowa produkcja elektrycznej ciężarówki Mercedes eActros 400 ruszyła

12/12/2025
smart #6

Smart #6 to prawie 5-metrowa limuzyna o zasięgu 1800 km. Marka zaskakuje wyborem napędu

12/12/2025
porsche taycan bateria

Porsche zdradza inżynieryjne sekrety nowego Taycana. Większy zasięg i lżejsza bateria to nie magia, a fizyka

11/12/2025
  • Lucid Air i Porsche Taycan wymagały jednego postoju na ładowanie, podobnie jak pięć innych modeli.
  • Dziewięć samochodów musiało ładować się dwa razy, aby dotrzeć do celu.
  • Osiem modeli wymagało aż trzech postojów.
ModelZasięg testowy (km)Zasięg WLTP (km)Zużycie testowe (kWh/100 km)Zużycie WLTP (kWh/100 km)Zasięg uzupełniony w 20 min (km)
Mercedes-Benz EQS 450+582 / 18*81720,416,4304
Lucid Air Grand Touring AWD51883923,014,9255
Porsche Taycan Perf. Plus50466721,417,4370
VW ID.7 PRO S43670020,913,6261
Tesla Model 3 MR RWD42370221,012,5207
NIO ET 5 LR42153222,720,7239
BMW iX xDrive5041363327,419,5198
Audi S e-tron GT39860527,118,2294
KIA EV3 81.435058624,215,5169
Polestar 2 LR SM34963225,015,4193
Hyundai IONIQ 6 77.4 RWD34461423,814,3222
Lotus Emeya33554029,120,1289
Ford Capri ER RWD33262724,013,3178
Cupra Born VZ32559425,314,9201
XPeng G6 LR32557027,717,5231
Skoda Enyaq Coupé 8531656625,715,7188
Renault Scenic E-Tech 22031459429,817,7122
Nissan Ariya 87 FWD31451628,018,7131
GWM ORA 07 AWD30452026,817,5104
BYD Seal RWD29457028,416,6140
Volvo EC40 SM ER28556930,316,6154
Genesis GV60 RWD27851729,517,0195
Peugeot e-3008 21026351828,517,1123
MG 4 ER25452029,816,5130
Toyota BZ4X FWD23350425,614,7126

Test w laboratorium, nie na drodze

Aby wyeliminować wpływ stylu jazdy, ruchu drogowego czy warunków atmosferycznych, test odbył się w laboratorium ADAC. Symulowano trasę Monachium-Berlin, uwzględniając rzeczywiste nachylenia, ograniczenia prędkości i średnie tempo jazdy. Taka metodologia pozwoliła na obiektywne porównanie wszystkich modeli.

Rzeczywistość kontra dane z katalogu

Wyniki testu pokazują, że rzeczywista efektywność EV znacznie odbiega od wartości podanych przez producentów w cyklu WLTP.

  • W przypadku 18 modeli zużycie energii było o 50% wyższe niż deklarowane przez producentów.
  • Największe rozczarowania to: Volvo EC40, MG4 i Ford Capri, których zużycie energii przekroczyło dane katalogowe o aż 80%.
  • Najmniejsze rozbieżności odnotowano w przypadku Nio ET5 (10%), Porsche Taycan (23%) i Mercedes EQS (25%).

Przykład: Cupra Born, która według WLTP powinna przejechać 594 km, w zimowym teście ADAC osiągnęła zasięg zaledwie 325 km – to spadek o ponad 40%.

Ładowanie – kluczowy element na długich trasach

Dla większości użytkowników EV, czas ładowania jest równie ważny jak zasięg. ADAC ocenił także efektywność ładowania, mierząc średnią moc ładowania między 10% a 80% naładowania baterii:

  • Porsche Taycan okazał się liderem z imponującą średnią mocą ładowania 271 kW, co pozwala na uzupełnienie energii na 370 km w zaledwie 20 minut.
  • Dla porównania, Ora 07, z mocą ładowania wynoszącą średnio 81 kW, w tym samym czasie uzupełniła energię tylko na 104 km.
Lucid Air Dream Edition
Lucid Air, fot. Lucid
porsche taycan drift record 2025
Porsche Taycan

Najlepsze modele w teście

Test pokazał, że technologia EV rozwija się najszybciej w segmencie premium. Trzy najlepsze modele – Mercedes EQS, Lucid Air i Porsche Taycan – oferują baterie o pojemności ponad 100 kWh, ale ich ceny zaczynają się od sześciocyfrowych kwot.

Na szczęście, dostępne są również bardziej przystępne cenowo samochody z dobrymi wynikami:

  • VW ID.7 – cena od około 227 000 zł,
  • Tesla Model 3 – cena od około 185 000 zł.

Oba modele udowodniły, że długodystansowe EV mogą być dostępne w niższych przedziałach cenowych, oferując dobrą wydajność i zasięg nawet w zimowych warunkach.

Wnioski ADAC

ADAC zwraca uwagę, że producenci powinni uzupełniać dane WLTP o wyniki testów w trudniejszych warunkach, takich jak niskie temperatury i jazda autostradą. Klienci powinni być lepiej informowani o rzeczywistej efektywności pojazdów.

Ponadto producenci muszą poprawić efektywność napędów, ponieważ wiele modeli wciąż zużywa zbyt dużo energii w zimowych warunkach. Nawet największe baterie nie wystarczą, jeśli pojazdy nie będą bardziej oszczędne.

tesla model 3
Tesla Model 3, fot. Tesla
vw id.7
Volkswagen ID.7 GTX, fot. VW

WLTP to ściema

Zimowy test ADAC pokazał, że samochody elektryczne mogą radzić sobie na długich trasach, ale rzeczywista efektywność i zasięg w trudnych warunkach często odbiega od obietnic producentów. Mercedes EQS potwierdził swoją dominację dzięki najlepszej aerodynamice, niskim zużyciu energii i dużej baterii. Jednak dla większości modeli kluczowe pozostaje szybkie ładowanie i optymalizacja napędu. A tak w ogóle, to WLTP powinno być zmienione, bo zużycie energii (a nawet paliwa) w tym teście nijak ma się najczęściej do rzeczywistości…

Czy EV są gotowe na długie trasy w zimowych warunkach? Jakie są Wasze doświadczenia z elektrykami w zimie? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Tagi: adaclucid airMercedesmercedes eqsporsche taycantest zasięguwltpzima
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

adac test wallboxów
Stacje ładowania

Niemiecki ADAC obnażył prawdę o domowych ładowarkach. Jeden model to cyfrowe zagrożenie [TEST]

2025-12-12
mercedes eactros 400
Aktualności

Masowa produkcja elektrycznej ciężarówki Mercedes eActros 400 ruszyła

2025-12-12
smart #6
Aktualności

Smart #6 to prawie 5-metrowa limuzyna o zasięgu 1800 km. Marka zaskakuje wyborem napędu

2025-12-12

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
koszt ladowania ev w polsce
Poradniki

Ile kosztuje 100 km elektrykiem w 2025 roku? Jak wygląda koszt ładowania elektryka? Różnice są gigantyczne

2025-12-14
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.