• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Huawei szykuje się do desantu na Europę? Luksusowy SUV Aito M9 przyłapany z globalnym systemem

02.12.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Angielski interfejs to dopiero początek
  • Autonomia dostosowana do zachodnich dróg
  • Aito M9 – co to za bestia?
  • Specyfikacja techniczna Aito M9
  • Czy Europa jest gotowa na Huawei na kołach?

Chiński gigant technologiczny, Huawei, od dawna nie jest już tylko producentem smartfonów czy infrastruktury sieciowej. W Państwie Środka firma ta stała się jednym z najważniejszych graczy w branży motoryzacyjnej, dostarczając „cyfrowe dusze” do samochodów takich marek jak Aito. Do tej pory jednak ich flagowy, ultra-luksusowy SUV Aito M9 był zazdrośnie strzeżonym skarbem rynku wewnętrznego. Najnowsze wycieki sugerują, że ta sytuacja może się wkrótce diametralnie zmienić. W sieci pojawiły się zdjęcia szpiegowskie, które zdradzają, że Huawei intensywnie pracuje nad globalną wersją swojego systemu in-fo-tain-ment.

Angielski interfejs to dopiero początek

Pojawienie się menu w języku angielskim w chińskim samochodzie zazwyczaj nie jest sensacją – większość aut ma taką opcję zaszytą w ustawieniach. Jednak w przypadku Aito M9 sprawa wygląda znacznie poważniej. Opublikowane zrzuty ekranu pokazują kompleksową przebudowę całego ekosystemu cyfrowego, a nie tylko proste tłumaczenie nakładek tekstowych.

Najważniejszą zmianą, która rzuca się w oczy, jest całkowita wymiana modułu nawigacji. W Chinach Huawei korzysta z lokalnych dostawców map (takich jak Baidu czy Gaode), które poza Wielkim Murem są bezużyteczne. Na zdjęciach widać jednak mapy od międzynarodowych dostawców, z angielskim nazewnictwem i formatem trasowania typowym dla Europy czy Ameryki Północnej.

To techniczny dowód na to, że „stos” oprogramowania nawigacyjnego został napisany na nowo. Musi on teraz współpracować z bazami danych, licencjami i serwerami wyszukiwania, które działają poza chińskim internetem. Takich inwestycji nie robi się dla kilku egzemplarzy testowych – to jasny sygnał przygotowań do eksportu.

Inne w podobnym temacie

leapmotor b05

Chiński brat Opla Astry za 50 tysięcy złotych? Leapmotor B05 wjeżdża na chiński rynek i szokuje ceną

02/12/2025
gwm ora

Kolejny chiński gigant wchodzi do Europy z rozmachem. 300 tysięcy aut rocznie i nowa fabryka GWM na horyzoncie

01/12/2025
leapmotor a10

Leapmotor A10 czyli tanie auto z LiDARem.1 Chińczycy pokazali model który w Europie sprzeda Stellantis

27/11/2025
geely galaxy v900

Geely Galaxy V900 oficjalnie. Ten gigantyczny van ma skrzydła i chce zmienić zasady gry

23/11/2025
REKLAMA
aito m9 globalny infotaiment
aito m9 globalny infotaiment
aito m9 globalny infotaiment

Autonomia dostosowana do zachodnich dróg

Kolejnym kluczowym elementem, który zdradza globalne ambicje Huawei, jest interfejs systemu ADS (Advanced Driving Assistance System). Chińskie drogi, oznakowanie i zachowania kierowców różnią się od tych w Europie. Systemy autonomiczne muszą „rozumieć” lokalny kontekst.

Wyciekłe grafiki pokazują, że wizualizacje asystenta jazdy zostały zmodyfikowane. Oznaczenia pasów ruchu, wskaźniki ograniczeń prędkości oraz komunikaty środowiskowe odpowiadają standardom znanym z dróg Ameryki Północnej i Europy. Sugeruje to, że oprogramowanie ADS jest obecnie kalibrowane pod kątem zachodnich regulacji prawnych i norm drogowych. Bez tego żaden chiński samochód, nawet najbardziej zaawansowany, nie przeszedłby procesu homologacji w UE.

REKLAMA

Z systemu zniknęły również specyficzne dla rynku chińskiego aplikacje do streamingu muzyki i wideo, które zastąpiono globalnie rozpoznawalnymi platformami. Cała struktura menu, ustawienia asystenta głosowego czy sterowanie mediami zostały przeprojektowane tak, by były intuicyjne dla użytkownika, który nie wychował się na chińskich ekosystemach cyfrowych. To ważny krok, bo chińskie UI często bywa dla Europejczyków zbyt „przeładowane” informacjami.

Aito M9 – co to za bestia?

Warto przypomnieć, o jakiej klasy samochodzie mówimy, bo Aito M9 to nie jest kolejny budżetowy elektryk. To pełnowymiarowy, luksusowy SUV, który w Chinach rzuca wyzwanie takim legendom jak Mercedes GLS czy BMW X7. Mierząc ponad 5,2 metra długości i 2 metry szerokości, M9 oferuje przestrzeń dla 6 osób w warunkach, które śmiało można nazwać klasą biznes.

Pojazd występuje w dwóch wariantach napędowych, co jest typowe dla nowoczesnych chińskich konstrukcji premium. Klienci mogą wybierać między wersją w pełni elektryczną (BEV) a wariantem z przedłużaczem zasięgu (EREV). Ten drugi jest szczególnie interesujący w kontekście europejskim, gdzie infrastruktura ładowania wciąż bywa wyzwaniem w długich trasach.

Wersja elektryczna generuje moc systemową 390 kW (523 KM), co pozwala rozpędzić tego kolosa do setki w 4,7 sekundy. Zasięg według chińskiej normy CLTC to solidne 605 km (choć w realnych warunkach WLTP będzie to mniej).

Prawdziwym maratończykiem jest jednak wersja EREV. Tutaj silniki elektryczne (o łącznej mocy 489 KM) wspomagane są przez 1,5-litrowy, turbodoładowany silnik spalinowy, który pełni rolę generatora prądu i nie napędza kół bezpośrednio. Efekt? Zasięg łączny dochodzący do imponujących 1417 kilometrów. To wartości, które pozwalają przejechać z Warszawy do Monachium bez zatrzymywania się na ładowanie czy tankowanie.

aito m9

Specyfikacja techniczna Aito M9

Poniżej zestawienie najważniejszych parametrów technicznych obu wersji napędowych, które prawdopodobnie zobaczymy w wersji globalnej:

CechaAito M9 EV (Elektryczny)Aito M9 EREV (Range Extender)
Długość / Szerokość / Wysokość5230 mm / 1999 mm / 1800 mm5230 mm / 1999 mm / 1800 mm
Rozstaw osi3110 mm3110 mm
Układ napędowyAWD (Dwa silniki elektryczne)AWD (Dwa silniki + generator 1.5T)
Moc maksymalna390 kW (523 KM)365 kW (489 KM)
Moment obrotowy673 Nm675 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h4.3 s4.9 s
Zasięg (norma CLTC)605 kmdo 1417 km (łączny)
Bateria / Bakok. 100 kWhok. 42-52 kWh + zbiornik paliwa
Masa własnaok. 2655 kgok. 2690 kg
Technologia ADASHuawei ADS + 4 jednostki LiDARHuawei ADS + 4 jednostki LiDAR
aito m9

Czy Europa jest gotowa na Huawei na kołach?

Pojawienie się Aito M9 z globalnym oprogramowaniem rodzi wiele pytań. Choć zdjęcia nie zdradzają daty premiery, stopień zaawansowania prac nad interfejsem sugeruje, że nie jest to odległa przyszłość. Huawei wyraźnie chce wyjść poza Chiny ze swoim motoryzacyjnym portfolio.

Dla europejskich producentów segmentu premium to sygnał alarmowy. Aito M9 w Chinach jest chwalone za niesamowitą integrację systemów cyfrowych (ekosystem HarmonyOS), jakość wykończenia i zaawansowane systemy bezpieczeństwa oparte na lidarach. Jeśli Huawei zdoła przenieść tę jakość na grunt europejski, oferując jednocześnie konkurencyjną cenę i – co najważniejsze – oprogramowanie, które nie odstaje od standardów Google czy Apple, możemy być świadkami ciekawego przetasowania na rynku luksusowych SUV-ów.

Pozostaje kwestia zaufania i geopolityki. Czy klienci w Europie będą skłonni powierzyć swoje dane nawigacyjne i biometryczne systemom opracowanym przez Huawei? Dostosowanie map i aplikacji to krok w dobrą stronę, ale budowanie wizerunku marki motoryzacyjnej to proces znacznie trudniejszy niż aktualizacja oprogramowania.

A Wy jak sądzicie? Czy luksusowy SUV od Huawei z zasięgiem 1400 km miałby szansę na polskich drogach, czy jednak wolicie europejską klasykę? Dajcie znać w komentarzach!

Tagi: ADASaitoaito m9aito m9 bateriaaito m9 cenaaito m9 mocaito m9 specyfikacjaaito m9 wnętrzeaito m9 wyglądaito m9 zasięgchińskie elektrykichińskie samochodychińskie samochody elektryczneerevHuawei
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

leapmotor b05
Aktualności

Chiński brat Opla Astry za 50 tysięcy złotych? Leapmotor B05 wjeżdża na chiński rynek i szokuje ceną

2025-12-02
gwm ora
Aktualności

Kolejny chiński gigant wchodzi do Europy z rozmachem. 300 tysięcy aut rocznie i nowa fabryka GWM na horyzoncie

2025-12-01
leapmotor a10
Aktualności

Leapmotor A10 czyli tanie auto z LiDARem.1 Chińczycy pokazali model który w Europie sprzeda Stellantis

2025-11-27

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

leapmotor a10
Aktualności

Leapmotor A10 czyli tanie auto z LiDARem.1 Chińczycy pokazali model który w Europie sprzeda Stellantis

2025-11-27
Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
xpeng ladowanie plugsurfing
Aktualności

Chińczycy zawstydzili europejską infrastrukturę. Xpeng ładuje się tak szybko, że brakuje dla niego ładowarek

2025-11-27
gac produkcja baterii solid-state
Aktualności

GAC uruchamia linię produkcyjną baterii solid-state. Zasięg 1000 kilometrów staje się faktem

2025-11-26
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.