Spis treści
BMW i3, mimo że zadebiutowało już w 2013 roku, wciąż pozostaje świetnym miejskim samochodem elektrycznym. Największą bolączką tego modelu był jednak ograniczony zasięg, szczególnie w pierwszych wersjach. Teraz pojawia się rozwiązanie, które może tchnąć nowe życie w starsze egzemplarze.
Historia bateryjnych przemian BMW i3
BMW i3 w swojej pierwotnej wersji, oznaczonej jako „60” ze względu na 60 amperogodzin pojemności, oferowało baterię o pojemności zaledwie 18,2 kWh. Według pomiarów EPA pozwalało to na przejechanie około 130 kilometrów na jednym ładowaniu.W kolejnych latach producent wprowadzał udoskonalone wersje:
- Model z baterią 94 Ah – zwiększony zasięg do około 183 km
- Model z baterią 120 Ah – zasięg rozszerzony do około 246 km
Dla posiadaczy najstarszej wersji sytuacja jest jednak problematyczna. Z czasem baterie uległy naturalnemu zużyciu, przez co faktyczny zasięg wielu starszych i3 rzadko przekracza obecnie 110 km. Jest to wystarczające do poruszania się po mieście, ale jakiekolwiek dłuższe wyjazdy stają się prawdziwym wyzwaniem.
Chińskie rozwiązanie problemu zasięgu
Z pomocą przychodzi chińska firma Martigi Manufacturing (MTG), która opracowała pakiet baterii mogący podwoić zasięg oryginalnych wersji 60 Ah. Co więcej, rozwiązanie jest kompatybilne ze wszystkimi wersjami i3, przewyższając nawet największe fabryczne baterie.
Sekret tkwi w zastosowaniu ogniw o wyższej gęstości energii typu NCM (Nikiel-Kobalt-Mangan) produkcji chińskiego giganta CATL. Nowe ogniwa pasują do tej samej ramy baterii co oryginalne, wyprodukowane przez Samsunga. Konfiguracja pakietu i napięcie znamionowe pozostają identyczne, zwiększa się jedynie pojemność energetyczna.
Imponujące parametry nowej baterii
Pakiet składa się z 96 ogniw ułożonych w ośmiu modułach, które łącznie zapewniają:
- Pojemność 154 Ah lub 54 kWh
- Wzrost pojemności o 156% w porównaniu z najmniejszą oryginalną baterią 60 Ah
- O 28% większa pojemność niż największy oryginalny pakiet montowany w i3
Firma MTG współpracuje z Echi Tech, która dostarcza przeprogramowany system zarządzania baterią, nowe złącza elektryczne i cały niezbędny sprzęt do wymiany ogniw. Chociaż teoretycznie można dokonać wymiany samodzielnie, producent zaleca powierzenie tej operacji doświadczonym specjalistom.
Zasięg i ładowanie po modernizacji
Według deklaracji producenta, pakiet CATL może zapewnić zasięg do 400 kilometrów na pełnym ładowaniu. W jednym z testów opublikowanych przez MTG, i3 wyposażone w nową baterię przejechało bez przerwy 300 kilometrów autostradą przy stałej prędkości 100 km/h.
Jeśli chodzi o ładowanie, nowy pakiet zachowuje się tak samo jak stary, co oznacza, że może przyjmować moc do 50 kW z szybkiej ładowarki DC.
Koszty i opłacalność wymiany
Na platformie Alibaba pakiet 154 Ah wyceniony jest na około 23 200 zł (5 800 dolarów) bez kosztów wysyłki. Dostępna jest również wersja 120 Ah za około 19 200 zł (4 800 dolarów), która może być bezpośrednim zamiennikiem oryginalnej baterii 120 Ah.
Dla porównania, oryginalny pakiet BMW kosztuje około 60 000 zł (15 000 dolarów) bez kosztów robocizny. Nawet jeśli koszty wysyłki chińskiego pakietu będą znaczące, ostateczny rachunek nadal powinien być znacznie niższy niż w przypadku zakupu oryginalnej części.
MTG twierdzi, że nowe moduły są objęte trzyletnią gwarancją i są przeznaczone do 2000 cykli ładowania i rozładowania. Wątpliwość budzi jednak możliwość honorowania tej gwarancji w Polsce czy innych krajach europejskich.
Szansa na drugie życie dla BMW i3
BMW i3, mimo zakończenia produkcji w 2022 roku, wciąż ma wielu zwolenników. Samochód wyróżnia się lekką konstrukcją z włókna węglowego i aluminium, która nie rdzewieje, oraz panelami z włókna węglowego i tworzywa sztucznego, które nie ulegają wgnieceniom.
Dzięki nowym, wydajniejszym bateriom, te innowacyjne pojazdy mogą zyskać nowe życie i służyć swoim właścicielom przez kolejne lata. Jest to również korzystne rozwiązanie z perspektywy ekologicznej – zamiast wymieniać cały samochód, wystarczy zmodernizować jedynie baterię.
Czy uważacie, że takie rozwiązania powinny być szerzej dostępne dla innych modeli elektrycznych? Czy zainwestowalibyście w wymianę baterii w starszym EV, czy jednak wolelibyście kupić nowy samochód? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.
Dołącz do dyskusji