Chiński gigant motoryzacyjny BYD (Build Your Dreams) wprowadza na rynek europejski nowy, kompaktowy SUV – BYD ATTO 2. Zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Brukseli, model ATTO 2 jest mniejszy i bardziej przystępny cenowo niż jego większy brat ATTO 3, a przy tym idealnie dopasowany do wymagań europejskich dróg.
SUV w kompaktowym wydaniu
BYD ATTO 2 to pojazd z segmentu B, który łączy kompaktowe wymiary z przestronnością i funkcjonalnością typową dla SUV-ów. Samochód mierzy 4,31 m długości, 1,83 m szerokości i 1,67 m wysokości, co czyni go o 145 mm krótszym i 45 mm węższym od modelu ATTO 3. Dzięki długiemu rozstawowi osi (2,62 m) kabina pojazdu jest przestronna, a krótkie zwisy poprawiają kąty natarcia i zejścia, podkreślając terenowy charakter auta.
Mimo kompaktowych wymiarów, pojemność bagażnika wynosi 400 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń można ją zwiększyć do 1 340 litrów. To więcej niż oferują niektóre konwencjonalne hatchbacki segmentu C.
Technologia Cell-to-Body i Blade Battery
ATTO 2 to pierwszy kompaktowy SUV BYD, który wykorzystuje zaawansowaną technologię Cell-to-Body (CTB). W tej konstrukcji bateria jest w pełni zintegrowana z podwoziem, a jej górna część służy jako podłoga kabiny pasażerskiej. Dzięki temu rozwiązaniu zwiększa się sztywność nadwozia oraz optymalizuje przestrzeń wewnętrzna.
BYD wyposażył ATTO 2 w baterie Blade Battery, które charakteryzują się wyjątkowym poziomem bezpieczeństwa i wydajności. Zastosowanie ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) zamiast tradycyjnych modułów sprawia, że bateria jest bardziej odporna na ekstremalne temperatury, dłużej zachowuje pojemność i jest mniej podatna na degradację. Co więcej, baterie LFP są całkowicie wolne od niklu i kobaltu, co czyni je bardziej ekologicznymi.
Osiągi i zasięg
Na początku sprzedaży ATTO 2 będzie dostępny w wersji z baterią o pojemności 45,1 kWh, która zapewnia zasięg do 312 km (według cyklu WLTP). Silnik umieszczony z przodu generuje 130 kW mocy, co pozwala na dynamiczną jazdę w miejskich warunkach.
W najbliższych miesiącach BYD planuje wprowadzenie wersji z większą baterią, oferującą jeszcze większy zasięg. Szczegóły dotyczące tej wersji oraz jej osiągów zostaną ujawnione wraz z pełnym wprowadzeniem modelu na rynek w lutym 2025 roku.
Design inspirowany SUV-ami
ATTO 2 wyróżnia się nowoczesnym i dynamicznym wyglądem. Przód pojazdu zdobią pełne LED-y, smukłe światła do jazdy dziennej oraz elementy ozdobne w grillach, które nadają pojazdowi wyrazistego charakteru. Z tyłu uwagę zwracają pełnowymiarowa listwa świetlna oraz lampy inspirowane chińskim węzłem „nieskończoności”. Całość dopełnia aerodynamiczny spoiler dachowy.
Klienci mogą wybierać spośród czterech kolorów nadwozia: Climbing Grey, Hiking Green, Skiing White i Cosmos Black.
Przestronne i nowoczesne wnętrze
Wnętrze ATTO 2 łączy nowoczesny design z funkcjonalnością. Płaska podłoga, charakterystyczna dla pojazdów elektrycznych, zapewnia wygodę zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Panoramiczny szklany dach dostarcza naturalnego światła, a wysokiej jakości materiały nadają wnętrzu elegancji.
W konsoli centralnej znajdują się uchwyty na kubki, schowek oraz stylowy selektor jazdy o wyglądzie oszlifowanego diamentu. Proste i intuicyjne rozmieszczenie przycisków umożliwia łatwy dostęp do podstawowych funkcji, takich jak sterowanie klimatyzacją czy trybami jazdy.
Konkurencyjność na rynku europejskim
ATTO 2 został zaprojektowany z myślą o klientach szukających przystępnych cenowo SUV-ów elektrycznych. W Wielkiej Brytanii model ten ma plasować się cenowo między BYD Dolphin (26 140 GBP, około 133 000 zł) a ATTO 3 (37 140 GBP, około 189 000 zł), co czyni go atrakcyjną opcją dla osób poszukujących miejskiego samochodu elektrycznego.
Co dalej z BYD?
Wprowadzenie ATTO 2 to kolejny krok w ekspansji BYD na rynku europejskim. Producent obecnie oferuje siedem modeli w Europie, a nowe premiery umacniają jego pozycję jako lidera innowacyjnych rozwiązań motoryzacyjnych.
Czy kompaktowy ATTO 2 stanie się kluczowym graczem w segmencie miejskich SUV-ów? To pytanie otwarte, ale zaawansowana technologia, atrakcyjna cena i dopracowany design mogą pomóc BYD zdobyć zaufanie europejskich kierowców. Zachęcamy do dyskusji – czy ATTO 2 spełnia Wasze oczekiwania? Jakie funkcje są dla Was kluczowe w miejskim SUV-ie elektrycznym? Chcecie zobaczyć ten model w Polsce?