BYD, największy chiński producent pojazdów elektrycznych, osiągnął w 2024 roku rekordowe wyniki sprzedaży, zbliżając się do statusu globalnego lidera rynku. W ciągu roku firma sprzedała ponad 4,27 miliona pojazdów nowej energii (NEV), co oznacza wzrost o 41,3% w porównaniu do roku poprzedniego. W samym grudniu sprzedano imponujące 514 809 pojazdów, bijąc tym samym miesięczny rekord firmy.
Wyniki sprzedaży 2024: dominacja na rynku
BYD sprzedał 4,25 miliona pojazdów osobowych, z czego 1,76 miliona to w pełni elektryczne samochody (BEV), a 2,48 miliona to hybrydy plug-in (PHEV). Hybrydy odpowiadały za 58,5% całkowitej sprzedaży, co pokazuje, że firma nadal intensywnie rozwija ten segment. Wyniki te stawiają BYD w pozycji najpoważniejszego konkurenta Tesli, zwłaszcza że chiński gigant osiągnął również znaczące sukcesy na rynkach zagranicznych. Eksport wzrósł o 71,9% rok do roku, osiągając 417 204 pojazdy.
Ekspansja globalna i konkurencja z Teslą
BYD nie tylko dominuje na rynku chińskim, ale także z sukcesem rozwija działalność poza granicami kraju. W grudniu sprzedano za granicą 57 154 pojazdy osobowe NEV, co podkreśla rosnące znaczenie globalnej ekspansji firmy. Tesla, największy rywal BYD, potrzebowałaby sprzedaży co najmniej 470 000 pojazdów w czwartym kwartale, aby dorównać chińskiemu konkurentowi pod względem rocznych wyników. Czy BYD już wkrótce zdetronizuje Teslę jako lidera rynku? To pytanie pozostaje otwarte, zwłaszcza że Tesla skupia się wyłącznie na pojazdach elektrycznych, podczas gdy BYD odnosi sukcesy również w segmencie hybryd.
Co napędza sukces BYD?
Kluczem do sukcesu BYD jest szeroka oferta modelowa, obejmująca zarówno pojazdy elektryczne, jak i hybrydy plug-in, oraz agresywna strategia cenowa. Przykładem może być model Dolphin, który cieszy się dużą popularnością dzięki konkurencyjnej cenie i innowacyjności technologicznej. Dodatkowo BYD rozwija własne baterie i technologie magazynowania energii – w grudniu 2024 roku zainstalowana pojemność baterii NEV i magazynów energii wyniosła 23,495 GWh, a w całym roku 194,705 GWh.
Czy Tesla powinna się obawiać?
BYD wyprzedził Teslę pod względem sprzedaży kwartalnej już pod koniec 2023 roku. W 2024 roku chińska firma konsekwentnie zwiększała przewagę. Jeśli trend się utrzyma, BYD może przejąć pozycję lidera na globalnym rynku pojazdów elektrycznych. Tesla będzie musiała zmierzyć się z rosnącą konkurencją, zwłaszcza w Chinach – największym rynku EV na świecie.
Co dalej?
BYD nie zwalnia tempa. Firma zapowiada dalszą ekspansję globalną i rozwój nowych modeli, co może jeszcze bardziej umocnić jej pozycję. Sukces BYD to także sygnał dla innych producentów – globalny rynek EV dynamicznie się zmienia, a dominacja Tesli nie jest już tak pewna jak kilka lat temu.
Co sądzicie o dynamicznym rozwoju BYD? Czy Tesla utrzyma pozycję lidera? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!