Chiński gigant motoryzacyjny BYD przygotowuje się do kolejnego przełomowego roku. Prognozy Deutsche Bank wskazują, że w 2025 roku firma sprzeda aż 5,52 miliona pojazdów, co oznacza wzrost o 29% w porównaniu z rokiem poprzednim. Czy BYD zdominuje globalny rynek pojazdów elektrycznych?
Rekordowe wyniki w 2024 roku
W 2024 roku BYD sprzedał 4,27 miliona pojazdów elektrycznych, co stanowiło wzrost o 41,26% rok do roku. Z tej liczby, 417 tysięcy pojazdów trafiło na rynki zagraniczne, co oznacza wzrost aż o 71,86%. Marka BYD zdominowała większość wyników, sprzedając 4,04 miliona pojazdów elektrycznych, co stanowiło wzrost o 40,66%.
Jednak nie wszystkie marki w portfolio BYD odnotowały wzrosty. Denza, luksusowa marka firmy, odnotowała spadek sprzedaży o 1,41% (do 126 tysięcy sztuk). Mimo to, nowe marki jak Fang Cheng Bao i Yangwang, które zadebiutowały w listopadzie 2023 roku, zaczynają zdobywać rynek. Fang Cheng Bao sprzedał 56,388 pojazdów w 2024 roku, a Yangwang 7,454 pojazdy.
Ambitne plany na 2025 rok
Deutsche Bank prognozuje dalsze wzrosty dla wszystkich marek w portfolio BYD. Marka główna BYD ma osiągnąć sprzedaż 5,1 miliona pojazdów, co oznacza wzrost o 25%. Denza ma podwoić swoje wyniki, osiągając sprzedaż 250 tysięcy pojazdów. Fang Cheng Bao ma zwiększyć sprzedaż o 184%, do poziomu 160 tysięcy sztuk, a Yangwang ma utrzymać sprzedaż na poziomie 7,500 pojazdów.
Jednym z kluczowych celów BYD jest ekspansja na rynkach zagranicznych. W 2025 roku firma planuje sprzedać 800 tysięcy pojazdów poza Chinami, co oznacza wzrost o 92% rok do roku. Ekspansja obejmuje Europę, Azję Południowo-Wschodnią i Amerykę Łacińską, gdzie BYD zdobywa coraz większą popularność dzięki konkurencyjnym cenom i zaawansowanym technologiom.
Nowe modele w ofensywie BYD
BYD planuje rozszerzenie swojego portfolio w 2025 roku. W pierwszym kwartale mają zadebiutować Tang L, luksusowy SUV, oraz Han L, ultra-luksusowy sedan. Oba modele będą dostępne w wersjach z potężnymi silnikami elektrycznymi i mają umocnić pozycję BYD w segmencie premium.
W styczniu 2025 roku firma zaprezentowała model Xia, dużego hybrydowego minivana, w cenie od 250,000 do 310,000 RMB (około 34,100–42,300 USD). Deutsche Bank przewiduje, że sprzedaż Xia oraz bliźniaczego modelu MK (który zadebiutuje w drugiej połowie roku) wyniesie po 100 tysięcy sztuk rocznie.
Autonomiczne technologie w standardzie
BYD zamierza wyposażyć wszystkie swoje modele w zaawansowane systemy autonomicznej jazdy w 2025 roku. Funkcja NOA (Navigation on Autopilot) będzie dostępna w dwóch wariantach: na autostrady w modelach tańszych oraz w wersji miejskiej w pojazdach premium, wycenionych powyżej 200,000 RMB. To pokazuje, że firma nie tylko inwestuje w elektryfikację, ale także w najnowsze technologie, które przyciągają nowoczesnych konsumentów.
Czy BYD ma szansę zdominować rynek?
BYD już teraz jest największym producentem pojazdów elektrycznych na świecie, ale konkurencja rośnie. Firmy takie jak Tesla, Nio czy Xpeng intensywnie rozwijają swoje portfolio, co oznacza, że rywalizacja o klienta staje się coraz bardziej zacięta.
Mimo to, ambitne plany BYD dotyczące ekspansji na rynkach zagranicznych oraz wprowadzenie nowych modeli w segmencie premium i ultra-luksusowym mogą pozwolić firmie utrzymać przewagę. Kluczem do sukcesu będą nie tylko konkurencyjne ceny, ale także inwestycje w technologię, zasięg pojazdów oraz budowa infrastruktury ładowania na nowych rynkach.
Przyszłość elektromobilności według BYD
BYD pokazuje, że przyszłość motoryzacji leży w elektryfikacji i zaawansowanych technologiach. Czy firma zdoła osiągnąć swoje ambitne cele sprzedażowe? Wszystko wskazuje na to, że tak – ale sukces będzie zależał od umiejętności dostosowania się do szybko zmieniającego się rynku. Co myślicie o strategii BYD? Czy ich agresywna ekspansja pozwoli zdominować globalny rynek? Zachęcamy do dyskusji!