• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

CATL zaskakuje branżę nowym rekordem wytrzymałości baterii litowo-metalowych. Co to znaczy dla elektromobilności?

30.05.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Rewolucja w bateriach – co udało się osiągnąć?
  • Na czym polegał przełom?
  • Czy to już koniec problemów LMB?
  • Co oznacza ten przełom dla rynku EV?
  • Kiedy zobaczymy LMB w seryjnych pojazdach?
  • Czy jesteśmy świadkami narodzin przełomowej technologii?

Chiński gigant na rynku baterii, firma CATL, właśnie ogłosił przełom, który może wkrótce odmienić świat pojazdów elektrycznych. Nowy prototyp baterii litowo-metalowej (LMB) podwoił żywotność w porównaniu z poprzednimi rozwiązaniami, zachowując przy tym imponująco wysoką gęstość energii. Choć na komercyjne zastosowania w samochodach jeszcze poczekamy, już teraz branża patrzy na tę technologię z ogromnym zainteresowaniem.

Rewolucja w bateriach – co udało się osiągnąć?

Baterie litowo-metalowe od dawna uchodzą za świętego Graala magazynowania energii. Są lżejsze i pojemniejsze niż stosowane dziś na szeroką skalę akumulatory NMC (niklowo-manganowo-kobaltowe), jednak do tej pory ich słabą stroną była zbyt krótka żywotność. Najnowsze testy CATL pokazały, że można to zmienić.

Nowy prototyp LMB wytrzymał aż 483 pełnych cykli ładowania i rozładowania, osiągając gęstość energii aż 500 Wh/kg. Dla porównania, dzisiejsze akumulatory NMC osiągają zwykle 200–300 Wh/kg, a nawet zapowiadane na przyszłość baterie półprzewodnikowe rzadko przekraczają 400 Wh/kg. To oznacza realną szansę na dłuższy zasięg i mniejszą wagę baterii w pojazdach elektrycznych.

Na czym polegał przełom?

CATL odkrył, że główną przyczyną awarii ogniw LMB jest degradacja elektrolitu. Aż 71% elektrolitu znikało w trakcie eksploatacji baterii, zamieniając się w tzw. martwy lit. Rozwiązaniem okazała się zmiana składu elektrolitu na bazie soli LiFSI. Nowy elektrolit cechuje się wyższą przewodnością i stabilnością, dzięki czemu bateria może pracować dłużej bez utraty swoich właściwości.

Inne w podobnym temacie

elektryczny statek catl yujian 77

Chiński gigant obiecuje elektryczne statki oceaniczne za trzy lata. Koniec spalin na pełnym morzu?

14/12/2025
catl i stellantis

Europejczycy patrzą i się uczą. Tysiące Chińczyków zbudują gigafabrykę dla Stellantis w Hiszpanii

29/11/2025
ceo catl Robin Zeng

CATL już nawet się nie ściga. Odpalili 5. generację LFP, a teraz biorą się za statki i latające taksówki

15/11/2025
catl gac aion

Elektryk za 25 tysięcy złotych? Chińscy giganci ruszają z rewolucją. Bateria CATL w abonamencie z GAC

15/11/2025

Jak podkreśla Ouyang Chuying, współprezes ds. badań i rozwoju CATL, kluczowe było znalezienie balansu między gęstością energii a trwałością ogniwa. Zastosowanie odpowiedniej soli litowej i właściwe jej stężenie okazuje się mieć fundamentalne znaczenie dla wydłużenia życia baterii.

Czy to już koniec problemów LMB?

Niestety nie. Choć przełom jest znaczący, wciąż przed nami długa droga do komercjalizacji tych rozwiązań. Głównym wyzwaniem pozostaje skomplikowany proces produkcji i koszty, a także zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania na masową skalę. Baterie LMB są bardzo wrażliwe na nieprawidłowe warunki pracy, co obecnie ogranicza ich zastosowania.

Warto jednak zaznaczyć, że podobne przełomy dotyczą również badań nad bateriami półprzewodnikowymi. Obie technologie mają ze sobą wiele wspólnego i czerpią z tych samych odkryć, np. w zakresie optymalizacji elektrolitu. Ostatnie badania, opublikowane w styczniu 2025 roku, wskazują na jeszcze większy potencjał – dzięki wysokiemu stężeniu elektrolitu możliwe było osiągnięcie nawet 3 000 cykli ładowania przy zachowaniu 80% pojemności ogniwa.

Co oznacza ten przełom dla rynku EV?

Dłuższa żywotność i większa pojemność baterii mogą radykalnie zmienić rynek pojazdów elektrycznych. Teoretycznie oznacza to mniejszą konieczność wymiany akumulatorów, wyższe zasięgi na jednym ładowaniu i niższe koszty eksploatacji dla użytkowników. To również realna szansa na rozwój samochodów elektrycznych klasy premium, elektrycznych ciężarówek czy samolotów na prąd.

CATL inwestuje w badania i rozwój ogromne środki – w 2024 roku było to aż 2,59 miliarda dolarów. To pokazuje, że wyścig po lepszą baterię wciąż trwa i każde nowe odkrycie przybliża nas do rewolucji energetycznej.

Kiedy zobaczymy LMB w seryjnych pojazdach?

To pytanie, które najczęściej pada po takich ogłoszeniach. Eksperci są zgodni – minie jeszcze kilka lat, zanim LMB trafią do masowej produkcji. Najpierw trzeba dopracować kwestie bezpieczeństwa, skalować produkcję i obniżyć koszty. Jednak dzisiejszy przełom może być kamieniem milowym, który przyspieszy prace i wpłynie także na rozwój innych typów akumulatorów.

Nie można też zapominać o szerszym kontekście – nowa generacja baterii będzie miała kluczowe znaczenie nie tylko dla motoryzacji, ale również dla magazynowania energii z OZE czy rozwoju mobilności powietrznej.

Czy jesteśmy świadkami narodzin przełomowej technologii?

Wszystko wskazuje na to, że prace nad LMB i bateriami półprzewodnikowymi będą się intensyfikować, a kolejne rekordy wydajności i trwałości są już tylko kwestią czasu. Sektor elektromobilności może czekać prawdziwa rewolucja – ale ostateczny sukces zależy od tego, czy nowe technologie uda się wdrożyć na masową skalę, bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa.

Jakie są Wasze oczekiwania wobec nowych baterii? Czy przełom CATL rzeczywiście zmieni zasady gry na rynku EV? Podzielcie się opinią w komentarzach – chętnie poznamy Wasz punkt widzenia!

Tagi: baterie litowo-metalowebaterie lmbCATL
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

elektryczny statek catl yujian 77
Aktualności

Chiński gigant obiecuje elektryczne statki oceaniczne za trzy lata. Koniec spalin na pełnym morzu?

2025-12-14
catl i stellantis
Aktualności

Europejczycy patrzą i się uczą. Tysiące Chińczyków zbudują gigafabrykę dla Stellantis w Hiszpanii

2025-11-29
ceo catl Robin Zeng
Aktualności

CATL już nawet się nie ściga. Odpalili 5. generację LFP, a teraz biorą się za statki i latające taksówki

2025-11-15

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
tesla lg cells vs panasonic ev clinic
Aktualności

Miażdżący raport EV Clinic w sprawie baterii w samochodach Tesla. Chińskie ogniwa LG wytrzymują o wiele mniej niż Panasonic

2025-12-09
tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
mercedes-benz cla elektryczny
Testy

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

2025-12-08
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.