Chińskie trio na drodze do dominacji? Prognozy dostaw Nio, Xpeng i Li Auto na 2025 rok

Li6, fot. Li Auto

Chińskie marki elektrycznych pojazdów – Nio, Xpeng i Li Auto – szykują się na 2025 rok, który może okazać się przełomowy. Według prognoz Deutsche Banku wszystkie trzy firmy mają osiągnąć imponujący wzrost dostaw, napędzany wprowadzeniem nowych modeli i ekspansją rynkową. Czy to początek nowej ery w elektromobilności?

Nio: Strategia podwojenia dostaw

Analitycy Deutsche Banku przewidują, że Nio dostarczy w 2025 roku 450 tys. pojazdów, co oznacza dwukrotny wzrost w porównaniu do 221,970 sztuk z 2024 roku. Główna marka Nio ma jednak zwiększyć dostawy jedynie o 10%, skupiając się na poprawie rentowności zamiast masowej produkcji. Większość wzrostu ma pochodzić od submarki Onvo, której sprzedaż może sięgnąć 220 tys. sztuk – w tym aż 180 tys. egzemplarzy modelu L60.

roczne dostawy nio

Onvo planuje wprowadzić na rynek dwa nowe modele SUV: sześciomiejscowego L90 (trzeci kwartał 2025) i pięciomiejscowego L80 (czwarty kwartał). Dalszy rozwój sieci sprzedaży, szersza oferta modeli i ulepszone możliwości wymiany baterii mają wzmocnić pozycję Onvo na rynku.

Xpeng: Rekordowy wzrost i przełom technologiczny

Xpeng, według prognoz Deutsche Banku, może osiągnąć wzrost dostaw aż o 110% w 2025 roku, dostarczając 400 tys. pojazdów w porównaniu do 190,068 w 2024 roku. Kluczowe znaczenie mają tutaj nowe modele, takie jak Mona M03 i P7+, oraz plan wprowadzenia co najmniej czterech nowych produktów w przyszłym roku.

Firma zamierza wprowadzić swój pierwszy model EREV (rozszerzony zasięg elektryczny), duży SUV oraz zaktualizowane wersje istniejących pojazdów, takich jak G6 i G9, wyposażonych w najnowsze technologie. Cel Xpeng na 2025 rok to sprzedaż ponad 40 tys. pojazdów miesięcznie i osiągnięcie rentowności pod koniec roku.

Li Auto: Największy gracz na horyzoncie

Li Auto planuje dostarczyć aż 700 tys. pojazdów w 2025 roku, co stanowi wzrost o 40% w porównaniu z 500,508 w 2024 roku. Firma zamierza skupić się na sprzedaży 630 tys. modeli EREV oraz 70 tys. pojazdów elektrycznych (BEV).

W połowie roku Li Auto wprowadzi na rynek duży elektryczny SUV i wejdzie na nowe segmenty cenowe – od 200 tys. do 250 tys. RMB (27,400–34,250 USD). Do tej pory firma oferowała jedynie modele w wyższym przedziale cenowym. Planowana jest także premiera ultra-dużego SUV-a w drugiej połowie 2025 roku.

Analiza: Czy chińskie trio może zagrozić globalnym liderom?

Rok 2025 może być kluczowy dla chińskich producentów EV. Prognozy Deutsche Banku wskazują na silną dynamikę wzrostu, która może znacząco zmienić układ sił na globalnym rynku elektromobilności. Nowe modele, rozwój technologii i agresywna ekspansja międzynarodowa mogą pozwolić Nio, Xpeng i Li Auto na rzucenie wyzwania gigantom takim jak Tesla.

Pytanie jednak, czy popyt na te innowacyjne pojazdy utrzyma się na odpowiednio wysokim poziomie, zwłaszcza w kontekście możliwego nasycenia rynku i rosnącej konkurencji. Kluczowe będą także strategie dotyczące rentowności – szczególnie dla marek takich jak Nio, które priorytetowo traktują zyski.

Co dalej?

Chińscy producenci już teraz wyznaczają nowe standardy w branży EV. Czy 2025 rok będzie początkiem ich dominacji na globalnym rynku? Jak nowe modele i technologie wpłyną na preferencje klientów? Zapraszamy do dyskusji: czy Nio, Xpeng i Li Auto mają szansę zdetronizować Teslę? Jak widzicie przyszłość elektromobilności z chińskim akcentem?

Exit mobile version