Spis treści
Dacia Duster to samochód, który zburzył klasowe podziały w Europie. Za jego kierownicą siada zarówno prezes firmy, jak i szeregowy pracownik. Ten demokratyczny charakter sprawił, że rumuński SUV stał się jednym z najpopularniejszych modeli na Starym Kontynencie. Teraz nadchodzi rewolucja – Duster ma przejść na napęd elektryczny.
Elektryfikacja na pełnych obrotach
Dacia od pewnego czasu intensywnie pracuje nad rozwojem swojej elektrycznej oferty. Firma już zapowiedziała elektrycznego Sandero, który ma uzupełnić paletę spalinowych wersji tego popularnego modelu. Równolegle trwają przyspieszane prace nad następcą modelu Spring – nowym Renault Twingo, który ma być bliźniakiem kolejnego przystępnego cenowo elektryka od Dacii.
Najnowsze informacje wskazują jednak, że rumuński producent nie zamierza na tym poprzestać. Według doniesień branżowych, w grudniu tego roku Dacia zaprezentuje koncepcyjną wersję elektrycznego Dustera. To właśnie wtedy marka ma ujawnić szczegóły swojej długoterminowej strategii elektryfikacji.
Nowa generacja podbija rynek
Trzecia generacja Dustera, która zadebiutowała w zeszłym roku, okazała się prawdziwym hitem sprzedażowym. Choć niektórzy krytycy zwracają uwagę, że nowy model nie wygląda już tak surowo jak jego poprzednicy, europejscy kupujący nie mogą się go nachwalić. Liczby mówią same za siebie – do czerwca tego roku sprzedano ponad 65 tysięcy egzemplarzy najnowszej generacji.
Sukces nowego Dustera w dużej mierze zawdzięczamy wprowadzeniu pierwszej w historii modelu wersji hybrydowej. To właśnie tego brakowało w ofercie, by odpowiedzieć na obecne wymagania rynku. Hybrydowy napęd sprawił, że Duster stał się jeszcze bardziej atrakcyjny dla klientów poszukujących oszczędności w eksploatacji.
Platforma przyszłości
Elektryczna Dacia Duster ma powstać w oparciu o platformę CMF-BEV, którą koncern Renault określa mianem AmpR Small. Ta sama architektura techniczna służy już jako fundament dla elektrycznych modeli Renault 5 i 4 E-Tech, nowego Nissana Micra EV, a także planowanych tanich elektryków – retro Twingo i jego jeszcze tańszego odpowiednika od Dacii.
Dotychczas platforma CMF-BEV była wykorzystywana wyłącznie w kompaktowych pojazdach z napędem na przednią oś. Renault pokazało jednak, że możliwe jest również zastosowanie dwusilnikowego układu napędowego z napędem na wszystkie koła. Koncepcyjny wariant crossovera 4 E-Tech udowodnił, że taka konfiguracja jest technicznie wykonalna.



Napęd 4×4 kluczowy dla marki
Dla Dustera napęd na wszystkie koła to absolutna konieczność. Choć wielu klientów wybiera bazową wersję z napędem na przód ze względu na niższą cenę, terenowy charakter jest fundamentem wizerunku tej marki. Dacia nie może sobie pozwolić na rozwodnienie charakteru Dustera poprzez oferowanie wyłącznie wersji z napędem na przednią oś.
Wprowadzenie elektrycznej wersji z napędem 4×4 będzie kluczowe dla zachowania autentycznego charakteru modelu. Klienci oczekują od Dustera możliwości radzenia sobie w trudnych warunkach, niezależnie od rodzaju napędu. Elektryczny SUV musi więc sprostać tym wymaganiom.
Przyszłość elektrycznej Dacii
Strategia elektryfikacji Dacii wpisuje się w szerszy plan koncernu Renault-Nissan. Marka konsekwentnie buduje reputację producenta przystępnych cenowo samochodów elektrycznych. Po sukcesie modelu Spring, który mimo swoich ograniczeń znalazł szerokie grono odbiorców, kolejne elektryczne modele mają ugruntować tę pozycję.
Elektryczna Dacia Duster może okazać się przełomowym momentem w historii elektromobilności. Jeśli Dacia zdoła zachować atrakcyjną cenę przy jednoczesnym zapewnieniu przyzwoitego zasięgu i praktyczności, może to znacząco przyspieszyć adopcję samochodów elektrycznych w Europie.
Grudniowa prezentacja koncepcji będzie pierwszym krokiem w kierunku demokratyzacji elektrycznej mobilności. Dacia ma szansę powtórzyć sukces spalinowego Dustera w segmencie elektryków, oferując przystępny cenowo SUV z napędem bezemisyjnym.
Czy elektryczna Dacia Duster utrzyma wszystkie zalety spalinowego pierwowzoru? Jakie będą jego zasięg i możliwości terenowe? Podzielcie się swoimi przewidywaniami i oczekiwaniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji