Ford pracuje nad nowatorskim rozwiązaniem, które może znacząco skrócić czas ładowania pojazdów elektrycznych (EV). Zgodnie z patentem opublikowanym przez Urząd Patentów i Znaków Towarowych USA (USPTO) 12 listopada 2024 roku, firma opracowuje system umożliwiający jednoczesne ładowanie akumulatorów EV z dwóch portów ładowania. Patent został pierwotnie złożony 8 grudnia 2021 roku.
Jak działa system podwójnych portów ładowania?
Ford proponuje zastosowanie systemu „partycjonowania” baterii, który pozwala na podzielenie akumulatora na sekcje. Każda z tych sekcji mogłaby być ładowana indywidualnie przez osobny port ładowania lub połączona w całość do tradycyjnego ładowania. Kluczowym elementem systemu jest adapter, który rozdziela moc z jednego źródła na dwa porty ładowania w pojeździe.
W przeciwieństwie do podejścia General Motors (GM), które w swoich pojazdach, takich jak GMC Hummer EV czy Chevrolet Silverado EV, stosuje dwuwarstwowe akumulatory połączone równolegle, Ford koncentruje się na bardziej elastycznym systemie, który nie wymaga takiej konstrukcji baterii.
Zalety i potencjalne zastosowania
Podwójne porty ładowania mogą przynieść kilka korzyści:
- Skrócenie czasu ładowania: Dzięki jednoczesnemu ładowaniu dwóch sekcji baterii, czas potrzebny na pełne naładowanie pojazdu może zostać znacząco skrócony.
- Elastyczność ładowania: System umożliwia ładowanie z jednego portu w tradycyjny sposób lub z dwóch portów jednocześnie, w zależności od dostępnych stacji ładowania.
- Zwiększenie wygody: Porty mogą być umieszczone po obu stronach pojazdu, co ułatwia dostęp do ładowania w różnych sytuacjach.
Porównanie z innymi producentami
Ford nie jest jedynym producentem, który bada możliwości podwójnych portów ładowania.
- General Motors: GM w swoich patentach również rozważał zastosowanie dwóch portów do jednoczesnego ładowania różnych sekcji baterii. Dodatkowo, GM bada możliwość wykorzystania jednego portu do ładowania, a drugiego do zasilania innych pojazdów lub urządzeń.
- Porsche i Audi: Modele takie jak Porsche Taycan czy Audi E-Tron GT mają podwójne porty ładowania, ale są one przeznaczone wyłącznie dla wygody użytkownika – nie można ich używać jednocześnie.
- Mercedes-Benz CLA (2026): Nowy model CLA będzie wyposażony w dwa porty – jeden dla ładowania prądem zmiennym (AC), a drugi dla prądu stałego (DC), co zwiększa elastyczność ładowania, ale nie umożliwia jednoczesnego ładowania obu portów.
Wyzwania i przyszłość technologii
Choć technologia podwójnych portów ładowania ma ogromny potencjał, jej wdrożenie wiąże się z pewnymi wyzwaniami:
- Kompatybilność infrastruktury: Obecne stacje ładowania nie są przystosowane do jednoczesnego ładowania dwóch portów z jednego źródła.
- Koszty produkcji: Dodanie drugiego portu i zaawansowanego systemu zarządzania ładowaniem może zwiększyć koszty produkcji pojazdów.
- Standaryzacja: Wprowadzenie takiego systemu wymagałoby współpracy z operatorami stacji ładowania i dostosowania standardów.
Co myślisz?
Ford rozwija technologię, która może zrewolucjonizować sposób ładowania pojazdów elektrycznych, oferując szybsze i bardziej elastyczne rozwiązania. Jeśli system podwójnych portów ładowania trafi do produkcji, może stać się istotnym krokiem w kierunku zwiększenia wygody i efektywności ładowania EV.
Czy podwójne porty ładowania to przyszłość elektromobilności? Jakie wyzwania widzicie w ich wdrożeniu? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!