Zima wciąż budzi niepokój wśród potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych, a spadek zasięgu w niskich temperaturach pozostaje jednym z głównych wyzwań dla elektromobilności. Jednak nowy koncept Genesis GV60 Mountain Intervention Vehicle, zaprezentowany podczas Światowego Forum Ekonomicznego 2025 w Davos, Szwajcaria, ma udowodnić, że pojazdy elektryczne mogą świetnie radzić sobie nawet w najtrudniejszych zimowych warunkach.
Elektryczny SUV w roli ratownika
Genesis GV60 Mountain Intervention Vehicle to zmodernizowana wersja elektrycznego crossovera GV60, przystosowana do działania w ekstremalnych warunkach terenowych i zimowych. W ramach modyfikacji standardowe koła zostały zastąpione gąsienicami, co umożliwia pojazdowi poruszanie się po głębokim śniegu i trudnym terenie. Aby ochronić pojazd i osoby postronne przed śniegiem wyrzucanym przez gąsienice, zamontowano karbonowe poszerzenia błotników.
Samochód został również wyposażony w sportowe fotele, dodatkowy sprzęt komunikacyjny, bagażnik na specjalistyczne wyposażenie oraz modułowe uchwyty montażowe na tylnej klapie. Dzięki funkcji Vehicle-to-Load (V2L) GV60 może służyć jako mobilne źródło energii, zasilając sprzęt potrzebny do akcji ratunkowych.
Rozwiązania wspierające efektywność w niskich temperaturach
Choć GV60 Mountain Intervention Vehicle to jedynie jednorazowy koncept, Genesis prowadzi prace nad poprawą wydajności swoich pojazdów elektrycznych w zimie. Jednym z proponowanych rozwiązań jest zastosowanie 48-woltowych systemów elektrycznych do zasilania podgrzewanych szyb przednich. Takie rozwiązanie pozwala szybciej usuwać szron, jednocześnie zużywając mniej energii niż tradycyjne systemy 12-woltowe.
Zasięg pojazdów elektrycznych w zimnych warunkach rzeczywiście spada, ale dla wielu kierowców oznacza to jedynie konieczność częstszego ładowania, które można wygodnie wykonać w domu. Podobnie jak w przypadku samochodów spalinowych, które zimą zużywają więcej paliwa, zimowa eksploatacja EV wiąże się z pewnymi kompromisami.
Genesis GV60 – przyszłość elektrycznych SUV-ów
GV60, który zadebiutował w USA jako model na rok 2023, został zaprojektowany na platformie E-GMP koncernu Hyundai, wspólnej dla takich modeli jak Hyundai Ioniq 5 i Kia EV6. Na 2026 rok zapowiedziano kilka aktualizacji dla GV60, w tym 27-calowy wyświetlacz na desce rozdzielczej oraz subtelne zmiany stylistyczne. Możliwe, że w nowej wersji pojawi się również większy akumulator, podobny do tych stosowanych w modelach siostrzanych, co pozwoli na zwiększenie zasięgu.
Jednak to nie koniec niespodzianek – Genesis planuje wprowadzenie na rynek wariantu GV60 Magma, który otworzy nowy rozdział w historii marki dzięki sublinii performance o nazwie Genesis Magma. Magma ma na celu dostarczenie jeszcze lepszych osiągów i sportowych wrażeń z jazdy, co może przyciągnąć entuzjastów dynamicznych elektrycznych SUV-ów.
Elektryczne auta w zimie – mit czy rzeczywistość?
Zimowe warunki zawsze stanowiły wyzwanie dla branży motoryzacyjnej, zarówno w przypadku pojazdów spalinowych, jak i elektrycznych. Spadek efektywności energetycznej w niskich temperaturach jest faktem, ale producenci coraz częściej wprowadzają innowacje, które minimalizują ten problem. Koncept GV60 Mountain Intervention Vehicle to dowód na to, że elektryczne samochody mogą być nie tylko ekologiczne, ale i funkcjonalne w ekstremalnych warunkach.
Co dalej?
Genesis GV60 Mountain Intervention Vehicle pokazuje, jak daleko może sięgnąć wyobraźnia projektantów i inżynierów, jeśli chodzi o adaptację pojazdów elektrycznych do różnych zastosowań. Choć ten konkretny model raczej nie trafi do masowej produkcji, jego technologie mogą znaleźć zastosowanie w przyszłych generacjach samochodów Genesis.
A co Wy sądzicie o elektrycznych pojazdach w zimowych warunkach? Czy takie koncepty jak GV60 Mountain Intervention Vehicle mogą przekonać sceptyków? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji