Hesai przełamuje bariery technologiczne LiDAR, prezentując rewolucyjny Hesai AT1440 na CES 2025

LiDAR Hesai AT1440

Na targach CES 2025 chińska firma Hesai zaprezentowała przełomowy model LiDAR AT1440. Jest to najwyższej klasy urządzenie tego typu na świecie, oferujące aż 1440 kanałów laserowych. Technologia ta wyznacza nowe standardy w dziedzinie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) i autonomicznej jazdy.

Rekordowa rozdzielczość i precyzja

Hesai AT1440 oferuje niespotykaną dotąd rozdzielczość kątową na poziomie 0,02°, co pozwala na tworzenie ultradokładnych chmur punktów w jakości obrazu. Rozdzielczość jest ponad 30 razy wyższa niż w przypadku standardowych LiDAR-ów używanych w branży motoryzacyjnej. To osiągnięcie umożliwia wychwycenie najdrobniejszych szczegółów otoczenia w trójwymiarze.

Według producenta, AT1440 jest przełomem, który może diametralnie zmienić rozwój technologii autonomicznej jazdy. Urządzenie opiera się na czwartej generacji autorskiej platformy technologicznej Hesai, wykorzystującej wysokowydajne fotodetektory i zaawansowane przetwarzanie równoległe.

Rywalizacja na szczycie technologii

Kilka godzin przed premierą AT1440 inny chiński producent, RoboSense, zaprezentował model EM4 z 1080 kanałami, co również stanowiło rekord w tej dziedzinie. Rywalizacja między tymi dwiema firmami pokazuje, jak dynamicznie rozwija się branża LiDAR w Chinach.

RoboSense odnotował imponujący wzrost sprzedaży – w 2024 roku dostarczył 544 200 urządzeń, co oznacza wzrost o 113% w porównaniu z rokiem 2023. Hesai także notuje znaczące wyniki, dostarczając 279 835 urządzeń w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku. W grudniu Hesai osiągnął rekord dostaw ponad 100 000 sztuk w ciągu jednego miesiąca.

Nowe produkty Hesai na CES 2025

Poza AT1440 Hesai zaprezentował również inne innowacje. Model FTX to solid-state LiDAR nowej generacji, przeznaczony dla samochodów pasażerskich wyposażonych w systemy ADAS oraz zastosowań w robotyce.

hesai at1440
LiDAR FTX, fot. Hesai

FTX wykorzystuje technologię elektronicznego skanowania w pełni półprzewodnikowego, oferując najszersze pole widzenia na świecie w swojej klasie – 180°x140°. LiDAR ten charakteryzuje się zasięgiem wykrywania do 30 metrów przy refleksyjności 10% oraz szybkością punktowania wynoszącą 492 000 punktów na sekundę, co stanowi 2,5-krotność możliwości jego poprzednika.

Dodatkowo Hesai zaprezentował miniaturowy LiDAR 3D z serii JT, przeznaczony dla robotyki. Zasięg wykrywania tego modelu wynosi do 60 metrów przy refleksyjności 10%, a jego średnica wynosi jedynie 55 mm. Urządzenie oferuje najszersze pole widzenia spośród dostępnych na rynku modeli tego typu.

Przełom dla autonomicznej jazdy

Technologia prezentowana przez Hesai to krok naprzód w rozwoju pojazdów autonomicznych poziomów L3 i L4. Dzięki panoramicznemu widzeniu oraz zdolności korekcji martwych punktów, nowe LiDAR-y mogą znacznie poprawić bezpieczeństwo i precyzję systemów autonomicznego prowadzenia.

Możliwości rozwoju i wyzwania

Hesai, podobnie jak inni liderzy rynku LiDAR, rozwija technologie, które są kluczowe dla przyszłości motoryzacji. Jednak wdrażanie tych rozwiązań w pojazdach autonomicznych wymaga dalszej współpracy z producentami samochodów i legislatorami.

Kolejnym wyzwaniem jest koszt tych zaawansowanych technologii, który może ograniczać ich dostępność w pojazdach masowych. Wprowadzenie innowacji takich jak AT1440 może jednak przyspieszyć proces komercjalizacji systemów autonomicznych, szczególnie w krajach inwestujących w rozwój infrastruktury dla tej technologii.

Czy LiDAR-y zdominują przyszłość motoryzacji?

Rozwój technologii LiDAR, takich jak AT1440, wskazuje na ogromny potencjał tej branży. Pytanie pozostaje, czy rynek motoryzacyjny jest gotowy na masowe wdrożenie takich rozwiązań i jakie bariery mogą pojawić się w drodze do ich powszechnego wykorzystania.

Co sądzicie o przyszłości LiDAR w motoryzacji? Czy takie technologie są kluczem do w pełni autonomicznej jazdy? Zapraszamy do dyskusji.

Exit mobile version