Na targach CES 2025 chińska firma Hesai zaprezentowała przełomowy model LiDAR AT1440. Jest to najwyższej klasy urządzenie tego typu na świecie, oferujące aż 1440 kanałów laserowych. Technologia ta wyznacza nowe standardy w dziedzinie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) i autonomicznej jazdy.
Rekordowa rozdzielczość i precyzja
Hesai AT1440 oferuje niespotykaną dotąd rozdzielczość kątową na poziomie 0,02°, co pozwala na tworzenie ultradokładnych chmur punktów w jakości obrazu. Rozdzielczość jest ponad 30 razy wyższa niż w przypadku standardowych LiDAR-ów używanych w branży motoryzacyjnej. To osiągnięcie umożliwia wychwycenie najdrobniejszych szczegółów otoczenia w trójwymiarze.
Według producenta, AT1440 jest przełomem, który może diametralnie zmienić rozwój technologii autonomicznej jazdy. Urządzenie opiera się na czwartej generacji autorskiej platformy technologicznej Hesai, wykorzystującej wysokowydajne fotodetektory i zaawansowane przetwarzanie równoległe.
Rywalizacja na szczycie technologii
Kilka godzin przed premierą AT1440 inny chiński producent, RoboSense, zaprezentował model EM4 z 1080 kanałami, co również stanowiło rekord w tej dziedzinie. Rywalizacja między tymi dwiema firmami pokazuje, jak dynamicznie rozwija się branża LiDAR w Chinach.
RoboSense odnotował imponujący wzrost sprzedaży – w 2024 roku dostarczył 544 200 urządzeń, co oznacza wzrost o 113% w porównaniu z rokiem 2023. Hesai także notuje znaczące wyniki, dostarczając 279 835 urządzeń w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku. W grudniu Hesai osiągnął rekord dostaw ponad 100 000 sztuk w ciągu jednego miesiąca.
Nowe produkty Hesai na CES 2025
Poza AT1440 Hesai zaprezentował również inne innowacje. Model FTX to solid-state LiDAR nowej generacji, przeznaczony dla samochodów pasażerskich wyposażonych w systemy ADAS oraz zastosowań w robotyce.
FTX wykorzystuje technologię elektronicznego skanowania w pełni półprzewodnikowego, oferując najszersze pole widzenia na świecie w swojej klasie – 180°x140°. LiDAR ten charakteryzuje się zasięgiem wykrywania do 30 metrów przy refleksyjności 10% oraz szybkością punktowania wynoszącą 492 000 punktów na sekundę, co stanowi 2,5-krotność możliwości jego poprzednika.
Dodatkowo Hesai zaprezentował miniaturowy LiDAR 3D z serii JT, przeznaczony dla robotyki. Zasięg wykrywania tego modelu wynosi do 60 metrów przy refleksyjności 10%, a jego średnica wynosi jedynie 55 mm. Urządzenie oferuje najszersze pole widzenia spośród dostępnych na rynku modeli tego typu.
Przełom dla autonomicznej jazdy
Technologia prezentowana przez Hesai to krok naprzód w rozwoju pojazdów autonomicznych poziomów L3 i L4. Dzięki panoramicznemu widzeniu oraz zdolności korekcji martwych punktów, nowe LiDAR-y mogą znacznie poprawić bezpieczeństwo i precyzję systemów autonomicznego prowadzenia.
Możliwości rozwoju i wyzwania
Hesai, podobnie jak inni liderzy rynku LiDAR, rozwija technologie, które są kluczowe dla przyszłości motoryzacji. Jednak wdrażanie tych rozwiązań w pojazdach autonomicznych wymaga dalszej współpracy z producentami samochodów i legislatorami.
Kolejnym wyzwaniem jest koszt tych zaawansowanych technologii, który może ograniczać ich dostępność w pojazdach masowych. Wprowadzenie innowacji takich jak AT1440 może jednak przyspieszyć proces komercjalizacji systemów autonomicznych, szczególnie w krajach inwestujących w rozwój infrastruktury dla tej technologii.
Czy LiDAR-y zdominują przyszłość motoryzacji?
Rozwój technologii LiDAR, takich jak AT1440, wskazuje na ogromny potencjał tej branży. Pytanie pozostaje, czy rynek motoryzacyjny jest gotowy na masowe wdrożenie takich rozwiązań i jakie bariery mogą pojawić się w drodze do ich powszechnego wykorzystania.
Co sądzicie o przyszłości LiDAR w motoryzacji? Czy takie technologie są kluczem do w pełni autonomicznej jazdy? Zapraszamy do dyskusji.