Hyundai Motor Group przygotowuje się do rewolucji na rynku pojazdów elektrycznych (EV) dzięki nowej generacji baterii all-solid-state, nazywanych „Dream”. W marcu firma po raz pierwszy zaprezentuje swoją pilotażową linię produkcyjną tych zaawansowanych akumulatorów w nowym centrum badawczym w Uiwang, Korea Południowa.
Co wyróżnia baterie all-solid-state?
Baterie all-solid-state, często określane mianem „baterii marzeń”, mają potencjał, by zrewolucjonizować technologię EV. W porównaniu do tradycyjnych baterii litowo-jonowych oferują:
- Większy zasięg: Dzięki wyższej gęstości energii pojazdy mogą przejechać więcej kilometrów na jednym ładowaniu.
- Szybsze ładowanie: Czas ładowania od 10% do 80% ma być znacznie krótszy.
- Wyższe bezpieczeństwo: Zastosowanie stałego elektrolitu eliminuje ryzyko wycieków i zapłonów, co jest problemem w tradycyjnych bateriach.
Linia pilotażowa w Uiwang
Nowa linia pilotażowa w Uiwang to kluczowy krok w realizacji planów Hyundaia dotyczących rozwoju technologii baterii. Podczas ceremonii otwarcia, która odbędzie się w marcu, Hyundai zaprezentuje swoje osiągnięcia w tej dziedzinie. W wydarzeniu wezmą udział liderzy branży oraz przedstawiciele firm partnerskich, w tym General Motors, które niedawno rozszerzyło współpracę z Hyundaiem w zakresie EV.
Linia pilotażowa posłuży do testowania nowej technologii, a pierwsze prototypy pojazdów zasilanych bateriami all-solid-state mają zostać zaprezentowane do końca 2025 roku.



Ambitne plany na przyszłość
Hyundai planuje rozpocząć masową produkcję baterii all-solid-state około 2030 roku, a pierwsze pojazdy zasilane tą technologią mają trafić na rynek niedługo później. Firma zainwestowała ponad 9 miliardów dolarów (KRW 9,5 biliona) w rozwój różnych typów baterii, w tym litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), niklowo-kobaltowo-manganowych (NCM) oraz all-solid-state, aby sprostać potrzebom różnych segmentów rynku.
Wyzwania technologiczne
Mimo ogromnego potencjału, baterie all-solid-state wciąż nie są dostępne komercyjnie. Główne przeszkody to:
- Problemy ze stabilnością: Stały elektrolit jest trudny do utrzymania w stabilnym stanie podczas cykli ładowania i rozładowania.
- Wysokie koszty produkcji: Procesy produkcyjne są skomplikowane i wymagają dalszych badań.
Hyundai dołącza do wyścigu technologicznego, w którym uczestniczą również inni giganci, tacy jak Honda, która w listopadzie 2024 roku uruchomiła swoją linię pilotażową baterii all-solid-state.
Znaczenie dla rynku EV
Wprowadzenie baterii all-solid-state może znacząco wpłynąć na rynek EV, eliminując obawy związane z zasięgiem i czasem ładowania. Hyundai, dzięki swojej inwestycji i zaawansowanej technologii, ma szansę stać się liderem w tej dziedzinie, co może przyspieszyć globalną adopcję pojazdów elektrycznych.
Czy baterie all-solid-state to przyszłość elektromobilności? Jak oceniacie szanse Hyundaia na sukces w tej technologii? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji