Mercedes-Benz Trucks dokonuje przełomu w branży budowlanej, wprowadzając na rynek pierwszą w pełni elektryczną wersję swojego sprawdzonego modelu Arocs. Nowy Mercedes-Benz eArocs 400 zadebiutuje na światowych targach bauma w Monachium, które odbędą się w dniach 7-13 kwietnia. To kolejny krok niemieckiego producenta w kierunku transformacji transportu ciężarowego na bezemisyjny.
Spis treści
Zeroemisyjny mocarz dla budownictwa
Nowy model to odpowiedź Mercedesa na rosnące potrzeby ekologicznego transportu w sektorze budowlanym. Mercedes-Benz eArocs 400 będzie dostępny początkowo jako pojazd 32- i 41-tonowy w konfiguracji osi 8×4, z możliwością zabudowy jako betonomieszarka lub wywrotka budowlana. W pierwszej fazie planowana jest niewielka seria 150 pojazdów rocznie na wybrane rynki europejskie.
Kluczową zaletą elektrycznej ciężarówki jest możliwość wjazdu do stref niskiej i zerowej emisji w centrach miast. Pojazd sprawdzi się również w miejscach wrażliwych na hałas, takich jak osiedla mieszkaniowe, okolice szpitali, szkół i przedszkoli, a także na nocnych placach budowy. Sprzedaż ma ruszyć w pierwszym kwartale 2026 roku, a pierwsze dostawy planowane są na trzeci kwartał tego samego roku.
Technologia prosto z flagowego eActrosa
Mercedes-Benz zdecydował się wykorzystać w eArocsie 400 kluczowe komponenty z modelu eActros 600. Ciężarówka wyposażona jest w baterie oparte na technologii ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), które charakteryzują się wysoką trwałością i dużą pojemnością użytkową.
Elektryczny Mercedes-Benz eArocs 400 jest o co najmniej 50% bardziej energooszczędny niż porównywalny pojazd z silnikiem Diesla. Instalacja elektryczna o napięciu 800 woltów oraz dwa pakiety akumulatorów o łącznej pojemności 414 kWh zapewniają zasięg do 200 kilometrów dla betonomieszarki i do 240 kilometrów dla wywrotki budowlanej bez konieczności doładowywania.
Pojazd może być ładowany z mocą do 400 kW przez standardowe gniazda ładowania CCS2 zamontowane po obu stronach. Naładowanie akumulatorów z poziomu 20% do 80% zajmuje około 45 minut – wystarczająco krótko, by nie zakłócać typowego harmonogramu pracy.
Potężny napęd i sprawdzona konstrukcja
Sercem Mercedes-Benz eArocs 400 jest mocny silnik centralny o mocy ciągłej 380 kW i mocy szczytowej 450 kW, współpracujący z 3-biegową przekładnią. Konstrukcja wykorzystuje sprawdzone osie planetarne z konwencjonalnego Arocsa, zachowując niezbędny prześwit i zdolności terenowe wymagane na placach budowy.
Integracja elektrycznego układu napędowego odbywa się w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth przez firmę Paul Group z Vilshofen nad Dunajem, co zapewnia najwyższą jakość wykonania.
Nowoczesne wnętrze i zaawansowane systemy bezpieczeństwa
W kabinie eArocs 400 znajdziemy Multimedia Cockpit Interactive 2 z 12-calowym wyświetlaczem wskaźników i ulepszonym ekranem dotykowym, zapewniającym intuicyjną obsługę nawet w trudnym terenie. Wiele funkcji można aktywować za pomocą sterowania głosowego, a nowe menu Ulubione umożliwia szybki dostęp do specyficznych dla budownictwa funkcji.
Bezpieczeństwo jest priorytetem dla Mercedes-Benz Trucks, szczególnie w transporcie budowlanym. eArocs 400 wyposażony jest w zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, takie jak Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2 i Front Guard Assist. Pomagają one kierowcy we wczesnym wykrywaniu zagrożeń, odpowiednio wczesnym hamowaniu i utrzymywaniu przeglądu sytuacji drogowej. Systemy te nie tylko spełniają standardy unijnego rozporządzenia GSR, ale w niektórych przypadkach je przekraczają.



Współpraca z liderami branży zabudów
Na targach bauma Mercedes-Benz Trucks zaprezentuje eArocs 400 z zabudową mieszalnika betonu HTM 905 w wersji „lekkiej” od firmy Liebherr z hydraulicznym napędem bębna. Pompa hydrauliczna mieszalnika betonu czerpie energię z akumulatorów wysokonapięciowych elektrycznej ciężarówki.
Oprócz tego wariantu, na targach zostanie zaprezentowany także Mercedes-Benz eArocs 400 z w pełni elektrycznym bębnem mieszającym. Firma Zoomlion zaprezentuje Mercedesa eArocs 400 z mieszalnikiem E10 z serii ENERGYA o pojemności nominalnej 10 metrów sześciennych i dopuszczalnej masie całkowitej do 44 ton.
Elektryczny Arocs może być również wyposażony w wywrotkę Meiller, co zwiększa jego wszechstronność w zastosowaniach budowlanych.
Czy elektryfikacja ciężkiego transportu budowlanego to przyszłość branży? Czy elektryczne betonomieszarki i wywrotki staną się wkrótce powszechnym widokiem na polskich placach budowy? Podziel się swoją opinią w komentarzach!
Dołącz do dyskusji