• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Niemcy uruchamiają własną produkcję litu dla aut elektrycznych – koniec z zależnością od Chin

26.07.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Rewolucja w dolinie Renu
  • Pół miliona akumulatorów rocznie
  • Koniec z azjatycką monopolizacją
  • Technologia już przetestowana
  • Strategiczna inwestycja w przyszłość
  • Zielona przyszłość elektromobilności
  • Co dalej z niemieckim litem?

Niemiecka branża elektromobilności stoi u progu przełomowej zmiany. Rząd federalny wraz z landami Nadrenia-Palatynat i Hesja przeznaczył ponad 103 miliony euro na wsparcie dwóch fabryk litu należących do firmy Vulcan Energy. To krok, który może definitywnie zmienić mapę europejskiego łańcucha dostaw dla przemysłu akumulatorowego.

Rewolucja w dolinie Renu

Projekty Vulcan Energy koncentrują się na dwóch kluczowych lokalizacjach. W Landau będzie wydobywany chlorek litu z solanek geotermalnych, natomiast w Frankfurt-Höchst surowiec zostanie przetworzony do postaci końcowej. Całkowita wartość inwestycji szacowana jest na 690 milionów euro, z czego rządowe wsparcie pokrywa znaczną część kosztów początkowych.

Firma już teraz dysponuje największymi w Europie zasobami geotermalno-litowymi, skoncentrowanymi w Górnej Dolinie Renu. To strategiczna lokalizacja, która może stać się sercem europejskiej produkcji tego krytycznego surowca.

Pół miliona akumulatorów rocznie

Ambicje Vulcan Energy są imponujące. Projekt o nazwie „Clean Lithium for Battery Cell Production” ma dostarczać lit wystarczający do produkcji około 500 tysięcy akumulatorów dla pojazdów elektrycznych rocznie. To ogromny skok jakościowy dla Europy, która obecnie praktycznie nie produkuje tego strategicznego metalu.

Inne w podobnym temacie

Zeekr 7x

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

01/12/2025
fastned stacja ladowania

Charakterystyczne żółte dachy znikają z niemieckich autostrad. Fastned zmienia strategię i zaciska pętlę wokół Alp

26/11/2025
volkswagen v2g

Niemcy to zrobili. Twój samochód elektryczny staje się legalnym magazynem energii. Kiedy Polska ogarnie kwestie V2G?

16/11/2025
denza z9 gt

Niemcy mają problem. Denza wjeżdża do europy z marką premium. 965 koni i ładowanie 1000 kw to dopiero początek

15/11/2025

Cris Moreno, dyrektor generalny Vulcan Energy, podkreśla znaczenie otrzymanego wsparcia: „To finansowanie umożliwi nam dostarczanie zrównoważonego krajowego litu dla niemieckiego i europejskiego sektora elektromobilności.”

Koniec z azjatycką monopolizacją

Obecnie Europa pozostaje całkowicie uzależniona od importu litu z Chin i Ameryki Południowej. Ta sytuacja nie tylko generuje ogromne koszty logistyczne, ale również czyni kontynent podatnym na zakłócenia w łańcuchu dostaw i wahania cenowe kontrolowane przez zewnętrznych dostawców.

Stefan Rouenhoff z Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii nie ukrywa zadowolenia z rozpoczętej inwestycji: „Wspierając projekty Vulcan Energy, pomagamy ustanowić zrównoważoną produkcję litu w Niemczech. To zmniejsza naszą zależność od surowców i wzmacnia odporność naszych łańcuchów dostaw.”

Technologia już przetestowana

Vulcan Energy nie rozpoczyna swojej działalności od zera. Firma już udowodniła skuteczność swojej technologii w instalacjach pilotażowych. W kwietniu 2024 roku po raz pierwszy udało się wyprodukować chlorek litu w zakładzie w Landau, działającym w skali 1:50 w stosunku do planowanej fabryki komercyjnej.

Jeszcze większy przełom nastąpił w listopadzie 2024 roku, kiedy w Frankfurt-Höchst po raz pierwszy w Niemczech przetworzono chlorek litu w wodorotlenek litu monohydrat – kluczowy składnik nowoczesnych akumulatorów litowo-jonowych.

Strategiczna inwestycja w przyszłość

Znaczenie projektu wykracza daleko poza korzyści ekonomiczne. Daniela Schmitt, minister gospodarki Nadrenii-Palatynatu, podkreśla: „Krajowa produkcja litu pozwoli nam bardziej niezawodnie zaopatrywać nasze branże w surowce.”

Projekt w Landau został już wybrany przez Unię Europejską jako jeden z 47 strategicznych projektów w ramach ustawy o surowcach krytycznych. To dowód na to, że inicjatywa Vulcan Energy wpisuje się w szerszą europejską strategię uniezależnienia się od zewnętrznych dostawców.

Zielona przyszłość elektromobilności

Kaweh Mansoori, minister gospodarki Hesji, zwraca uwagę na ekologiczny aspekt przedsięwzięcia: „Klimatycznie neutralne wydobycie litu z zasobów regionalnych to kluczowy element transformacji mobilności i energetyki.”

Wykorzystanie zasobów geotermalnych do wydobycia litu to innowacyjne podejście, które łączy produkcję surowca z odnawialną energią. Taka technologia może stać się wzorcem dla innych europejskich projektów wydobywczych.

Co dalej z niemieckim litem?

Sukces projektu Vulcan Energy może otworzyć drogę dla kolejnych inwestycji w europejską produkcję litu. Jeśli fabryki osiągną zakładaną wydajność, Europa po raz pierwszy od lat będzie mogła mówić o częściowej samowystarczalności w tym kluczowym surowcu.

Pozostaje pytanie, czy niemiecka technologia geotermalnego wydobycia będzie konkurencyjna cenowo względem tradycyjnych metod stosowanych w Ameryce Południowej. Koszty produkcji oraz skala działania będą kluczowe dla długoterminowego powodzenia przedsięwzięcia.

Rozwój sytuacji warto obserwować szczególnie w kontekście rosnącego zapotrzebowania na akumulatory do pojazdów elektrycznych. Czy niemiecka produkcja litu stanie się początkiem europejskiej rewolucji w łańcuchu dostaw? A może to tylko pierwszy krok w kierunku całkowitego uniezależnienia się od azjatyckich dostawców?

Tagi: litlit w bateriach samochodów elektrycznychNiemcyVulcan Energy
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
fastned stacja ladowania
Aktualności

Charakterystyczne żółte dachy znikają z niemieckich autostrad. Fastned zmienia strategię i zaciska pętlę wokół Alp

2025-11-26
volkswagen v2g
Aktualności

Niemcy to zrobili. Twój samochód elektryczny staje się legalnym magazynem energii. Kiedy Polska ogarnie kwestie V2G?

2025-11-16

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
tesla model y performance
Aktualności

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

2025-12-14
koszt ladowania ev w polsce
Poradniki

Ile kosztuje 100 km elektrykiem w 2025 roku? Jak wygląda koszt ładowania elektryka? Różnice są gigantyczne

2025-12-14
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.