• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Niemcy uruchamiają własną produkcję litu dla aut elektrycznych – koniec z zależnością od Chin

26.07.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Rewolucja w dolinie Renu
  • Pół miliona akumulatorów rocznie
  • Koniec z azjatycką monopolizacją
  • Technologia już przetestowana
  • Strategiczna inwestycja w przyszłość
  • Zielona przyszłość elektromobilności
  • Co dalej z niemieckim litem?

Niemiecka branża elektromobilności stoi u progu przełomowej zmiany. Rząd federalny wraz z landami Nadrenia-Palatynat i Hesja przeznaczył ponad 103 miliony euro na wsparcie dwóch fabryk litu należących do firmy Vulcan Energy. To krok, który może definitywnie zmienić mapę europejskiego łańcucha dostaw dla przemysłu akumulatorowego.

Rewolucja w dolinie Renu

Projekty Vulcan Energy koncentrują się na dwóch kluczowych lokalizacjach. W Landau będzie wydobywany chlorek litu z solanek geotermalnych, natomiast w Frankfurt-Höchst surowiec zostanie przetworzony do postaci końcowej. Całkowita wartość inwestycji szacowana jest na 690 milionów euro, z czego rządowe wsparcie pokrywa znaczną część kosztów początkowych.

Firma już teraz dysponuje największymi w Europie zasobami geotermalno-litowymi, skoncentrowanymi w Górnej Dolinie Renu. To strategiczna lokalizacja, która może stać się sercem europejskiej produkcji tego krytycznego surowca.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Pół miliona akumulatorów rocznie

Ambicje Vulcan Energy są imponujące. Projekt o nazwie „Clean Lithium for Battery Cell Production” ma dostarczać lit wystarczający do produkcji około 500 tysięcy akumulatorów dla pojazdów elektrycznych rocznie. To ogromny skok jakościowy dla Europy, która obecnie praktycznie nie produkuje tego strategicznego metalu.

REKLAMA

Cris Moreno, dyrektor generalny Vulcan Energy, podkreśla znaczenie otrzymanego wsparcia: „To finansowanie umożliwi nam dostarczanie zrównoważonego krajowego litu dla niemieckiego i europejskiego sektora elektromobilności.”

Koniec z azjatycką monopolizacją

Obecnie Europa pozostaje całkowicie uzależniona od importu litu z Chin i Ameryki Południowej. Ta sytuacja nie tylko generuje ogromne koszty logistyczne, ale również czyni kontynent podatnym na zakłócenia w łańcuchu dostaw i wahania cenowe kontrolowane przez zewnętrznych dostawców.

REKLAMA

Stefan Rouenhoff z Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii nie ukrywa zadowolenia z rozpoczętej inwestycji: „Wspierając projekty Vulcan Energy, pomagamy ustanowić zrównoważoną produkcję litu w Niemczech. To zmniejsza naszą zależność od surowców i wzmacnia odporność naszych łańcuchów dostaw.”

Technologia już przetestowana

Vulcan Energy nie rozpoczyna swojej działalności od zera. Firma już udowodniła skuteczność swojej technologii w instalacjach pilotażowych. W kwietniu 2024 roku po raz pierwszy udało się wyprodukować chlorek litu w zakładzie w Landau, działającym w skali 1:50 w stosunku do planowanej fabryki komercyjnej.

Jeszcze większy przełom nastąpił w listopadzie 2024 roku, kiedy w Frankfurt-Höchst po raz pierwszy w Niemczech przetworzono chlorek litu w wodorotlenek litu monohydrat – kluczowy składnik nowoczesnych akumulatorów litowo-jonowych.

Strategiczna inwestycja w przyszłość

Znaczenie projektu wykracza daleko poza korzyści ekonomiczne. Daniela Schmitt, minister gospodarki Nadrenii-Palatynatu, podkreśla: „Krajowa produkcja litu pozwoli nam bardziej niezawodnie zaopatrywać nasze branże w surowce.”

Projekt w Landau został już wybrany przez Unię Europejską jako jeden z 47 strategicznych projektów w ramach ustawy o surowcach krytycznych. To dowód na to, że inicjatywa Vulcan Energy wpisuje się w szerszą europejską strategię uniezależnienia się od zewnętrznych dostawców.

Zielona przyszłość elektromobilności

Kaweh Mansoori, minister gospodarki Hesji, zwraca uwagę na ekologiczny aspekt przedsięwzięcia: „Klimatycznie neutralne wydobycie litu z zasobów regionalnych to kluczowy element transformacji mobilności i energetyki.”

Wykorzystanie zasobów geotermalnych do wydobycia litu to innowacyjne podejście, które łączy produkcję surowca z odnawialną energią. Taka technologia może stać się wzorcem dla innych europejskich projektów wydobywczych.

Co dalej z niemieckim litem?

Sukces projektu Vulcan Energy może otworzyć drogę dla kolejnych inwestycji w europejską produkcję litu. Jeśli fabryki osiągną zakładaną wydajność, Europa po raz pierwszy od lat będzie mogła mówić o częściowej samowystarczalności w tym kluczowym surowcu.

Pozostaje pytanie, czy niemiecka technologia geotermalnego wydobycia będzie konkurencyjna cenowo względem tradycyjnych metod stosowanych w Ameryce Południowej. Koszty produkcji oraz skala działania będą kluczowe dla długoterminowego powodzenia przedsięwzięcia.

Rozwój sytuacji warto obserwować szczególnie w kontekście rosnącego zapotrzebowania na akumulatory do pojazdów elektrycznych. Czy niemiecka produkcja litu stanie się początkiem europejskiej rewolucji w łańcuchu dostaw? A może to tylko pierwszy krok w kierunku całkowitego uniezależnienia się od azjatyckich dostawców?

Tagi: litlit w bateriach samochodów elektrycznychNiemcyVulcan Energy
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

stacja ladowania enbw
Aktualności

Niemcy biją rekordy, Tesla traci popularność. Elektryki w Europie rosną, ale nie wszędzie jednakowo [RAPORT H1 2025]

2025-07-27
hub ladowania fastned niemcy
Aktualności

Fastned atakuje niemieckie autostrady. Holenderska sieć otwiera pierwszą stację na A40

2025-07-19
kopalnia litu w zimbabwe
Aktualności

Chiny odkryły własne eldorado litu – koniec z uzależnieniem od importu i wysokimi cenami

2025-07-13

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
byd sealion 06
Aktualności

BYD wypuszcza nowego SUV-a z zasięgiem do 1670 km – poznajcie Sealion 06

2025-07-24
nowy xpeng g6
Aktualności

Xpeng w tarapatach cenowych – Xpeng G6 musi potanieć po premierze G7

2025-07-27
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.