Spis treści
Chińska marka Zeekr, należąca do koncernu Geely, zaprezentowała odświeżoną wersję swojego SUV-a Zeekr 7X. Na pierwszy rzut oka nic się nie zmieniło – nadwozie i wnętrze pozostały niemal identyczne. Jednak pod znajomą karoserią kryje się prawdziwa rewolucja. Nowy Zeekr 7X otrzymał potężniejsze silniki, większą baterię i, co najważniejsze, superszybką architekturę 900V, która ma zakończyć problem długiego ładowania.
Więcej mocy i nowa, superszybka architektura
To nie jest typowy lifting, w którym zmieniają się tylko zderzaki i wzory felg. Zeekr wymienił serce swojego SUV-a. Podstawowa wersja Zeekr 7X z napędem na tył ma teraz silnik o mocy 370 kW (496 KM), podczas gdy topowy wariant AWD oferuje aż 585 kW (784 KM). Taka moc pozwala rodzinnemu SUV-owi przyspieszać od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,98 sekundy, co jest wynikiem ze świata supersamochodów.
Jednak najważniejszą nowością jest wprowadzenie standardowej platformy o napięciu 900V. Ta zaawansowana technologia pozwala na błyskawiczne uzupełnianie energii. Według producenta, ładowanie baterii od 10% do 80% zajmuje zaledwie 10 minut, co stawia model 7X w absolutnej czołówce najszybciej ładujących się aut na świecie. W ofercie pojawił się też nowy, większy pakiet baterii o pojemności 103 kWh od CATL, który w wersji RWD ma zapewnić zasięg ponad 800 km (według normy CLTC).
Wersja | Bateria | Napęd | Moc | 0-100 km/h | Zasięg (CLTC) |
RWD Max | 75 kWh (Geely Golden Brick) | Tył | 370 kW (496 KM) | 5,4 s | 620 km |
RWD Max | 103 kWh (CATL Qilin) | Tył | 370 kW (496 KM) | 5,1 s | 802 km |
AWD Ultra | 103 kWh (CATL Qilin) | 4×4 | 585 kW (784 KM) | 2,98 s | 715 km |


Inteligentniejszy i bardziej luksusowy
Zmiany techniczne objęły również systemy wspomagania kierowcy. Każdy Zeekr 7X będzie teraz standardowo wyposażony w zaawansowany system G-Pilot H7, oparty na potężnym chipie Nvidia Drive Thor-U. Co istotne, system ten umożliwia autonomiczną jazdę po autostradach i w mieście (tzw. NOA – Navigate on Autopilot) bez konieczności korzystania z map wysokiej rozdzielczości (HD), co jest dużym krokiem naprzód w tej technologii.
Wnętrze zachowało swój dotychczasowy wygląd z ogromnym, 15-calowym ekranem centralnym i 13-calowym wyświetlaczem zegarów. Na liście wyposażenia wciąż znajdują się imponujące dodatki, takie jak bezramkowe, automatycznie otwierane drzwi, pokładowa lodówka działająca w zakresie od -6°C do 50°C, elektrycznie wysuwany podnóżek dla pasażera z tyłu czy gigantyczny bagażnik o pojemności 905 litrów.
Analiza: Zeekr podnosi poprzeczkę dla Europy
Odświeżony Zeekr 7X to doskonały przykład tempa, w jakim rozwija się chińska motoryzacja. Podczas gdy europejscy producenci planują faceliftingi na lata do przodu, Zeekr w ciągu kilkunastu miesięcy od premiery modelu całkowicie wymienia jego kluczowe podzespoły. To pokazuje, że konkurencja przeniosła się z designu na technologię.
Wprowadzenie architektury 900V i zaawansowanego systemu jazdy autonomicznej jako standardu to jasny sygnał dla europejskich marek premium. Chińscy producenci nie tylko dogonili stary kontynent, ale w niektórych obszarach zaczynają go wyprzedzać. Biorąc pod uwagę, że marka Zeekr jest już obecna w Europie (m.in. w Niemczech, Szwecji i Holandii), odświeżony 7X jest zapowiedzią tego, co wkrótce może trafić także na nasze drogi.




W Chinach ruszyła już przedsprzedaż. Klienci, którzy wpłacą zaliczkę w wysokości 2000 juanów (ok. 1020 zł), mogą liczyć na zniżkę w wysokości 7000 juanów (ok. 3570 zł) przy finalnym zakupie.
Co sądzicie o tak dużych zmianach technicznych bez modyfikacji wyglądu auta? Czy 10-minutowe ładowanie to funkcja, która przekonałaby Was do zakupu auta elektrycznego? Zapraszamy do dyskusji.
Dołącz do dyskusji