Spis treści
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła dziś koperty z ofertami w długo oczekiwanym przetargu dotyczącym budowy i obsługi stacji ładowania pojazdów elektrycznych na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) wzdłuż polskich autostrad i dróg ekspresowych. To przełomowy moment dla rozwoju infrastruktury ładowania w Polsce, który może znacząco wpłynąć na popularyzację elektromobilności w naszym kraju.
Kto złożył oferty?
W przetargu wzięło udział aż osiem podmiotów: Fastned B.V., Tesla, Ekoen, Allego, Greenway, Brand Rock, Devouire oraz Tauron. Najszybciej swoje oferty złożyły firmy Fastned oraz Tesla, które dokumenty przedstawiły już na początku kwietnia. Najdłużej z decyzją zwlekał Tauron, który złożył swoją ofertę jako ostatni, 11 kwietnia 2025 r.
Co zawierały oferty?
Przedmiotem przetargu jest 20-letnia dzierżawa części nieruchomości MOP przeznaczonych pod budowę ogólnodostępnych stacji ładowania i pełnienie roli operatora oraz dostawcy usługi ładowania. Analizując przedstawione oferty, widać wyraźne różnice w podejściu poszczególnych firm do wysokości czynszu podstawowego oraz procentowego udziału w przychodach.
Firma Ekoen zaoferowała najwyższe stawki czynszu podstawowego, sięgające nawet 50 zł za m² dla wielu lokalizacji. Z kolei Greenway postawił na konkurencyjne stawki procentowe od przychodu, które w wielu przypadkach oscylują wokół 5-6% przy jednoczesnym zachowaniu umiarkowanych stawek czynszu podstawowego.
Warto zauważyć, że Tesla konsekwentnie oferowała stawkę 36 zł/m² za czynsz podstawowy i 5,1% od przychodu dla wszystkich lokalizacji.
Największa konkurencja o kluczowe lokalizacje
Szczególnie zacięta rywalizacja dotyczyła popularnych MOP-ów przy głównych szlakach komunikacyjnych. Dla przykładu, dla MOP Pruszków (punkt nr 6) wpłynęło aż sześć ofert, z najwyższą stawką czynszu podstawowego wynoszącą 50,01 zł/m² zaproponowaną przez Ekoen oraz najwyższym procentem od przychodu na poziomie 20,01% również od tej samej firmy.
Interesujący jest przypadek MOP Zielenka Góra (punkt nr 3), gdzie Tauron zaproponował zdecydowanie najwyższy czynsz podstawowy wynoszący aż 186,05 zł/m² przy jednoczesnym oferowaniu 1,01% od przychodu.
Strategiczne podejście oferentów
Analiza ofert pokazuje różne strategie firm:
- Ekoen postawił na agresywną politykę cenową – zarówno wysokie stawki czynszu podstawowego, jak i znaczący procent od przychodu
- Tesla utrzymała jednolitą strategię dla wszystkich punktów
- Greenway zastosował podejście zrównoważone, z umiarkowanymi stawkami stałymi i konkurencyjnym procentem od przychodu
- Tauron wybrał strategie punktowe, z wyjątkowo wysokimi ofertami dla kilku wybranych lokalizacji
Co to oznacza dla kierowców pojazdów elektrycznych?
Budowa sieci szybkich ładowarek przy głównych drogach to długo wyczekiwany element rozwoju infrastruktury elektromobilnej w Polsce. Dla użytkowników samochodów elektrycznych oznacza to koniec obaw przed dalszymi podróżami i znaczące zwiększenie komfortu podczas dłuższych tras.
W 31 lokalizacjach powstaną stacje ładowania dostosowane do współczesnych standardów, co pozwoli na szybkie uzupełnienie energii w pojeździe podczas przerwy w podróży. MOP-y stanowią idealną lokalizację dla takich stacji, gdyż zapewniają kierowcom dostęp do toalet, gastronomii czy sklepów podczas ładowania pojazdu.
Kiedy powstaną pierwsze stacje?
Po rozstrzygnięciu przetargu zwycięskie firmy będą miały określony czas na uruchomienie stacji ładowania. Można spodziewać się, że pierwsze nowe punkty ładowania mogłyby zacząć działać jeszcze w tym roku, choć dokładny harmonogram zostanie określony w umowach z wybranymi operatorami.
Proces budowy obejmuje nie tylko instalację samych ładowarek, ale również przygotowanie infrastruktury elektrycznej zapewniającej odpowiednią moc, co w niektórych przypadkach może wymagać znaczących inwestycji w sieć.
Co dalej?
Teraz komisja przetargowa GDDKiA przystąpi do szczegółowej analizy złożonych ofert pod kątem formalnym i merytorycznym. Możliwe są jeszcze negocjacje z oferentami lub wezwania do uzupełnienia dokumentacji. Ostateczne rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umów powinno nastąpić w ciągu najbliższych tygodni.
Ta inwestycja jest częścią szerszego planu rozwoju infrastruktury ładowania w Polsce, która ma wspierać dynamiczny wzrost liczby samochodów elektrycznych na naszych drogach.
A Wy, co sądzicie o rozlokowaniu ładowarek na MOP-ach? Czy uważacie, że 31 lokalizacji to wystarczająca liczba, czy też GDDKiA powinna ogłosić kolejne przetargi obejmujące większą liczbę punktów? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach!
Dołącz do dyskusji